fre 15 nov 2013, 00:23#244603
alias skrev:Anders_S skrev:"montasjen "??
Vad jag förstått så finns det väghyvlar som inte har några kedjesträckare och funkar bra trots det i många år.
En väghyvels drivlina utsätts väl inte för så mycket toppbelastningar som start/stopp och uppför/nerför stock och sten innebär, då denna oftast går på ett någorlunda jämnt underlag och med jämn belastning.
Bara mina funderingar.
MVH
Alias
Så är det visserligen. Om Alstorn sliter sina kedjor fort så kan det nog bero på att den är diffspärrad hela tiden. Det måste vara väldigt elakt på drivlinan.
Jag räknar med att maxbelastningen ligger på 45kN per kedja om all kraft fördelar sig på två boggilådor och lika på de fyra hjulen. Kedjan tål 60 kN.
Normal belastning ligger långt under det då maskinen väldigt sällan har en så sned fördelning av kraften till hjulen och kommer heller inte behöva gå max vad maskinen klarar att prestera.
Sannolikt ligger en normal belastning på kanske 10kN.
Sen kommer den här maskinen (om den nu blir verklighet) att gå mindre än 100h per år så om man får byta kedjor var 1000:e timme så är det helt ok. Ny kedja är billigt kedjesträckare är dyrt. Problemet är också att det som jag ser det inte funkar med en fjäderbelastad kedjesträckare då maskinen går både bakåt och framåt.
Därmed måste man ha någon manuellt justerbar sträckare. Om det ska funka som jag ser det så måste det vara ett kedjehjul på den sträckaren och om jag ska få plats med ett sådant så blir boggilådorna större.
Jag skulle också behöva ha rätt mycket längre kedja bara för att få plats med kedjesträckaren under kedjan vilket känns dumt.
således jag är inte så rädd att få byta kedjor ofta, det jag är rädd för är att det blir svårt att montera och att toleranserna ska bli för tighta.
Laserskärningen av sidoplåtarna är dock väldigt exakt så det borde gå fint.
Om jag fattat det rätt så funkar Alstorn kedjesträckning så att man flyttar hela hjulaxeln som på en moped. Det är har både för och nackdelar. Fördelen är uppenbar (med tanke på vad som står ovan), nackdelen är att den konstruktionen inte blir särskilt stark. Min konstruktion är oerhört stark (själva boggilådan) skulle jag vilja påstå (om jag nu inte gjort bort mig någonstans).
Sen sägs det ofta att man på en cykel t.ex. att man ska byta kedjehjulen samtidigt när man byter kedjan. Skulle det vara så blir det klart dyrare att byta kedja.
Ni som bytt kedja på Alstorn har ni bytt kedjehjul samtidigt?