Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 419022 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244511 Var hittar man lämpliga packboxar?

Jag köpte oljetätningar men tveksam till om dom kan hålla tätt.
http://www.bearingboys.co.uk/Metric_Oil_Seals-1313-c

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

jonathanA  
#244520 Det ser väl ut som riktiga packboxar tycker jag.
Kört mycket Jeep i skog och myr, mer lr mindre under vattenytan hela dagar och det är väldigt sällan vatten å lera lyckats tränga in, och där sitter vanliga packboxar utan fett på insidan, bara lite oljesöl på insidan.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#244537 Om den skall täta mot inträngning utifrån bör det vara den typen som har en extra dammskydds-läpp, den till höger i bilden.

tätning.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244539 Den ser bra ut.
Denna typen har dom på bearingboys för inga pengar alls.
Kanske kan kombinera den med den typen jag köpt (fast jag köpte fel dimension).

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244540 Den jag redan har är av denna typen (till höger av dom fyra)

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244561 Så här ser min senaste version ut. Förhoppningsvis går det göra så här för tillverkning ligger inte så långt bort i tiden.
Inga kedjesträckare som synes. Avståndet mellan axlarna skall anpassas så pass exakt att kedjan blir sträckt men inte hypersträckt när man monterar den.
Förhoppningsvis går det att montera.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Holm  
#244566 Har du tätning på lagren, eller kör du öppna lager?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244573 Svängkranslagren har tätning inte dom andra.
Tätningsproblematiken är närmast hjulnavet. Det är dom enda lagren som är exponerade.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

8wdHypro500  
#244579 Efter mina erfarenheter med både Alstor och nu Scorpion, vil jag anbefale nogon sort av kjedestrekk.
Eller stora lucker for montasjen ock det ger vel heller stora svagheter i boggiene.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244587 "montasjen "??

Vad jag förstått så finns det väghyvlar som inte har några kedjesträckare och funkar bra trots det i många år.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

alias  
#244595
Anders_S skrev:"montasjen "??

Vad jag förstått så finns det väghyvlar som inte har några kedjesträckare och funkar bra trots det i många år.


En väghyvels drivlina utsätts väl inte för så mycket toppbelastningar som start/stopp och uppför/nerför stock och sten innebär, då denna oftast går på ett någorlunda jämnt underlag och med jämn belastning.

Bara mina funderingar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244603
alias skrev:
Anders_S skrev:"montasjen "??

Vad jag förstått så finns det väghyvlar som inte har några kedjesträckare och funkar bra trots det i många år.


En väghyvels drivlina utsätts väl inte för så mycket toppbelastningar som start/stopp och uppför/nerför stock och sten innebär, då denna oftast går på ett någorlunda jämnt underlag och med jämn belastning.

Bara mina funderingar.

MVH
Alias


Så är det visserligen. Om Alstorn sliter sina kedjor fort så kan det nog bero på att den är diffspärrad hela tiden. Det måste vara väldigt elakt på drivlinan.

Jag räknar med att maxbelastningen ligger på 45kN per kedja om all kraft fördelar sig på två boggilådor och lika på de fyra hjulen. Kedjan tål 60 kN.
Normal belastning ligger långt under det då maskinen väldigt sällan har en så sned fördelning av kraften till hjulen och kommer heller inte behöva gå max vad maskinen klarar att prestera.
Sannolikt ligger en normal belastning på kanske 10kN.
Sen kommer den här maskinen (om den nu blir verklighet) att gå mindre än 100h per år så om man får byta kedjor var 1000:e timme så är det helt ok. Ny kedja är billigt kedjesträckare är dyrt. Problemet är också att det som jag ser det inte funkar med en fjäderbelastad kedjesträckare då maskinen går både bakåt och framåt.
Därmed måste man ha någon manuellt justerbar sträckare. Om det ska funka som jag ser det så måste det vara ett kedjehjul på den sträckaren och om jag ska få plats med ett sådant så blir boggilådorna större.
Jag skulle också behöva ha rätt mycket längre kedja bara för att få plats med kedjesträckaren under kedjan vilket känns dumt.

således jag är inte så rädd att få byta kedjor ofta, det jag är rädd för är att det blir svårt att montera och att toleranserna ska bli för tighta.
Laserskärningen av sidoplåtarna är dock väldigt exakt så det borde gå fint.

Om jag fattat det rätt så funkar Alstorn kedjesträckning så att man flyttar hela hjulaxeln som på en moped. Det är har både för och nackdelar. Fördelen är uppenbar (med tanke på vad som står ovan), nackdelen är att den konstruktionen inte blir särskilt stark. Min konstruktion är oerhört stark (själva boggilådan) skulle jag vilja påstå (om jag nu inte gjort bort mig någonstans).

Sen sägs det ofta att man på en cykel t.ex. att man ska byta kedjehjulen samtidigt när man byter kedjan. Skulle det vara så blir det klart dyrare att byta kedja.

Ni som bytt kedja på Alstorn har ni bytt kedjehjul samtidigt?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#244607
Anders_S skrev:Den jag redan har är av denna typen (till höger av dom fyra)


Ser bra ut! Det är den där extra dammskyddsläppen som är viktigt i de här sammanhangen, utan sån läpp får du förr eller senare in skit mellan tätningsläppen och axeln och då går det illa åt alltihop och så läcker det.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

longben  
#244663 Vilken kedja tänkte du på? 16B-1? Vad kör alstor med?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244670 japp 1".

Tror Alstor har 5/8"

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).