Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 419024 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

trollskidan  
#242749 Finns många sådan gamla köper du 3" spik el 75mm
Kolla rör 1/2 1" mm

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#242750 Jo det är sant, men just däck där det faktiskt kan vara väldigt intressant att veta däckets profilhöjd. Så hade man önskat slippa hålla på o räkna ut för varje däck.

Klart sålänge man håller sig till sammastorlek som det satt original så är det enkelt, men om man vill ändra eller som i denna tråd vill bolla runt med olika storlekar för att hitta den storleken som passar ens behov, ja då blir det lite knepigare. Onödigt knepigt om du frågar mig. :)

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

trollskidan  
#242756 Japp men en enkel sak kolla två däck till en bil med samma beteckning kan skilja MYCKET. Värst är de mellan viner å sommar Är ju så illa att på äldre volvo med 4hjulsdrift ska man byta ALLA hjul + skifta mellan fram å bak. Så det är nog bara å mäta.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242817
axwell skrev:Cykelhjulen har kommit en bit på vägen, anger både tum och millimeter var för sig, det rullar på.


Tack och lov är tum-beteckningen på väg bort på cykelhjulen och ersatts av fälgbäddsdiametern i mm (ISO/E.R.T.R.O.). Ty i cykelvärlden kan 27" > 28" = 29". 26" kan antingen avse fälgbäddsdiametern 599 mm, 597 mm, 590 mm, 584 mm 571 mm eller 559 mm. Sedan är ju inte 26X11/2 kompatibelt med 26X1.5!

Källa http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

rikard_e  
#243457 Går i funderingar om att bygga en skotare av en 60 hk traktor, typ ford 4000 eller david brown 995

Funderar bara ut hur man ska bygga fästen i bakkropp till midjan och om en patu 8.5 tons kärra är kraftig nog att hålla.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

jonathanA  
#243492 Kul ide! tror nog att du får förstärka centrumröret på vagnen lite, men annars så skulle det nog funka. vad för midja hade du tänkt? boggieblockering?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
#243573 om jag minns rätt så har de flesta? (alla ?) david brown "slutväxlar"(heter det så?) på bakaxeln som är vända bakåt. Om man lossar dessa och vänder dem så att hjulen hamnar framför bakaxeln så bör man få lite bättre spårning med midjestyrningen.
sen bör ju midjan var längre bak än där hitchen är också..
Bild på vad jag menar;
https://www.google.se/search?q=david+br ... 256%3B1504

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tallen100  
#243585
molnia skrev:om jag minns rätt så har de flesta? (alla ?) david brown "slutväxlar"(heter det så?) på bakaxeln som är vända bakåt. Om man lossar dessa och vänder dem så att hjulen hamnar framför bakaxeln så bör man få lite bättre spårning med midjestyrningen.

Stämmer bra det, 180 grader eller ett halv varv, vilket blir samma sak :lol:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

rikard_e  
#243593
jonathanA skrev:Kul ide! tror nog att du får förstärka centrumröret på vagnen lite, men annars så skulle det nog funka. vad för midja hade du tänkt? boggieblockering?

Det är just det med centrumröret och vagnsstyrningen som oroar mig.

Även fasta den klarar många ton så ska det hänga en traktor i den.

Då borde det varar bättre kanske med att köpa en annan vagn med större centrum alt en vagn med dubbelram.


Midja blir enl tanken en bpw-axel från lastbilssläp, kommer in en del såna på mitt jobb med brutna axlar, (vi har hand om en del av volvos testbanesläp) alltså tungtrailers som går med 60-70 ton på 3 axlar. ofta har en sida knäckts och då kan man ha en del av axeln som centrumbalk och navet som midja. då sitter också skivbromsar med ok på, så det blir låsningen mellan traktor och vagn

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244449 Vad är en lämplig tätning mellan hjulaxel,hjullager och lagerhus?
Det ska ju hålla tätt även dränkt i ett surhål.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

jonathanA  
#244455 eftersom "hjullagret" inte ska snurra, utan bara vrida sig lite hit å dit så funkar det att bara sätta smörjkopp å fetta tills det väller ut, den gången man hamnar så djupt så midjan är dränkt så fettar man ut vattnet.

jag tror det skulle funka fint med denna konstruktion, men det gäller att få första delen från midjan och bakåt ihop med grinden på ett stabilt sätt, annars tror jag man bryter av ramen rätt lätt.

Kom igen nu bli den första snackisen i denna tråd som bygger något! (skaffa jag ovänner nu) =)

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244491 Hjullagret sitter på hjulaxeln och på hjulaxeln sitter hjulet.
Mellan boggilådan och chassit sitter ett svängkranslager och det är tätt i sig.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Holm  
#244492 Det allra bäste skulle nog vara en packbox som sitter utanför hjullagret.
Packboxen vänder man "åt fel håll", alltså med tätningsläppen pekandes mot hjulet.
Sedan monterar man en smörjnippel så att man kan trycka in fett mellan hjullager och packboxen.
När det blir fullt kommer packboxen släppa ut överflödigt fett.

Då har man en bra möjlighet att få bort vatten och smuts som ev skulle kunna tränga in.

Vi bygger gruvlok här på jobbet och har denna princip i lagren till hjulaxeln, med ett tillägg.
Utanför packboxen har vi en labyrint som fettet som släppts igenom packboxen passerar igenom.
man har då ännu mer säkerhet att inget skit kan ta sig in.
Se bild nedan:
Bild

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

jonathanA  
#244504
Anders_S skrev:Hjullagret sitter på hjulaxeln och på hjulaxeln sitter hjulet.
Mellan boggilådan och chassit sitter ett svängkranslager och det är tätt i sig.

Trodde vi pratade om att ha hjulnav som midja.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244510 Skotare med lastbilsnav som midja:

http://traktorpower.se/2011/11/24/mekar-kungen/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).