Sida 1 av 3

ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 14:08
av Håkan1
Går i köptankar på en ATV. Sett annonser på nya Titan 520 ZA, kinesisk, med bra utrustning. Kazuma motor, winch, hasplåtar, plog, mm. pris 56900 med moms. Står dock inget om diffspärr, har alla moderna ATV det? Nån som har någon vet något om Titan? På forumet här framhålls japanska maskiner vara klart bättre än andra. Tycker man får mycket för priset, men kvaliten på grejorna??

MVH
Håkan

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 18:31
av Uvskogen
Vad ska du ha den till? Arbetsmaskin i skogen, nöjeskörning? köra med band, dra tunga lass, skjutsa passagerare?

Det spelar roll för valet av kvalitet, och därmed kostnad, tycker jag. För egen del så har jag upplevt att alla kina-grejor inte riktigt håller lika länge vid tung belastning. Men det finns säkert andra som har andra erfarenheter.

Men som sagt, för tungt arbete skulle jag inte köpa en kina-maskin. Då fick det bli en Japan eller Canada/USA

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 19:01
av Håkan1
mm tackar för kommentarern. Jag ska köra timmer ur skogen så det låter inte som ett bra val. En dyrare japan/am/kan mao! Tittade på beg. Pilais 6x6 från -95 med 2-takt! vill ha 4takt.

Håkan

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 19:03
av Håkan1
Polaris 6x6!!

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 19:13
av trilla
De sista ppolaris 2 takt delade motor med polaris scrambler. Var riktigt rappa original och kunde utan problem skrämmas upp till ca 60 hk. Finns nog ingen ATV av modernt snitt som är så mycket häftigare. Sen luktar ju 2 takt mumma. Delar bränsle med sågarna..

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 20:09
av Uvskogen
Håkan1 skrev:. Jag ska köra timmer ur skogen


Då tror jag en lite större, kraftigare och tyngre maskin är rätt. Tycker du ska titta på att den:

* Har vinsch fram och rejält fäste bak, på pakethållaren, för hög placering (lite lyft när du vinschar stock).
* Definitivt har diffspärr fram (finns flera olika varianter).
* Får plats med kedjor utan att behöva köpa "spacers".
* Har rejäla pakethållare bak och fram, mycket grejor som ska spännas på.
* Har, eller kan utrustas med, "bumpers" fram och bak. Mycket bra skydd och bra att fästa i.
* Automatisk växelåda (variator-drift) med en ordentlig låg så du kan krypköra.

Några reflektioner från mitt håll, berätta gärna vad det blev! :smile:


Jag är personligen nöjd med min Articcat 650 H1 maskin, en rejäl arbetsmaskin. Dyker upp begagnade på blocket med jämna mellanrum. Annars så är Polaris och Honda två märken som jag hör mycket om härikring som rejäla och bra arbetsmaskiner. Men du lär nog få fler svar :smile:

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 21:02
av Håkan1
Tackar för tipsen!
Jag gillar att hasplåtar ingår på Titan.
Allroad(Linhai?) 300 IS 4X4 har individuell bakfjädring som ger högre markfrigång och bättre fäste efter vad de själva säger, men läste att delad bakaxel inte tål lika hög last. Denna maskin är för liten men ett exempel på delad bakaxel. :|

Håkan

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 21:15
av Uvskogen
Håkan1 skrev:Tackar för tipsen!
Jag gillar att hasplåtar ingår på Titan.
Allroad(Linhai?) 300 IS 4X4 har individuell bakfjädring som ger högre markfrigång och bättre fäste efter vad de själva säger, men läste att delad bakaxel inte tål lika hög last. Denna maskin är för liten men ett exempel på delad bakaxel. :|

Håkan


Just det, hasplåt är nog bra, har bara plast"skydd" under min, hade varit bra med plåt.
Jag har delad bakaxel- ger skön komfort och som du säger hög markfrigång (30 cm på min). När jag kör med last så sätter jag på en låsning som gör att den blir som en stel bakaxel men med bibehållen markfrigång. Sämre komfort, visst, men i hastigheter man kör med i skogen med full last så är det en försumbar förlust.

Titta här så ser du hur det ser ut på min

blog/Uvskogen/lunning_b-2712.html

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 22:43
av Mickev
Polaris har plåt på sitt underrede och vill man finns de extra att köpa till (kan vara bra vid bärarmarna där de är lite öppet om man kör bland mycke ris).
Uvskogens lista är inte så dum att tänka på om du ska göra massa skogsarbete.
CVT kallas variatordriften för ganska ofta i atv sammanhang och det är väldigt få nyare arbetsmaskiner som inte har det.
Nyare polaris använder sig av automatisk diffspärr som spärrar alla hjulena när det behövs. Jag vet, jag var väldigt skeptisk till det i början men måste säga att de funkar helt kanon. Canam har också en form av automatisk men som tyvärr inte alltid låser båda framhjulena. Articat har jag för mig har en spak på styret som låser diffen fram mekaniskt (stämmer de uvskogen?)
Honda minns jag inte hur dom fungerade men har nått svagt minne att dom inte hade låsning på framhjulena, men de har kanske nån annan koll på?

Delad eller stel bakaxel? Beror helt på tillverkaren men en med delad bakaxel blir inte lika tippbenägen i stökig terräng då den kliver över hindrena mjukare. Om den säckar ihop mycket beror det på mjuka fjädrar (ofta finns det justering på dom så man kan spänna dom)... men ändå, den kan säcka ihop rätt mycket innan du får sämre markfrigång än en med stel axel.
Min Polaris sportsman med det längre chassit har hårdare fjädrar bak och fjädringsmässigt mår den bara bra av vikt där bak, den går finare i terrängen då.

Jag skulle rekomendera dig att undvika kinamaskiner. De låter jättebra i reklamer å sånt... men blir ofta en stor besvikelse i efterhand. Sen om du väljer en canam, polaris, articat eller honda spelar mindre roll. Känns dom nya för dyra kan man kika på begagnade som har nått/några år på nacken.

Re: ATV Titan

Postat: ons 04 aug 2010, 22:57
av Uvskogen
Mickev skrev:. Articat har jag för mig har en spak på styret som låser diffen fram mekaniskt (stämmer de uvskogen?)


Japp!

Re: ATV Titan

Postat: tor 05 aug 2010, 10:31
av mrlynx
I den här tråden tycker jag ni bara har glömt att nämna två märken till.
Yamaha och suzuki.

Re: ATV Titan

Postat: tor 05 aug 2010, 11:24
av halvproffs
Min sommargranne köpte en kines4-hjuling, efter 30 mil mest landsvägskörning fladdrade framhjulen. Lederna var helt sluta.
Var tillbaks med den till köpstället och böt till en Kawa 650. Den har han icke klagat på.

Re: ATV Titan

Postat: tor 05 aug 2010, 12:28
av Håkan1
Med ledning av kommentarerna har jag gafflat in potentiella inköp till begagnade jap/am/kan och minst 500 cc. För mig räcker det om den är registrerad som arbetsfordon, inte vägreggad. Hittade två intressanta masikiner: Polaris Sportsman 700 twin Camo, -03 http://www.blocket.se/vi/28684990.htm , Suzuki 500 LT, -00 http://www.blocket.se/vi/28772420.htm . Vet inte vad en service kostar men tänker propsa på det vid köp!

Tror inte att dessa har servostyrning, sägs vara bekväm i ojämn terräng.

Uvskogen, du nämner fäste bak på pakethållaren. Menar du ett fäste för en extra winch utöver den ifram?

Håkan

Re: ATV Titan

Postat: tor 05 aug 2010, 14:26
av halvproffs
Ingenstans stod det hur långt dom hade gått. Polarisen är servad, men ganska sliten såg den ut att vara iom att färgen är bortskavd på karossen men priset är ju inte så högt heller. Dom flesta är reggade som terrängfordon. Dessa har inte styrservo.

Re: ATV Titan

Postat: tor 05 aug 2010, 17:05
av Uvskogen
Håkan1 skrev:Uvskogen, du nämner fäste bak på pakethållaren. Menar du ett fäste för en extra winch utöver den ifram?
Håkan


Ja just det. För min maskin finns det en speciell fästplatta som kan fästas på bakräcket. Finns säkert till alla maskiner. Det vill till att den är rejäl och att räcket är det. Har min bakvinsch där, du ser det på åbilden jag länkade till, annars syns på fler bilder i min blogg.