Jag har en woodtiger, inte en av de minsta, men rätt så produktiv i förhållande till vad den kostar. Inte en maskin man använder på heltid men alldeles utmärkt för ett aktivt skogsbrukande. Det gäller dock att man utnyttjar sina maskiners fördelar och inte försöker konkurrera med proffsmaskiner. T.ex. tillämpar jag 1:a gallring light. Låt säga att jag har en avdelning som har vuxit ojämnt med 3 zoner i olika behov av gallringstidpunkt. Då kan jag manuellhugga detta så att alla zoner kommer I fas med den zon som är i minst behov av gallring. Jag hugger inte mycket, bara för att komma i fas. Tar bort vargträd och ser till att kronorna har plats i ytterligare några år. Jag behöver inte hugga särskilt breda vägar och kan köra den väg som passar mig och beståndet för minsta möjliga brossling.
Fördelarna är att beståndet får växa till sig i diameter några år ytterligare men framförallt att den framtida kvaliteten blir avsevärt högre vilket gynnar mig ekonomiskt i alla följande led. Väljer jag att ta in en stickvägsgående maskin så har jag inte huggt bort stickvägsnettot, vilket ofta blir fallet när man kör med traktor och huggarvagn. Att snitsla upp stickvägar tar dessutom rätt lång tid.
Huggning och körning betalar sig inte för stunden men den förbättrade kvaliteten och senarelagda gallringen gör det hela till en bra affär. Tycker jag iaf.