SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

44 inlägg 40853 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Torbjörn Johnsen  
#445160
paan14 skrev:Koreansk kvalitet är väl dock ett större frågetecken än vad man ska använda maskinen till.


Enligt Benny på Traktorimport är det stor skillnad på kvalitén i t ex de kinatraktorer som sålts och kvalitén på de här traktorerna från Korea. Generellt tror jag man kan säga att det är hög kvalité i maskiner från Korea. Mer jämförbart med Japan än med Kina...
Det är föresten Bransons traktorstomme i Woodtigerskotarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445163 Fullutrustat ATV ekipage, enligt min definition, är:
ATV: 110 tkr
Tillbehör: 70 tkr ( band, feta däck, riktiga kedjor m.m)
Vagn: 140 tkr
Uv: Obetalbar

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Göt  
#445164
Uvskogen skrev:Fullutrustat ATV ekipage, enligt min definition, är:
ATV: 110 tkr
Tillbehör: 70 tkr ( band, feta däck, riktiga kedjor m.m)
Vagn: 140 tkr
Uv: Obetalbar


Är du nöjd med ditt ekipage

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445168
Göt skrev:
Uvskogen skrev:Fullutrustat ATV ekipage, enligt min definition, är:
ATV: 110 tkr
Tillbehör: 70 tkr ( band, feta däck, riktiga kedjor m.m)
Vagn: 140 tkr
Uv: Obetalbar


Är du nöjd med ditt ekipage

Ja! Nu är de alldeles väldigt perfekt. För mig. I min skog. Den nya vagnen gjorde en så enorm skillnad. Så jag slitit, vinschat och jävlats förut med atv och och tunga vagnar
Nu far jag både uppför och nedför utan att vara skitstressad över om det ska gå eller inte. Det går. Alltid. Lätt
[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445249
paan14 skrev:Varför måste denna vara ett substitut till en ATV, jag skulle gärna ha den som ett komplement. Den kan ju helt klart en hel del som ATVn inte kan. Bra film, sugen blir man ju. Koreansk kvalitet är väl dock ett större frågetecken än vad man ska använda maskinen till.

Inget fel på sydkoreansk kvalitet, Hyundai, Kia, Samsung och mycket mer

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

T Landström  
#445610
Uvskogen skrev:Fullutrustat ATV ekipage, enligt min definition, är:
ATV: 110 tkr
Tillbehör: 70 tkr ( band, feta däck, riktiga kedjor m.m)
Vagn: 140 tkr
Uv: Obetalbar


Om jag räknar rätt så hamnar det på 320 000 sek... :shock:
Det hade jag hellre lagt på något rejälare som är byggt för att vara i skogen... :wink:
I mina ögon är en atv med vagn för mycket leksak...iaf för det jag kör ut från skogen...

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445615
T Landström skrev:
Uvskogen skrev:Fullutrustat ATV ekipage, enligt min definition, är:
ATV: 110 tkr
Tillbehör: 70 tkr ( band, feta däck, riktiga kedjor m.m)
Vagn: 140 tkr
Uv: Obetalbar


Om jag räknar rätt så hamnar det på 320 000 sek... :shock:
Det hade jag hellre lagt på något rejälare som är byggt för att vara i skogen... :wink:
I mina ögon är en atv med vagn för mycket leksak...iaf för det jag kör ut från skogen...

Jo men vad?
Brant terräng, mycket sten. Kvar blir en Alstor. Då kan jag bara ha den till det.
Traktor har ingen hittills velat köra med uppför i min skog.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

T Landström  
#445616
Uvskogen skrev:
T Landström skrev:
Uvskogen skrev:Fullutrustat ATV ekipage, enligt min definition, är:
ATV: 110 tkr
Tillbehör: 70 tkr ( band, feta däck, riktiga kedjor m.m)
Vagn: 140 tkr
Uv: Obetalbar


Om jag räknar rätt så hamnar det på 320 000 sek... :shock:
Det hade jag hellre lagt på något rejälare som är byggt för att vara i skogen... :wink:
I mina ögon är en atv med vagn för mycket leksak...iaf för det jag kör ut från skogen...

Jo men vad?
Brant terräng, mycket sten. Kvar blir en Alstor. Då kan jag bara ha den till det.
Traktor har ingen hittills velat köra med uppför i min skog.


En begagnad Mini Bruunett eller liknande får du väl för dom pengarna...visst det är ju dyrare i reservdelar...men jag skulle känna mig tryggare med fullt lass timmer utför/uppför med en sådan än en atv... Men det är jag... ;)

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445617 Jo så var det förut med gamla vagnen. Därför jag letade efter annat och provkörde Alstor och kollade in Bison. Men med nya vagnen är jag faktiskt helt trygg både uppför och nedför, till och med med överlass.
20170318_104318.jpg

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

axwell  
#445642
Uvskogen skrev:Jo så var det förut med gamla vagnen. Därför jag letade efter annat och provkörde Alstor och kollade in Bison. Men med nya vagnen är jag faktiskt helt trygg både uppför och nedför, till och med med överlass.


Kan du vid tillfälle ta en bild, när du har överlass, så att vi kan se hur mycket mer det är än på den här bilden ? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445643
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Jo så var det förut med gamla vagnen. Därför jag letade efter annat och provkörde Alstor och kollade in Bison. Men med nya vagnen är jag faktiskt helt trygg både uppför och nedför, till och med med överlass.


Kan du vid tillfälle ta en bild, när du har överlass, så att vi kan se hur mycket mer det är än på den här bilden ? :mrgreen:

Det är aldrig mer än på den där bilden. Har jag mer över grinden än så här törs jag inte lita på att vinschlinan håller fast stockarna när det går nedför branta backen.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Vardon  
#445647 Uvskogen: Du kanske är skicklig så du inte fäller fast, men för oss som inte är det. Har du tekniker på att få ner träd. Tycker ofta jag kan skära winschlinan 3 gånger och det händer ingenting med atv och elwinsch, sen tar jag tar traktorn och då följer de bara med....

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445650
Vardon skrev:Uvskogen: Du kanske är skicklig så du inte fäller fast, men för oss som inte är det. Har du tekniker på att få ner träd. Tycker ofta jag kan skära winschlinan 3 gånger och det händer ingenting med atv och elwinsch, sen tar jag tar traktorn och då följer de bara med....


Nä jag fäller ju aldrig fast :d

Nä men jag förstår vad du menar, kört ATV med elvisnch i skogen i snart 10 år. Men numera har jag hydraulvinsh på vagnen och det är någonting helt annat. Det är precis som du skriver de "följer bara med". Kan lätt dra en bunt om en 4-5 gallringsstock om 3 meter utan problem. Så jag lever i en ny värld numera. Elvinschen använder jag inte längre, vare sig fram eller bak. Inte i skogen i varje fall. Däremot är den nyttig när jag har ATVn till annat arbete.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

fidde12  
#445657 Blir ju sjukt sugen på o prova en! Vem säljer dessa i Västerbotten?

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Vardon  
#445672 Bra att veta så det inte bara var jag som inte begrep. Då vet jag vad som gäller om man vill öka på utrustningen. När någon är så nöjd vill an veta vad det är som lockar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).