SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

44 inlägg 40847 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#445081 (An English article about compact tractor Branson in forestry can be found at nordicwoodjournal.com)

Det har skrivits en del här på skogsforum om de s k kompakttraktorerna som alternativ till ATVn eller en mindre skotare i skogen. Bl a i trådarna:
Yanmar iseki kubota osv (monstertråd från 2008!)
ChrisMag - Mini/små skotare. Vad ska man ha?
kompakttraktorer

Det finns många olika fabrikat att välja mellan varav en del som främst har sin inriktning mot parksidan ligger ganska högt i pris. Ett alternativ som ligger inom ett intressant prisområde är sydkoreanska Branson som sedan fyra år tillbaka säljs på den svenska marknaden av Traktorimport i Ed. Jag åkte inom hos Benny Gustafsson som driver företaget för att få en glimt av Branson i skogen och det resulterade bl a i en Video som ni hittar lite längre ner här.

När man kommer in på kontoret till Traktorimport så möts man av en Branson 3100 inne i hallen. Man inser vilket behändigt format kompakttraktorn har när man ser den inomhus. 1,39 cm bred, drygt 3 meter lång och med en vikt av 800 kg. Den trecylindriga dieselmotorn ger 23,2 kW (30 hk) effekt vilket väl i jämförelsen borde vara lite mer än vad som sitter under huven på en Grålle?

Traktorn har trepunktslyft, kraftuttag med två olika varvtal (540 & 960) och det finns möjlighet att sätta på en frontlastare som lyfter 400 kg.
-Utöver skogen så har dom här traktorerna blivit väldigt poppis på hästgårdar, säger Benny Gustavsson.
Utanför, på gården står ytterligare några traktorer i varierande storlek men det är den lilla 3100 som vi ska titta lite grundligare på.

Vi ger oss iväg till ett skogsområde där det har huggits en försiktig gallring av klenare träd/underståndare i ett äldre granbestånd. Där finns en demotraktor med Kranmans T1600-vagn monterad. Ett sådant här ekipage med traktor och vagn ligger runt 165 000 kr exkl. moms säger Benny. Då får man skyddsplåtar på traktorn men det lilla taket/regnskyddet som är monterat på bågen ingår inte. Det kostar 11500 kr extra men kan vara skönt att ha en sådan dag som jag var ute och filmade i alla fall.

Kranmans T1650 som nuvarande version av vagnen heter är precis lagom stor för Bransontraktorn. Traktorn är 1,39 cm bred och vagnen 1,42. När man hänger en sådan här vagn på ATVn behövs en extra bensinmotor med hydraulpump för att driva kranen och andra hydrauliska funktioner på vagnen. När man hänger vagnen efter Bransontraktorn räcker traktorns eget hydraulsystem till om man väljer Kranmans 330-kran som inte kräver så högt flöde. Vagnen klarar en maxlast om 1650 kg (1600kg för den T1600-vagn som är med på filmen).

Benny kör med en odriven vagn efter traktorn och säger att det fungerar bra på de marker han jobbar på. Kompakttraktorn har betydligt bättre dragförmåga än en ATV då den har större hjul och lite högre vikt. Markfrigången är också bra, 39 cm enligt broschyren men möjligen ännu högre med enbart kuldraget monterat.

Det känns som ett väldigt smidigt ekipage men det hade varit ännu smidigare om det hade varit ramstyrning på vagnen. Kompakttraktorn har inte ATV:ns flexibilitet och snabbhet i småjobben eller när man bara ska ut själv med röj- eller motorsågen. Däremot har den en bättre kapacitet när det gäller att köra ut virke. Driftsekonomin när det gäller bränsleförbrukning bör skilja en del till kompakttraktorns fördel. En ATV med bensinmotor samt en extra bensinmotor för hydraulpumpen drar inte så lite soppa på en arbetsdag. Speciellt när man kör en driven vagn vilket nästan är nödvändigt om man ska komma fram med fullt lass efter fyrhjulingen. Tyvärr har jag inga uppgifter om hur mycket Bransons trecylindriga diesel förbrukar men jag uppfattade att den får gå ganska lugnt och då bör den ju inte sluka några enorma mängder.

Här hittar ni mer information om
Branson kompakttraktor
Kranman 1650 vagn
Kranman 330 kran

och här är filmen:



Samt några bilder:

1489684342_fullsizeoutput_1a8b.jpeg


1489684343_p1000782.jpg


1489684343_p1000781.jpg


1489684344_p1000784.jpg


1489684345_p1000796.jpg


1489684344_p1000787.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:06, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

JohannesG  
#445091 Bra reportage som vanligt! Ser ut att vara mycket trevligare och mer praktiskt än en fyrhjuling, förutom till ren nöjesåkning (dock inget jag skulle köpa).

Låter som något vibrerar och för oväsen på traktorn. Kanske bara är någon plåt som sitter löst? (Hade ett liknande ljud på en traktor och då var ett hydraulrör på väg att skavas av)

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445102 Bra film och intressant att se en sån där traktor i skogen. Men jag får väl vara lite motvalls då, ser inte direkt någon fördel mot en Atv och driven vagn, i skogen. Lägg sen till den flexibilitet som Atv ger så landar jag i min gamla vanliga ståndpunkt. Med dagens drivna hydraulvagnar för ATV så behövs ingen traktor. De driver sig själv i skogen och på vägen drar atv dem hem snabbt och effektivt.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

tallen100  
#445114
Uvskogen skrev:Bra film och intressant att se en sån där traktor i skogen. Men jag får väl vara lite motvalls då, ser inte direkt någon fördel mot en Atv och driven vagn, i skogen. Lägg sen till den flexibilitet som Atv ger så landar jag i min gamla vanliga ståndpunkt. Med dagens drivna hydraulvagnar för ATV så behövs ingen traktor. De driver sig själv i skogen och på vägen drar atv dem hem snabbt och effektivt.

Nähä :d :mrgreen:

Jag ser många fördelar,
Dieselmotor
Kraftuttag
Trepunktslyft
Hydrauluttag
Man kan montera på en lastare
Det finns en ratt att styra med :d

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

T Landström  
#445117 Hur ser vikt förhållandet ut mellan fyrhjuling och mintraktorn?
Känns ju tryggare med en tyngre dragare...

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445122
tallen100 skrev:
Uvskogen skrev:Bra film och intressant att se en sån där traktor i skogen. Men jag får väl vara lite motvalls då, ser inte direkt någon fördel mot en Atv och driven vagn, i skogen. Lägg sen till den flexibilitet som Atv ger så landar jag i min gamla vanliga ståndpunkt. Med dagens drivna hydraulvagnar för ATV så behövs ingen traktor. De driver sig själv i skogen och på vägen drar atv dem hem snabbt och effektivt.

Nähä :d :mrgreen:

Jag ser många fördelar,
Dieselmotor
Kraftuttag
Trepunktslyft
Hydrauluttag
Man kan montera på en lastare
Det finns en ratt att styra med :d


Javisst, håller helt med dig! Men det är ju fördelar utanför skogen. Då väljer jag hellre en vanlig fullstor traktor (ja jag ska snart ha råd till en 80 talare) . Skulle vara ratt då. [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445127
T Landström skrev:Hur ser vikt förhållandet ut mellan fyrhjuling och mintraktorn?
Känns ju tryggare med en tyngre dragare...

Så var det före tiden med drivna vagnar och autobroms. Nu spelar tyngden på dragaren ingen roll längre. Vagnen driver och bromsar sig själv.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445128
Uvskogen skrev:Bra film och intressant att se en sån där traktor i skogen. Men jag får väl vara lite motvalls då, ser inte direkt någon fördel mot en Atv och driven vagn, i skogen. Lägg sen till den flexibilitet som Atv ger så landar jag i min gamla vanliga ståndpunkt. Med dagens drivna hydraulvagnar för ATV så behövs ingen traktor. De driver sig själv i skogen och på vägen drar atv dem hem snabbt och effektivt.

Går väl att hänga drivkärran på denna med, svängradien på traktorn är säkert bättre än hjuling.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Göt  
#445148 Undrar vilket prisspann man hamnar i. Blir det lika som en topputrustad fyrhjuling med motsvarande vagn?

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

tallen100  
#445150 Ja, jag antar att traktorn har styrbromsar, det är något som är ovärdeligt när det väl behövs= både i skogen och på andra ställen :geek:

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Vardon  
#445152 Trevligt med en båge på den från början. Förstår inte riktigt alla minitraktorer utan båge...

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

paan14  
#445153 Varför måste denna vara ett substitut till en ATV, jag skulle gärna ha den som ett komplement. Den kan ju helt klart en hel del som ATVn inte kan. Bra film, sugen blir man ju. Koreansk kvalitet är väl dock ett större frågetecken än vad man ska använda maskinen till.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445154 Tycker det ser ut som ett lockande ekipage om man har en mindre gård på 4-5h med överhängande ungskog där man tänkt att plocka ut lite ved ifrån. Men ska man leverera massaved eller köra mycket vindfällen till ved i äldre skog så känns den för liten.

Även om man ramlar upp mot 200' när lastare är monterad så tycker jag det låter som ett vettigt alternativt istället för en gammal 60 - talare med skogsvagn för ca 100'.

Fördelar:
- smidig
- markfrigången
- 4wd
- ny maskin som inte krånglar
- kraftuttag för t.ex slaghack
- hydrauliken ser ut att ha bra egenskaper (t.ex tryck)

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Torbjörn Johnsen  
#445156
Göt skrev:Undrar vilket prisspann man hamnar i. Blir det lika som en topputrustad fyrhjuling med motsvarande vagn?


Jag har inte koll på prisnivån på en fullutrustad ATV men enligt Traktorimport ligger priset på Bransontraktorn jag filmade på 110-115 000 + moms. Då utan något regnskydd. Kranmanvagnen blir något billigare än motsvarande till ATV då den inte behöver den externa hydrauliken med tillhörande bensinmotor. För ca 165 000 + moms får man traktor och
vagn i paketet. Om jag skulle ha ett sådant här ekipage hade jag nog även valt ramstyrning. Jag har förstått att det är svårt att vara utan när man vant sig på med det :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Göt  
#445157 Om det är bra kvalitet på grejorna så kan det bli bra att ha i skogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).