Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dacia arbetsbil

35 inlägg 25822 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dacia arbetsbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245394 Funderar bara om nån av er har/kör nån sån pickis el skåp? Erfarenhet av dom? Va in å skulle kolla en annan bil, å såg då en dacia skåp.. å blev lite nyfiken va man får för 70' Ny... vissa saker kändes extremt plastiga men kanske håller ändå?... obs.. ska inte ha nån men blev som sagt nyfiken



   TS
Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245398 Har ingen själv men en jaktkompis har en Dacia pickis. Den har gått >10000 mil, och det enda han gjort är byte av olja/filter enligt utsago. Han är helnöjd med sin.

Användarvisningsbild

Re: Dacia arbetsbil

Jeep  
#245405 Jag har 2 kompisar som åker Dacia (pickis och Duster) och de har haft bekymmersfria mil. Man kan ju inte jämföra komfort med en bil som kostar 3-4 ggr mer men nog är de prisvärda, tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Dacia arbetsbil

rokon  
#245411 Jag kan inte säga att jag har egna erfarenheter av Dacia men jag minns att när jag reste genom transylvanien (Rumänien) så såg jag bland annat en äldre modell av Dacia som såg ut som en landrover och jag talade med föraren som var skogvaktare.
Men den bästa reklamen för Dacia var från en riktigt fin film (dokumentär) som gick för några år sedan på SVT det handlade om en familj som livnärde sig på materialåtervinning i forna jugoslavien de var Zigenare och de lovordade Dacia som värdens bästa bil. Man fick följa dem när de sökte upp ett begagnat ex av personbilsmodellen (2wd ej landrover typen) som de köpte av en änka. Sedan körde de hem bilen och rev av allt av karossen och byggde ett flak på och satt på en trälåda och körde. Denna typ av strippat fordon använde de sedan som en egen uppfunnen variant av oregistrerat transportfordon för insamling av kartongpapp skrot mm i stadsmiljö. De visade en sann beundran och kärlek till Dacia som märke.
Numera så ingår väl, eller samarbetar Dacia med en fransk biltillverkare. Jag skulle då kunna tänka mig att ha en Dacia, i alla fall om de fanns relativt nära representerade med en återförsäljare.

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

axwell  
#245415
rokon skrev:Numera så ingår väl, eller samarbetar Dacia med en fransk biltillverkare. Jag skulle då kunna tänka mig att ha en Dacia, i alla fall om de fanns relativt nära representerade med en återförsäljare.


Det är Renault som du tänker på, säljs av Volvohandlarna i samma lokaler som beg.bilar.

Servas av Volvo, finns det någon sån handlare runt Lule?

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245423 Enligt "min" säljare så ska det vara Renaults "billighets" variant, säten osv kändes lika som kangoon som stod bredvid, Han sa även att nissan hade nån del i bilen?... Nåja... När ja tittat så måste ja säga att pickupen tilltalar mej till utseendet... Snygg va ordet;)... Kan man tänka sej att det är som att åka gammal caddy pickis tro?...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dacia arbetsbil

rokon  
#245428
axwell skrev:
rokon skrev:Numera så ingår väl, eller samarbetar Dacia med en fransk biltillverkare. Jag skulle då kunna tänka mig att ha en Dacia, i alla fall om de fanns relativt nära representerade med en återförsäljare.


Det är Renault som du tänker på, säljs av Volvohandlarna i samma lokaler som beg.bilar.

Servas av Volvo, finns det någon sån handlare runt Lule?


Får en känsla att Volvohandlarna betraktar Dacia som något katten har släpat in, alltså går man in på hemsidan som volvohandlarna i Norrbotten har så har de ej ens modellen som heter Duster medtagen.

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

axwell  
#245441
rokon skrev:Får en känsla att Volvohandlarna betraktar Dacia som något katten har släpat in, alltså går man in på hemsidan som volvohandlarna i Norrbotten har så har de ej ens modellen som heter Duster medtagen.

Konstigt, känner Volvo/Renault av någon kannibalism?
Hittade inte någon beg. Dacia bland de jag kollade.

Skandalöst av den här volvohandlarkartellen i Norrbotten.

Du får kontakta Forslunds i Ske-å Västerbotten.

http://www.forslunds.se/Bilforsaljning/Kampanjer.aspx

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

Qkeeper  
#245443
nutte skrev:Enligt "min" säljare så ska det vara Renaults "billighets" variant, säten osv kändes lika som kangoon som stod bredvid, Han sa även att nissan hade nån del i bilen?... Nåja... När ja tittat så måste ja säga att pickupen tilltalar mej till utseendet... Snygg va ordet;)... Kan man tänka sej att det är som att åka gammal caddy pickis tro?...


Kan mycket väl stämma att Nissan har nån del i bilen, kika bara på trafic vs. Primastar och har även för mig att kubiatar var misstänkt lika kangoon? Men det är ju så arbetsbilsbranschen ser ut.

Hörde även rykten om att mercedes nya lilla modell (minns ej namnet) var något samarbete med renault. Mercedes/vw, citroën/peugot, nissan/renault/opel....

Angående Dacian känner jag till fler som är ägare och ingen som nämnt nåt illa sådär de har ju också insett att det är ju 70 000.. Däremot får man höra en hel del onda ord om Fiat som verkar ha problem med lite diverse, har hört flera stycken som haft mycket märkliga fel..

Användarvisningsbild

Re: Dacia arbetsbil

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245453 Kör en Duster på jobbet,är ju hel nöjd. Den har iofs bara gått 1200 mil men så här långt e den helt okey. Man märker ju på ljudnivå,den plastiga inredningen osv att de är en billig bil men de kom ju inte som en överaskning.

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245471 kan det vara drivlinan / 4-hjulsdriften som är nissan?

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

Husqy346  
#245475 PÅ skobes hemsida så kan man se att de säljer bilarna men du måste in på Dacias hemsida för att läsa om dem.
Jag är sugen på en duster men får se vad det framlider mot .

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245488 Största nackdelen med Dacia är väl säkerheten och utrustning för den biten enligt fackpressen, gäller väl att värdera värdet på sig själv och familjen vid eventuell olycka.

Användarvisningsbild

Re: Dacia arbetsbil

anersimyra  
#245523
kl-820 skrev:kan det vara drivlinan / 4-hjulsdriften som är nissan?

Finns den med 4WD som pickup ??

Avatar Fallback

Re: Dacia arbetsbil

axwell  
#245531
anersimyra skrev:Finns den med 4WD som pickup ??

Det finns flera modeller 4wd pickis, Duster och Logan.

I Sverige, vete fan ?!

Nissan skall göra en lågpriskopia av Duster Kombi, inte tvärtom!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).