Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25, bästa köp?

179 inlägg 46471 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25, bästa köp?

Mellberg  
#854774Det blev en bensin. Om man gör allt själv, blir det inte så många timmar om året på den. Kommer att börja med att städa bort torrträd.

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Mellberg  
#857589Idag kom P 25, maskin nr 317. 😎 På fredag börjar vi köra. 👍

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#857593Vad roligt,

Det skall bli spännande med en rapport när Du kört ett tag.

👍

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#857606ser likadan ut som min :)

sitter slangskyddet monterat original nu? framgår inte av bilderna

Användarvisningsbild

Mellberg  
#857659Var skall det vara ett slangskydd? Två extraslangar följde med. Hoppas att jag lyckas köra igenom några träd imorgon. Är trots allt ganska många spakar att dra i 😁

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#857662Skydd där dessa slangar sitter fast på knivhuvudet eller va man ska kalla det

Du kommer dra fel i 10-20 timmar.. men det kommer gå bra så smpningom:)

Användarvisningsbild

Mellberg  
#858348Idag, efter viss möda, glömde fjärrkontrollen till vinschen hemma, nämligen. Fällde i alla fall 6 torrgranar och hämtade sedan fjärrkontrollen och har nu kört igenom hela 3 träd a` tre bitar.

Hur har ni andra försäkrat P25an?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858350Utökade beloppet för lantbruksinventarier och fick igenom en anteckning om att miniprocessor ingår där.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#858451Ska testa det ola..

Jag har nu en separat som kostar typ 900 per år..
Svinigt dyrt när traktorn kostar kring 1200 tycker jag..

PVK  
#858483Hur värmer ni motorn innan uppstart, när maskin lämnas över natten ute i skogen, nu när det börjar bli kallt ute?
Jag har bensin varianten.

Betalar f.ö. 1600:- helförsäkring, länsförsäkringar, för min P25. Då kan jag lämna maskin i skogen med klass3 lås och försäkringen går in om jag fäller ett träd över den. Är det för dyrt? 🤔

#858487Har inte haft problem med att ruska igång min när det varit -17. Är det kallare kan man vara hemma. Du har väl syntetolja i den?

PVK  
Skogsola skrev:Har inte haft problem med att ruska igång min när det varit -17. Är det kallare kan man vara hemma. Du har väl syntetolja i den?

Okey, gott. Det sliter inte onödigt mycket då?
Jag har oljan kranman rekommenderade, inte den i boken. Har för mig att det var mineral men jag får kolla på det.

#858511Slita och slita men grejorna lär brukas. Motorn är nog det sista som dör och annars så så finns det nya. Jämför med den gamla goda tiden då halvbandare med seg mineralolja sprayades igång med eter i -30.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#858529jag valde bensinmodellen just för att det känns mer okej att kallstarta en sådan.

känns inte som hondamotorn är så blodigt dyr om man måste köpa en ny sån någon dag :)

tallen100  
#858532Nja visst är det väl inget vidare att starta en diesel utan värmare om det börjar bli nedåt 20 minus, men
Viktigast med alla motorer och särskilt en diesel är att varmköra den kalla motorn på tomgång en stund, vissa bara startar och sen är det plattan i mattan på direkten som om det var första gången dom sett en gaspedal 🫣
Att göra så är idioti, det gör ont i både motorn och den som ser eländet och något begriper.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).