Sida 1 av 7

Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 10:11
av Mangan
Om det krävs omlastning kommer det kosta 25:-/m3 istället för som idag 12:-/m3. Gäller för kontrakt från januari 2021.

Undrar om de andra följer efter.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 10:19
av Helmer95
Helt rätt!

Finns ingen ursäkt för dåliga vägar med igenväxta vändplatser. Det försvårar bara för för alla led i kedjan.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 10:24
av alias
Högst sannolikt.

Lär ju bli lättare att få ihop kalkylen för byggande av skogsbilväg eller upprustning av befintliga dito.

MVH
Alias

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 10:36
av Mangan
Helmer95 skrev:Finns ingen ursäkt för dåliga vägar med igenväxta vändplatser. Det försvårar bara för för alla led i kedjan.


On det blir billigare att köra 2-3 gånger istället för en, finns det ingen större anledning att räta vägen.

Förstår att åkarna gärna kommer in med sina största bilar,men den väg som jag och mina grannar har (vi är fem) byggdes på 50-talet efter dåtidens standard. Inte en chans att det skulle löna sig att räta den,

Om man bor i någon svag moränsluttnng utan berg, mosse och vattendrag, så är det säkert en annan femma.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 10:38
av Mangan
alias skrev:Lär ju bli lättare att få ihop kalkylen för byggande av skogsbilväg eller upprustning av befintliga dito.


Eller för att skota lite längre till en bättre väg

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 10:46
av Helmer95
Mangan skrev:
Helmer95 skrev:Finns ingen ursäkt för dåliga vägar med igenväxta vändplatser. Det försvårar bara för för alla led i kedjan.


On det blir billigare att köra 2-3 gånger istället för en, finns det ingen större anledning att räta vägen.

Förstår att åkarna gärna kommer in med sina största bilar,men den väg som jag och mina grannar har (vi är fem) byggdes på 50-talet efter dåtidens standard. Inte en chans att det skulle löna sig att räta den,

Om man bor i någon svag moränsluttnng utan berg, mosse och vattendrag, så är det säkert en annan femma.


Det är oftast inte vägen i sig som är dålig enligt mig efter antal år som skördarförare. Det som saknas är underhåll och en rejäl vändplats. Folk i allmänhet verkar tro att eftersom de gick bra att få ut virke för 40 år sen så är vägen fortfarande duglig utan något som helst underhåll.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 11:14
av Mangan
Enligt mig som orienterare är det ofta terrängen som gör det för dyrt att bygga bilväg för släp. Det är inte vändplanen som är problemet, utan alla naturhinder.

Dessa naturhinder gör dessutom båtnadsområdet ganska litet.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 11:41
av gnisten83
Pratade med inspektorn på södra om biometrins besiktning av vägarna, och hon hävdade att nästa säsong skulle de tas ut kostnad omlastning på dom vägar som inte släpgodkända.
Och de var inte bara södra som skulle göra detta.
Hade endel att göra vid mina vägar men fick konstigt nog min gamla infart släpgodkänd där jag får kolla noga när jag kommer där med hästsläpet! 🙃

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 12:37
av Mangan
I NVDB finns det angivet om det går att komma fram med släp eller ej:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Välj lager "Framk. för vissa fordonskomb." i listan till höger.

5.1 Framkomlighetsklasser
0 – God framkomlighet för trailerekipage
1 – God framkomlighet för lastbil med släp
2 – Begränsad framkomlighet för lastbil med släp
3 – Endast framkomlig med lastbil
4 – Ej framkomlig för lastbil

Finns även hur de klarar tjällossning, välj då "Tillgänglighet"

4.1 Tillgänglighetsklasser
A – Lastbils- och personbilstrafik hela året.
B – Lastbilstrafik hela året utom vid svår tjällossning.
Personbilstrafik hela året.
C – Lastbilstrafik hela året utom under tjällossning och
perioder med ihållande regn.
Personbilstrafik hela året utom under tjällossningen.
D – Lastbilstrafik i huvudsak vintertid. Personbilstrafik
även sommartid.


Biometria håller på att uppdatera, här kan man se hur långt de har kommit (ha tålamod innan vägarna laddas in):

https://biometria.maps.arcgis.com/apps/ ... fa02158e21

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 13:04
av busholle
Har man fixat sin väg så den är felklassad så kan man rapportera direkt i NVDB så rättar de utan att gå via biometria.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 13:06
av gnisten83
Vad NVDB en förkortning av?

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 13:41
av alias
gnisten83 skrev:Vad NVDB en förkortning av?


Nationella vägdatabasen?

MVH
Alias

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 13:59
av Tåndemåla
Så här ser vi vägklassningen i våra system. Tog en bild över ett sveaskogsskifte. I ett område med klassade vägar.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 14:44
av busholle
alias skrev:
gnisten83 skrev:Vad NVDB en förkortning av?


Nationella vägdatabasen?

MVH
Alias


Stämmer, Mangan har länkat direkt dit några inlägg upp.

Re: Södra höjer avdrag för väg

Postat: tor 25 jun 2020, 16:10
av alias
gnisten83 skrev:Pratade med inspektorn på södra om biometrins besiktning av vägarna, och hon hävdade att nästa säsong skulle de tas ut kostnad omlastning på dom vägar som inte släpgodkända.
Och de var inte bara södra som skulle göra detta.
Hade endel att göra vid mina vägar men fick konstigt nog min gamla infart släpgodkänd där jag får kolla noga när jag kommer där med hästsläpet! 🙃


Kan inte se att mina skogsbilvägar är klassade ännu, men jag blir inte riktigt klok på hur en del vägar som jag känner till i närheten har klassats (i förhållande till varandra) nu i sommar.

Går det att få reda på bristerna någonstans (vad som behöver åtgärdas för att hamna en klass högre - t.ex. släpgodkända)?

MVH
Alias