Logistik, Transport
80 tons timmerbil
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in lör 15 nov 2008, 17:48#40862Det pågår försök med 80-tonstimmerbilar uppe i norr. Har inte sett varken bild eller film på dessa, är det någon som har? Länk till youtube ger extra plus.
TS
sön 16 nov 2008, 11:27#40976de ska bli intressant å se vad dom kommer fram till.
sön 16 nov 2008, 19:10#41015
Till viss del beror det väl på hur många axlar vikten är fördelad på?
Men, det är kanske inte de tunga transporterna man ska inrikta sig på, tror att det går många "24metare" idag med "lätt" last, häng på ett släp till på dom så spar man en hel del diesel, mantimmar, och pengar!
Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80
Men, det är kanske inte de tunga transporterna man ska inrikta sig på, tror att det går många "24metare" idag med "lätt" last, häng på ett släp till på dom så spar man en hel del diesel, mantimmar, och pengar!
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
sön 16 nov 2008, 19:22#41017
På långa tranporter mellan terminaler ok, men miljövänligast torde bli med järnväg
Skulle villja se ett sådant ekipage hos en privat markägare, det brukar många gånger inte varken gå köra eller vända med dagens timmerbilar.
24 meter och lätt last
inte har våra timmerbilar det problemet
De kör ju med bara halvlass om man tittar på stakhöjden
Zixten skrev:Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80
På långa tranporter mellan terminaler ok, men miljövänligast torde bli med järnväg
24 meter och lätt last
En BLÅ som dras av en RÖD 

sön 16 nov 2008, 19:45#41024
Håller med om att längre transporter borde gå på järnväg, men inte alltid järnvägen går där den behövs, då är det kanske lämpiligt med ett extrasläp efter?
Att man inte ska ha med sig ett extrasläp in till avverkningarna är kanske inte så realistiskt, men kanske att man kan ha en omlastningsplats där man tar med sig ett extrasläp till sågverket/ Massabruket?
Med "lätta" transorter menade jag mer DHL och Schenker som jag tror kör rätt många transporter där dom lätt kan ta med ett extra släp.
Thunborg skrev:Zixten skrev:Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80
På långa tranporter mellan terminaler ok, men miljövänligast torde bli med järnvägSkulle villja se ett sådant ekipage hos en privat markägare, det brukar många gånger inte varken gå köra eller vända med dagens timmerbilar.
24 meter och lätt lastinte har våra timmerbilar det problemet
De kör ju med bara halvlass om man tittar på stakhöjden
Håller med om att längre transporter borde gå på järnväg, men inte alltid järnvägen går där den behövs, då är det kanske lämpiligt med ett extrasläp efter?
Att man inte ska ha med sig ett extrasläp in till avverkningarna är kanske inte så realistiskt, men kanske att man kan ha en omlastningsplats där man tar med sig ett extrasläp till sågverket/ Massabruket?
Med "lätta" transorter menade jag mer DHL och Schenker som jag tror kör rätt många transporter där dom lätt kan ta med ett extra släp.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
ons 19 nov 2008, 01:03#41251hej hej! ...glöm inte heller att "verkligheten är fantasins och skrivbordsprodukternas - värsta fiende"
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "
ons 26 nov 2008, 00:05#41871Det är ett projekt som kallas ETT (en trave till ) som kommer att gå från terminal i Överkalix ner till industrierna i Piteå.
Så vitt jag vet så kommer detta att vara igång efter nyår...
Så vitt jag vet så kommer detta att vara igång efter nyår...
Hva 242G - Hva 346XP - 2st. Hva 346 XP NE - Hva 365 - HVA 550 XP - HVA 560 XP - Minimaster 630
ons 26 nov 2008, 11:04#41902
det har ju med axeltryck att göra..
en "normal timmerbil" har oftast den teoretiska viktfördelningen 9 + 18 + 18 + 20 = 65 ton och maxvikt på en axel 10 ton (långboggien på vagnen)
teoretiskt i ETT blir 9 + 18 + 18 + 24 + 24 = 93 ton och maxvikt på en axel 9 ton (styraxel på bilen samt axlarna i boggien, i tripppeln blir det 8 ton/axel)
problemet med dom är att det är svårt att lastoptimera (skrymmande) och jag tror att problemet är leveranstider m m som styr att dom går med "lätta laster", men jag håller med timmer och flistransporter är ju energieffektiva, förhållande ton/liter bränsle är ju högt...
Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80
det har ju med axeltryck att göra..
en "normal timmerbil" har oftast den teoretiska viktfördelningen 9 + 18 + 18 + 20 = 65 ton och maxvikt på en axel 10 ton (långboggien på vagnen)
teoretiskt i ETT blir 9 + 18 + 18 + 24 + 24 = 93 ton och maxvikt på en axel 9 ton (styraxel på bilen samt axlarna i boggien, i tripppeln blir det 8 ton/axel)
Zixten skrev:Med "lätta" transorter menade jag mer DHL och Schenker som jag tror kör rätt många transporter där dom lätt kan ta med ett extra släp.
problemet med dom är att det är svårt att lastoptimera (skrymmande) och jag tror att problemet är leveranstider m m som styr att dom går med "lätta laster", men jag håller med timmer och flistransporter är ju energieffektiva, förhållande ton/liter bränsle är ju högt...
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
tis 09 dec 2008, 21:27#43436nu har det varit premärvisning av ekipaget:
http://www.trailer.se/news.php?id=4427
http://www.trailer.se/news.php?id=4427
ons 10 dec 2008, 23:58#43540japp! det ska bli roligt att följa detta projekt ,
för det första får det nog inte vara många promille i "motluten" för det ska bli stopp
så det gäller att vägverket som är inblandade håller väglaget i sin ordning som det bör vara enligt "vägförordningen"
sedan kan man ju vända och vrida på det ekonomiska fram och tillbaka i det oändliga
.... men nu är det ju helt plötsligt FYRA FORDON /SLÄP som ska skattas enligt förekommande lagar om lastvikt /totalvikt ..
och då är ju frågan vart de pengarna tar "vägen" alltså är det en specifik region i sverige som kommer att få "bättre" vägunderhåll än övriga regioner just för att denna applikation ska kunna dra sitt virke , och det är på detta vi landar A-CONTO
.... industrierna /staten kan ju hålla på och "leka" hur mycket som helst tydligen med bidrag hit och dit ? ... det är nog slut med sånt nu
det vart ju precis lagom med "långbilen" ..när det inte behövs
för det första får det nog inte vara många promille i "motluten" för det ska bli stopp
så det gäller att vägverket som är inblandade håller väglaget i sin ordning som det bör vara enligt "vägförordningen"
sedan kan man ju vända och vrida på det ekonomiska fram och tillbaka i det oändliga
och då är ju frågan vart de pengarna tar "vägen" alltså är det en specifik region i sverige som kommer att få "bättre" vägunderhåll än övriga regioner just för att denna applikation ska kunna dra sitt virke , och det är på detta vi landar A-CONTO
det vart ju precis lagom med "långbilen" ..när det inte behövs
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "
tor 11 dec 2008, 15:30#43571lite fordonsfakta i den här artikeln..
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4245176
ska bli spännande att se vad som händer, kan ju göra att miljöpatrullen får en annan syn på hur man ska lösa transporter än den dom redan har...
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html
här är lite tankar i ett annat forum som beskriver vad en del av näringen tycker...
http://www.kingsclub.se/forum/ovrigt/vi ... -t757.html
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4245176
ska bli spännande att se vad som händer, kan ju göra att miljöpatrullen får en annan syn på hur man ska lösa transporter än den dom redan har...
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html
här är lite tankar i ett annat forum som beskriver vad en del av näringen tycker...
http://www.kingsclub.se/forum/ovrigt/vi ... -t757.html

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).