Logistik, Transport

80 tons timmerbil

79 inlägg 44028 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Re: 80 tons timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44965Snacka skit om forskare, ekonomer, akademiker = okej
Snacka skit om maskinförare = inte ok

Skogsforum i ett nötskal...

Jag trodde detta var en "mötesplats för skogsfolk" men tydligen har det tagits över att maskinförare av olika sorter och gud nåde den som inte följer mallen. Finns det inte ett entreprenörsnätverk för de som inte vill veta av åsikter från utomstående?

TS
Användarvisningsbild

masterchief  
#44967Och härinne råder fridefull julestämning :lol: [-x
Personligen tycker jag det är ett intessant projekt.
Håller med mangan i det här med att tänka out of the box.
Av 10 vansinniga ideer som kommer fram så kanske en är helrätt, vem vet, kan vara den här.
Sedan håller jag fullt med spindeln att med dagens mentalitet angående transporter och rutiner samt den ekonomiska biten så är det inte genomförbart för den enskillde att anama ett halvfabrikat vilket systemet är nu då det är i dess linda.
Finns mycket erfarenhet härinne av både "lågutbildade" och sk "högutbildade", varför inte diskutera på en givande nivå utan stålhättan i pungsparkarna så kan mycket intressant komma fram :wink:

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45028Det här med 80 tonsbilar.
Bra att man tittar på det! Bra att man har kommit så långt som ett test!

Men jag tror ju inte, som en del tycks tro här, att man kan ersätta all dagens trafik med 80tonnare, men kan man ersätta 20 -25% så är ju det bra, och sen jobba på att få resten mer miljöefektiv

Att sen köra ut från skogen och lasta av allt, för att sen lasta upp på stora bilar tror jag heller inte på. Men kanske lasta upp på lösflak, släp eller vad man nu kan hitta på, med lite mindre bilar och köra ut från skogen och de små "undermåliga" skogsbilvägarna till en omlastningsplats, där man skiftar flak och släp och drar iväg till industrin med tyngre och större bilar, det tycker jag låter som en bra ide i alla fall.
Man borde ju spara både tid och milö på det, fast då förutsätter det ju långa transporter till industrin.

I den bästa av världar borde den transporten gå på järnväg...

Användarvisningsbild

#45030Sen det här med "lågutbildade" och "högutbildade"

Det vet ju alla att dom som sitter på sitt kontor och tänker ganska så ofta är långt från verkligheten.

Likadant är det med det som sitter ute på fältet och jobbar, en del är oerhört rädda för förändring, det ska göras som det alltid har gjorts!

Bättre att man sätter sig ner alla, spånar med nya ideer, klämmer fram alla idiotiska förslag man har, kanske är någon som snappar upp en ide, kan göra om den och vipps så har man fått fram lösningen på världens alla problem!
Eller vad tror ni?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45032Jorå, men det gick lite fortare med forskningen om de som är i verkligheten blev involverade och inte alltid fick vänta ock bli opponenter.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45096jag vet egentligen inte vad jag ska säga om detta , eller hur jag ska bemöta kommentarerna .... det går säkert på något vis att dela upp och sära på åsikterna i olika punkter kanske , ..men då är ju frågan om jag vågar försöka mig på detta ? ...

för då jag inte tycks veta hur det fungerar i VERKLIGHETEN med väder och vind och snö av allsköns j-vla slag ... motlut och hur mycket bök det kan vara att lasta ett parti dåligt skotat lövvirke för att få det att ligga något sånär på bil /släp utan att tappa nåt som går rakt igenom vindrutan på en mötande barnfamiljebil.. T.e.x just lövsortiment har en j-vla tendens att skruva och vrida på sig speciellt om det då det är snö och is på virket det vet varenda skotarpilot i mina trakter som tappat en pinne :lol: .... kort sagt så är en omlastning helt uteslutet i mina ögon ... (men nu ska det tydligen lastas virke här trafiksäkert på rekordtid dessutom)

sedan kan man ifrågasätta hos vilken / vilka skogsägare dom genomför dessa fantastiska bedrifter med att just lasta om flera gånger och hå och hej vad det går .... det skulle vara läge för att se ett sånt avlägg i verkligheten ,ett reportage / öppet hus / skogsdag kanske för att i full drift få se hur lång tid detta "virkesvingel" tar ... det är som jag sagt tidigare att oavsett , syd / norr ..så är ju vägarna undermåliga .. och det skrevs ju tidigare som sagt om en tridem-bil "med framhjulsdrift" ... det är nog det närmsta man kan komma en skotare ...fast med digital färdskrivare och 80km/tim =))

och upprepar ännu en en gång att jag INTE är emot projektet som sådant :))

men misstänker att just försöken ute i skogen kommer att självdö ...av just för tung verklighet oas . landsände
och att bidragspengarna sinar :smile:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
"spindeln" skrev:men misstänker att just försöken ute i skogen kommer att självdö ...av just för tung verklighet oas . landsände

Men hallå hej, det är mellan terminaler!

Jag antar att du inte tror på sådana här heller, för de kan inte köra på dåliga avlägg med ont om plats och blötsnö och driv och stockarna är vridna, och... och...

Bild

TS

#45101jodå mangan ! det skulle egentligen funnits en egen tråd här på forumet för alla som kör lossnings-truckar , .. där finns allt ifrån äpplen och päron ;) .. finns skitmycket truckförare runt om i hela riket som är värda en verkligt god jul!! , det finns d som man knappt behöver dirigera ...fingertoppskänsla i spakarna , så ska det vara ..." pratice makes perfekt "

men som sagt åter till ämnet så tror jag på terminal trp , .... men dock inte i skog

kan säga att jag vet en gammal utbåtskapten som sadlade om och blev "terminalåkare" för länge sedan sökte dispens hos vägverket för högre totalvikt , men det blev blankt NEJ ! ... och detta var för ca: 5 år sedan .. och åt samma bolag som är inblandad i hela processen ... detta visste inte du ! ...eller hur ;)

sensmoralen av detta : "man har ju inte huvet bara för att ha mössan på " ;) ;) ....så känn jul friden komma

Användarvisningsbild

Christer j  
#45111Tyvärr så tenderar bara sådana här uppgraderingar av bruttovikt att åkaren skall transportera 20% mer lass till i stort sett samma pengar som med 60 ton. En marknad betalar alldrig men än nödvändigt för en tjänst o ju fler 80 tons bilar som finns på vägarna ju högre prispress blir det på 60 tons ekipagen.Det är bara ett sätt för industrin att sänka transportkostnaderna.Detär därför dom är så pigga på det,dessutom så kommer det inte att medföra mindre transporter.Med 80 ton kan man ju transportera mer vitke till ett något lägre pris och eftersom varans värde tål denna transportkostnad så kommer större mängd virke att transporteras till samma pris. Denna siskution som är runt 8o tonnarna har historiskt sett alltid förts vid en uppgradering av bruttovikten genom tiderna
o inte har det blivigt mindre transporter för det. Det är bara vid en teoretisk beräkning vid ett skrivbord som det dlir miljövänligare,billigare m.m.

Användarvisningsbild

Christer j skrev:Tyvärr så tenderar bara sådana här uppgraderingar av bruttovikt att åkaren skall transportera 20% mer lass till i stort sett samma pengar som med 60 ton. En marknad betalar alldrig men än nödvändigt för en tjänst o ju fler 80 tons bilar som finns på vägarna ju högre prispress blir det på 60 tons ekipagen.Det är bara ett sätt för industrin att sänka transportkostnaderna.Detär därför dom är så pigga på det,dessutom så kommer det inte att medföra mindre transporter.Med 80 ton kan man ju transportera mer vitke till ett något lägre pris och eftersom varans värde tål denna transportkostnad så kommer större mängd virke att transporteras till samma pris. Denna siskution som är runt 8o tonnarna har historiskt sett alltid förts vid en uppgradering av bruttovikten genom tiderna
o inte har det blivigt mindre transporter för det. Det är bara vid en teoretisk beräkning vid ett skrivbord som det dlir miljövänligare,billigare m.m.

Om jag fattar dig rätt menar du att det totalt sett blir mer vikt virke som kommer att transporteras?

Borde det ändå inte bli miljövänligare? I alla fall om man räknar på utsläpp per ton transporterat virke?
För om det idag går åt 100 bilar för att transortera en viss mängd virke, och X liter diesel går åt för detta.
Så går det istället åt 80 - 90 bilar för att transportera samma mängd virke och X minus 10-20% liter diesel?? Eller?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45169Är dåligt insatt i dagens timmerbilar. Har alla nya bilar och släp ABS bromsar? Bromssträckan borde bli mycket längre med 80 ton lastbil. Kanske skulle det behövas antisladd också :???:. Hur blir det med omkörning av en sådan lastbil. Kommer vi att få se mängder av vedbod trimmade WW bubblor gasa om den i innerkurvorna eller... :lol:. 6 meter låter inte mycket men det blir garanterat en ny upplevelse för den som kör om första gången på okänd väg. Vilket kommer att ske lika säkert som amen i kyrkan.

Användarvisningsbild

Christer j  
#45183Alltså blir det inte billigare att transportera virke. På en längre tid så transporteras större volym eller en längre sträcka.
En varas värde styr vad det får kosta att transportera.Om tio år så är de vinster uppätna som det talas om och vi är ungefär där vi är idag.Så har det funkat med transporter historiskt,tro inte detta är något nytt att försöka transportera mer till ett lägre pris.
Prestanda på denna bil blir i stort sett oförändrade mot 60 tons ekipage vad gäller bromsar,kaske lite slöare i ax.Det är en volvo fh 660 hk med i shift(typ automat).Det är tydligen ett ganska smidigt åk ändå och tekniskt är det fullt möjligt men tro inte på allt dravel o miljöpåverkan o bättre ekonomi för det försvinner på sikt.

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:men misstänker att just försöken ute i skogen kommer att självdö ...av just för tung verklighet oas . landsände

Men hallå hej, det är mellan terminaler!

Jag antar att du inte tror på sådana här heller, för de kan inte köra på dåliga avlägg med ont om plats och blötsnö och driv och stockarna är vridna, och... och...

Bild

Din bild visar en truck vid en terminal, ena projektet är trp mellan terminal och industri och det har inte spindeln sagt nåt om. Det andra projektet (VETT) innebär körning i skogen och omlastning som spindeln opponerar sig emot.
Ni argumenterar helt i onödan då ni menar olika saker :wink:

Jag har ingen erfarenhet av trp av rundvirke men kan tänka mig att det blir lite lurigt på skogsvägarna med 30m och 80ton i rörelse.

Christer j skrev:Alltså blir det inte billigare att transportera virke. På en längre tid så transporteras större volym eller en längre sträcka.
En varas värde styr vad det får kosta att transportera.Om tio år så är de vinster uppätna som det talas om och vi är ungefär där vi är idag.Så har det funkat med transporter historiskt,tro inte detta är något nytt att försöka transportera mer till ett lägre pris.
Prestanda på denna bil blir i stort sett oförändrade mot 60 tons ekipage vad gäller bromsar,kaske lite slöare i ax.Det är en volvo fh 660 hk med i shift(typ automat).Det är tydligen ett ganska smidigt åk ändå och tekniskt är det fullt möjligt men tro inte på allt dravel o miljöpåverkan o bättre ekonomi för det försvinner på sikt.

jag håller nog med "christer j " i hela resonemanget ... för det är som du säger , ..det blir lite samma effekt som med etanolens "glada effekter" kanske B-)

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45294Skulle egentligen inte lägga mig i detta eftersom det inte är mitt område. Men bromssträcka har berörts men det är nog inga problem jämfört med idag eftersom lasten ligger på fler bromsade axlar, om jag fattat rätt.

Läste om en undersökning där man mätt bränsleförbrukning på timmerbilar. Den kom fram till att det bara skilde ca 25% i förbrukning mellan en fullastad bil och en tom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).