Gallring

KLT-Bestånd

19 inlägg 5672 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KLT-Bestånd

Robur Clivus  
#789394 Tror det var Fredrik som dryftade uttrycket i en podd i närtid, tyckte det lät spännande men skulle gärna få lite mer underlag på hur ett sådant bestånd kan tänkas se ut. Är väldigt positiv till just KL-tekniken och tyckte det kan vara värt en tråd!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: KLT-Bestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789429 Menar vi korslimmat? Det lär väl gå att göra av nästan vad som helst utan större kvalitetskrav?

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789433 Jag var på södras nya linje i Värö strax innan jul och kollade på den linjen. De körde 3-7 lager och la virket ot olika håll beroende vilken typ av produkt de behövde. Maskinen hade möjlighet till nio lager men än hade de bara verifierat till 7 lager.
Kravet på virket var mycket högt och de sorterade ut och hyvlade själva för att kunna klara kvalitetskravet. Enbart c24 torkat till 8%
Då blev blocken stabila och limningen höll även över tid då virket var stabilt.
Det var inte på tal att köra in någon plank med vankant eller liknade då limmet utgör 1-2% av volymen med övertygande del av klimatberedningen.

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

skogshare  
#789442
Tåndemåla skrev:Jag var på södras nya linje i Värö strax innan jul och kollade på den linjen. De körde 3-7 lager och la virket ot olika håll beroende vilken typ av produkt de behövde. Maskinen hade möjlighet till nio lager men än hade de bara verifierat till 7 lager.
Kravet på virket var mycket högt och de sorterade ut och hyvlade själva för att kunna klara kvalitetskravet. Enbart c24 torkat till 8%
Då blev blocken stabila och limningen höll även över tid då virket var stabilt.
Det var inte på tal att köra in någon plank med vankant eller liknade då limmet utgör 1-2% av volymen med övertygande del av klimatberedningen.


Handlar det bara om gran eller också tall? Finns någon KL-tillverkare som använder t.ex. lärk, asp eller björk?

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789443 I central Europa använder man det man kommer åt för där är transporten en betydande kostnad.
Det är inga problem att använda andra trädslag men just Värö hör gran för det är ett rent granverk. De blir lätt repor mm på ytan av klt så de tyckte bättre allt låga på ytskikt av massivträ eller fanér funkade bättre

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

skogshare  
#789462
Tåndemåla skrev:Jag var på södras nya linje i Värö strax innan jul och kollade på den linjen. De körde 3-7 lager och la virket ot olika håll beroende vilken typ av produkt de behövde. Maskinen hade möjlighet till nio lager men än hade de bara verifierat till 7 lager.
Kravet på virket var mycket högt och de sorterade ut och hyvlade själva för att kunna klara kvalitetskravet. Enbart c24 torkat till 8%
Då blev blocken stabila och limningen höll även över tid då virket var stabilt.
Det var inte på tal att köra in någon plank med vankant eller liknade då limmet utgör 1-2% av volymen med övertygande del av klimatberedningen.


Vore intressant att veta vilka kvalitetskrav som finns för KL-timmer avseende;
- kvist av olika slag;
- förekomst av tjurved, barkdrag, blånad och fast röta;
- årsringsbredd.

Finns redan generella kvalitetsföreskrifter och ev. olika kvalítetsklasser?

Gäller samma längd- och diameterintervaller för KL-timmer som för normaltimmer? Vad är min och max i båda fallen?

Jag förmodar att långt timmer med liten avsmalning bör eftersträvas. 

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

svampbob  
#789476 Som jag har hört det så är det väldigt låga krav. En kompis var så nöjd när han fick skicka torrröta till KL trä.

Avatar Fallback

Re: KLT-Bestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789479 Skulle föreslå en fast standardlängd som går jämnt ut med de kortbitar de använder. Avsmalning borde vara ointressant.

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789531 Du förstår inte att de gör en permanet regel? Den är flera tusen mil lång. Har inget med längd av virke att göra

Man gör 20-80 lika dana reglar som man limmar ihop. Beroende liggande eller rående panel.

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789533 När regeln tar slut skarvar man in en ny! Om den är 28 cm eller 28 m är ingen skillnad. Den blir exakt med 1 mm längd oavsett

Avatar Fallback

Re: KLT-Bestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789536
Tåndemåla skrev:Du förstår inte att de gör en permanet regel? Den är flera tusen mil lång. Har inget med längd av virke att göra

Man gör 20-80 lika dana reglar som man limmar ihop. Beroende liggande eller rående panel.



Nej det har jag inte förstått. Jag har förstått att de gör skivor i standardstorlek. En tusen mil lång regel kallar jag för limträbalk.

Avatar Fallback

Re: KLT-Bestånd

Robur Clivus  
#789537 Rent intuitivt känns det som det kan ske ganska stor innovation inom KL-trä med olika trädval, där man rentav kanske börjar blanda träslag utifrån vilken prestanda man vill uppnå. Tänker att ett bärande väggelement där det är knäcklängd och tryckupptag som efterfrågas skiljer sig mot ett bjälklags element. Sedan kommer de mer mjuka parametrarna in så kanske man vill ha yttersta lagret med olika trädslag för det estetiska intrycket om man låter konstruktionen vara synlig. Detta är bara lite egna ingenjörsfunderingar men tänker att första lagret väggelement i ett 20 våningshus kräver högkvalitativt virke rätt igenom, ett bjälklag kanske kan ha ganska frodvuxen gran i de mellersta lagren men att man går över till björk i de yttre lagren för dess böjhållfasthet och avslutar med ett eklager som slipas fram som golv och slityta. KL-trä skulle ju kunna vara skogsindustrins svar på platta paket från Ikea.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

skogshare  
#789561
Robur Clivus skrev:Rent intuitivt känns det som det kan ske ganska stor innovation inom KL-trä med olika trädval, där man rentav kanske börjar blanda träslag utifrån vilken prestanda man vill uppnå. Tänker att ett bärande väggelement där det är knäcklängd och tryckupptag som efterfrågas skiljer sig mot ett bjälklags element. Sedan kommer de mer mjuka parametrarna in så kanske man vill ha yttersta lagret med olika trädslag för det estetiska intrycket om man låter konstruktionen vara synlig. Detta är bara lite egna ingenjörsfunderingar men tänker att första lagret väggelement i ett 20 våningshus kräver högkvalitativt virke rätt igenom, ett bjälklag kanske kan ha ganska frodvuxen gran i de mellersta lagren men att man går över till björk i de yttre lagren för dess böjhållfasthet och avslutar med ett eklager som slipas fram som golv och slityta. KL-trä skulle ju kunna vara skogsindustrins svar på platta paket från Ikea.


Känner att det vore värdefullt att få in svar på @Robur Clivus frågor/synpunkter från både KL-tillverkare och Svenskt Trä. Egna antaganden och gissningar räcker inte.

Användarvisningsbild

Re: KLT-Bestånd

Fredrik Reuter  
#789704 Ja, detta är riktigt intressant. Uppslaget fick jag av en kommande artikel i tidningen Vision och jag ska försöka länka in den direkt den släpps.

KL-trä eller CLT som det heter på engelska omfattas av internationella standarder. Vanligast i Europa är att man tillverkar KL-trä av vanlig rödgran (Norway Spruce). Standarden sätter gränsvärden för olika typer av hållfasthet och det är här det blivit någon form av de-facto-standard att man tillverkar KL-trä med enbart C24 för granen. Några tillverkare i Österrike har valt att klassa in sina slutprodukter i olika klasser och har möjlighet att leverera upp till C40 men det vanliga är C24.

Rent teoretiskt går det, på grund av limmet och systemeffekter att blanda in en mindre del ex. C16 i mellanskikten och ändå få produkten att följa standard. Men tillverkarna verkar inte ha gjort detta då det finns synergieffekter med att köra C24 rakt igenom. Vill man dessutom vara riktigt säker så kan det krävas att man kör ex. C30 i ytterlagren och C16 i mellanlagren och det är nog också en utmaning att syna en sådan spännvidd av kvaliteter.

I den kommande artikeln står det bland annat att Skogforsk nu hjälper Södra att hitta på en lösning för att syna ut bestånd som håller KL-trä klass (C24) redan i skogen. Anledningen är att de annars får kassera delar av ämnena som kommer in och det är ju bara jobbigt att torka ner trä till 12 % som ändå inte kan användas. Sådant virke kasseras genom att flisas och eldas upp idag.

Skogforsk säger i artikeln att det man söker är äldre bestånd som växt långsamt och att yngre mer snabbväxande objekt inte klarar kraven för KL-trä.

Baserat på ovanstående så torde det kunna finnas möjligheter för skogsägare som ex. gallrat skogen med små uttag och sedan låtit den växa gammal en möjlighet. Kvalitet ska betala sig helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: KLT-Bestånd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789718 Det var ju intressant. Jag har läst någonstans att vid limträbalkar fanns det standardiserarvid stora storlekar) med "sämre" virke längst in.

Att de skulle syna ut objekt i skogen, har jag svårt att tro på. Man får väl lite blandat i vilket fall?

Sågar de i specialdimensioner som inte går att använda till annat om det inte klarar c24?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).