Gallring

Gallring för första gången

69 inlägg 53355 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

dwurg  
#238763 Trampa ner med skoter/fyrhjuling när ni fått lite snö så att vatten trycker upp. Då fryser det nog till så du kan köra =)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239159 Ja som sagt tänkte jag uppdatera tråden med lite bilder. Vägen som var full av sly är nu upphuggen och jag har en fungerande körväg. Detta tog ca 20 timmar effektiv arbetstid och ca 150-170 meter väg där det bitvis var tjockt med grövre al och bitvis bara röjning av busk.

Jag tar det lugnt när jag jobbar, det går sakta men förhoppningsvis säkert. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

JensSkoog  
#239163 Gott jobbat! Mycket trävligt att du tar dig tid till å dela med oss andra. Det blir mycket arbete av slik röjning, så du har jobbat på even om du sejer at du tar det lugnt!

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

machonisti  
#239165 Ditt bestånd liknar sånt som jag brukar arbeta mig igenom. :wink:

Din inställning angående arbetet kan väl nämnas att i de flesta arbetsstudier har framkommit att högsta produktion över period fås genom det de gamla kallar:
"det eviga knogandet"

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239172 "jämnan drar" har jag hört och tror det är något liknande. I mitt fall måste jag ta det lugnt annars dör jag..har för dålig kondis för några höga tempon.

Har skaffat några gram rotstopp så jag kan börja gallra i gran redan nu och imorgon bär det av till skogs igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

machonisti  
#239175 När jag ser ned mot mina fötter ser jag onödigt mycket tröja. Är det de som betyder dålig kondis?

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239178 nope, för pösig och stor tröja.. inget att bry sig om ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239189 Al, vilket skikt. Det kallade min frus morfar för "jävla adder"! Så sant. Men vad fint det blir, härligt med att få röja fram en väg.
("mach.."Hängig, pösig tröja fram är ett tecken på att du insett vikten av att ha utrymme expansion...)

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239198 haha känner jag igen, sas så här likväl. Ja det är konstigt vilken skillnad det blir och att det dessutom fanns en väg därinne i detta "elände" som blev så fin och rena promenadstråket bara man högg bort och städade till. Känner mig helt glad och stolt om jag ska vara ärlig trots att det inte är något pulitzerpris på det så känns det både roligt och viktigt för mig. Dessutom har jag väg att köra ut virket som är dragen bra precis så man har 50 meter åt båda håll (skiftet 100 m brett). Då når jag hyffsat det jag tänkt ta( får göra några avstick), morfar tänkte nog till innan han gjorde den från första början :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

machonisti  
#239200
Uvskogen skrev:Al, vilket skikt. Det kallade min frus morfar för "jävla adder"! Så sant. Men vad fint det blir, härligt med att få röja fram en väg.
("mach.."Hängig, pösig tröja fram är ett tecken på att du insett vikten av att ha utrymme expansion...)

Angående parentesen: låg tyngdpunkt eftersträves i terrängarbeten!

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

tallen100  
#239293
machonisti skrev:[Angående parentesen: låg tyngdpunkt eftersträves i terrängarbeten!

Så sant! Men hur går det med marktrycket :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

machonisti  
#239518
tallen100 skrev:
machonisti skrev:[Angående parentesen: låg tyngdpunkt eftersträves i terrängarbeten!

Så sant! Men hur går det med marktrycket :mrgreen:

Markpackning kostar ju skogsbruket miljoner. Lösningen blir väl bredare stövlar. :lol:

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239545
Blivande snickare skrev:Risa hjälper bra men tjäle e bättre :smile:
Du lägger så mycket ris som möjligt där det är mjukt å hjälper det inte så kan du ju göra virkesbroar där det är som värst.
Men som sagt, tjäle är bäst.


Jag kommer inte att kunna vänta in tjälen, har inte tillräckligt med ro i kroppen så det blir virke där det är som värst. Tänker börja köra redan i november. Går det så går det och förhoppningsvis märker jag i tid om det är för mjukt.
Visst borde torrgran duga till detta ändamål ?

Traktorn är en Zetor 5245.

Edit: vore bra att kunna ha hjälp av traktor och vajerspelet också för att lägga ihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

axwell  
#239548 Torrgran är inte riktigt idealiskt, det är för sprött.

Färska grantoppar går bättre, jag brukar slarvkvista över- och undersida för att få dom att ligga kvar.

Granris och allsköns lövträd, tom. al som även jag har gott om i Söråker.

I blöta områden brukar jordarten ha dålig bärighet men om du har möjlighet att lägga den jorden ovanpå riset så binds det ihop till en fin matta.

Ungefär var har du din skog?

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239549
husqvarna_med_sthil skrev:Traktorn är en Zetor 5245.

Att köra med traktor där det är löst kan gå om du bara ska köra en gång men inte om du ska köra ut virke efter en basväg. För att vinscha ihop virke kan det fungera men inte att köra ut virke, tänk också på att vagnen blir tung då du lägger på virke. En lös väg blir bättre efter första kylan. Snökedjor är också att rekommendera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).