Gallring

Gallring för första gången

69 inlägg 53365 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229452 Ja ni blir väl tokig på mig och alla mina dumma frågor men nu är det så här att jag ska ta över skogsbruket och i nuläget är det jag som har det enda intresset av skogen. Jag tycker det är roligt och intressant. Tänker inte släppa iväg det till entreprenör annat än slutavverkningar, som def hör till mor och far men gallringar och röjning är upp till mig.

Mellan 85-88 gjorde min morfar en avverkning i en södersluttning. Jag har minnen från det eftersom jag var med när han fastnade med traktorn i surdraget på vägen dit. Jag var 10-12 då. Han är borta sedan 15 år så jag kan inte fråga honom, önskar jag kunde.

Nu höll jag på att få en smärre chock när jag kom dit, rena djungeln. Vägen han hade dit har totalt växt igen med mestadels al och i sluttningen är det mestadels gran men med klungor av al inväxt bland granarna. Det finns även lite björk men inte några mängder. Det som ser konstigt ut är att det växer i klungor med stråk emellan med sly och gräs.. ser nästan ut som en åkermark som fått växa igen. Det ser ut att vara olika ålder på träden och på några ställen är det samlingar av små granar ca halvmetern höga under alträden som är från dmetern i grovlek.

Området är alltså ca 1 ha. Har gått där ikväll bland myggen och konstaterat att jag måste ta ett beslut hur jag ska tas med det här. Har möjlighet att jobba 3 månader 5 dagar/vecka from mitten av oktober.

Jag har både traktor, vagn, vajerspel, snöskoter och timmerdoning och även en atv med timmervagn snart. 2motorsågar samt 2 röjsågar och övrig nödvändig utrustning som skydd, saxar osv. Jag har använt motorsåg sedan tonåren när jag hjälpt till, både hemma och hos andra samt gått några kurser om säker avverkning hos bla Norrskog. Jag har däremot kört ganska lite traktor i terräng men desto mera snöskoter.

Efter att ha läst en hel del på forumet så inser jag hur mycket kunskap det finns här och hoppas att någon med erfarenhet kan hjälpa mig med förslag och hur man kan tänka runt det här.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

machonisti  
#229456 Har du gran som underväxt är det bara att glesa ur al/björkskärmen så att granarna får lite ljus.

Att det växer i klungor kan betyda att det inte planterats utan är självsått och där gräs slagit rot ordentligt kvavs småträd.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229467 Ja jag är helt övertygad om att det är självsått. Kan jag dra slutsatsen att det är det som är orsaken att det har blivit stråk med gräs?

Jag har iaf kommit så långt att jag måste ta ner träden som kommit upp i vägen för att komma in med traktorn eller annan maskin för att få en körväg. Detta är al alltsammans utom längs upp mot gränsen där ett gäng mindre granar står och myser under alkronorna. Som det ser ut kan jag köra brevid så jag slipper förstöra för dessa nykomlingar. Samt glesa ur för att släppa ner ljus.

Det är så tätt mellan granarna att det inte går att gå igenom annat än på vissa ställen och där det finns "rander" av gräs. Ska jag plocka bort så träden står relativt fritt tro ? Behålla blandningen mellan löv och gran eller ta bort allt löv, gallra ur en del av granarna.

Av totala skiftet 30ha så är det den här delen av det som jag kanske kan få se från ungskog fram till slutavverkning, jag vill inte göra allt fel och förstöra den möjligheten. Resten är mestadels averkningsbart eller nyplanterat hygge samt ett hygge som är 15 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

zeetorg  
#229470 Jag tor nog inte att någon blir tokig, tvärtom det är ju sådana här funderingar och frågor som driver forumet framåt...

Med så mycket tid och den maskinparken så är det ju klart att du skall prova att få lite ordning på området.
Vilken maskin du använder är väl beroende vad själv trivs bäst med och hur stora vägar du vill hugga.

När jag hör beskrivningen så ser jag framför mig ett område som kanske till vissa delar skall röjas med röjsåg och bara vissa delar behöver gallras med såg, men där kan jag ju ha helt fel förståss.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Nolltax AB  
#229473 Börja jobba mitten oktober å söderläge....
Granrötterna är superkänsliga för rotröta då.
"Köra bredvid" innebär i praktiken, ta ut svängarna ordentligt.

Gör som Stenmark fast tvärtom......

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

zeetorg  
#229475 Dom säger ju att det sämsta är att inte göra något alls.

Det bästa borde väl vara att göra så att man själv blir nöjd och tror på resultatet. Dina planer på att friställa granarna men samtidigt behålla en hel del löv låter bra i mina öron, speciellt om det är lite fuktig mark.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229479 zeetorg: Bra analys, precis som du säger så finns en hel del jobb för röjsågen. En av anledningarna att jag känner att behålla en del löv är även för att hela den sidan av berget i väst-östlig riktning håller en hel del blandskog och det verkar trivas på det sättet, dessutom ser det fint ut och är trevligt för järpen (skogens konung enligt mig, dessutom det godaste att äta i fågelväg)

Jag är inte helt ute och cyklar i mina funderingar då iaf, skönt att höra !

Nolltax: Det visste jag inte ! .. Superbra info som jag behöver , tack ! Det jag kan göra för att minska risken att köra sönder är naturligtvis att börja hugga i andra änden och vänta med körningen in i nov, dec. Som sagt bra info som direkt får betydelse för hur jag ska lägga upp planeringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

superglue  
#229482 Trådskaparen huserar inte händelsevis på robsoft också?

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229484 Hej Superglue :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

towes  
#229508 Bra tråd med en jätteintressant skötelfråga, tack för att du tog upp den här.
Några frågor:
- Var i landet befinner du dig?
- Har du händelsevis någon bild?
- Avverkning mitt 80-tal och idag en hel del gran, men även gran som är halvmetern. Alltså åldersspridning på granen från ca 25 år ner till självföryngrat?

Det är alltid enklast att tycka när man sett själv, men för mig låter det som föregående talare har varit rätt ute. Röjbehovet tycks ej saknas, hade börjat med att hyfsa "djungeln" (har haft liknande bestånd och man måste ju kunna gå genom skogen).

Jag hade sedan bevarat så mycket gran jag kunnat där det passar. Du kan ju kanske ha användning av det äldre löv du tar ner som bränsle (javisst al är väl sådär... men ändå). Jag hade lämnat en del löv där det inte kivar med granen. Jag hade även behållt en lövskärm över de små granarna ett tag till då granen trivs i skugga.

De stråk du beskriver kanske kan planeras så de delvis kan användas som stickvägar framöver? Resterande hade jag nog rört runt i för att få mer självföryngring, eller rent av planterat i.

Förstår din tanke att följa beståndet livet ut. Gör vad du kan med det och acceptera en skiktad blandskog, kan bli fint på sikt.

Bra påpekande tidigare angående rotröta. Granar över ca 7 cm i rotskäret hade jag behandlat vid temperatur från 5 grader och uppåt (ja rent av i plusgrader). Du kan faktiskt själv köpa Rotstop här: http://interagroskog.se/rotroeta-rotstop/ . Läs noga och var särskilt nogrann med förvaring och att vara steril när du hanterar den öppnade förpackningen. Då får inte få in någon förorening i flaskan via pipetten. Man kan ju ha en enhel handspruta (hushållsmodell) i bältet och bara ge en dusch (omedelbart) när man kapat en stam som känns värd att behandla. Kommer själv beställa en dos nu till hösten.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Blivande snickare  
#229510 Bra länk towes, tack för den! :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229528 Jag befinner mig några mil väster om Sundsvall i Medelpad. Jag har ingen bild men jag ska dit imorgon och tar med kameran så ska jag försöka ta några representativa bilder av området. Jag postar dem som uppföljning av detta inlägg imorgon kväll.

Precis som du skriver känner jag att en städning (röjsåg) för att kunna arbeta och köra in längs vägen.
Sedan från den vägen är grässtråken perfekta stickvägar in där jag utan vidare kan köra utan att köra ner gran eller björk.
Jag läste om "lövskärm" på samma sida du länkade till och nu vet jag att låta detta löv att vara ett tag så smågranarna har skydd från frost och har skugga.
Ja precis som du uppfattat det, 25-årig ner till minsta självföryngrat. Min morfar som högg där sist gjorde ganska rent i sluttningen ovanför körvägen och sedan har det vuxit som det behagat. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut innan hann högg där och min far gör det inte heller men troligt att det var viss blandskog eftersom några av björkarna måste vara äldre än 25 år.

Där granarna står riktigt tätt samt har al inväxt mitt i tar jag bort lövet och de kortare vekare granstammarna.
Där lövet står mera fritt tar jag ur hälften eller strax under. Björkarna är det träd som det är minst av och tar bara dem som står för nära gran. Björken som tas kommer att gå som ved hemmavid alt bränsle.
Verkar detta vettigt ?

Jag ska definitivt försöka få tag i medlet och använda den biologiska metoden om vädret när det är dags riskerar att bjuda på varmgrader. Detta är en sådan här sak jag garanterat hade missat utan internet och bra forum. Verkar ju vara ett bra sätt att ta ner risken för rotrötan. Vad jag förstår finns risken med stubbarna och spridningen endast när det är plusgrader?

Bra tips Towes !

Jag tror själv att det här kan bli en riktigt fin sluttning och jag ser fram emot och längtar att få sätta igång. Mitt vanliga jobb tar en paus just i denna perioden och det är en skön kontrast att få jobba i skogen. Tacksam för delad kunskap och jag återkommer med bilder som sagt imorgon eftermiddag/kväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#229716
Untitled-1.jpg
Igår var det kalas här för dottern och det drog ut på tiden så ikväll har jag haft mig ut på plats och tagit några bilder. Gjorde även en liten skiss.

På bilden "på vägen" längre ner bland bilderna ser man inte vägen men jag står på den och den går genom lövet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

ulfgustav  
#229724 "Björken är granens moder" det är en gammal devis som jag anser gäller fortfarande.
Med andra ord : Tag hänsyn till granen och bevara lämligt bestånd med björk.
Var dock observant på granen. Det får inte finnas löv eller annat som riskerar att piska topparna på granen, för då är det för tätt

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

JensSkoog  
#229767 :grin: Lyckliga du som tenker som du gør och har litet tidsperspektiv på jobbet. Holler med ulfgustav. bevara lämligt bestånd med björk och låt granen stå nær du plockat bort dom som er krokiga eller er skadat i toppen. Hade varit trevligt å få se flera fotos nær du har jobbat en tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).