Gallring

Vida sänker gallringsuttag för att öka slutavverkningsvolym

48 inlägg 3996 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vida sänker gallringsuttag för att öka slutavverkningsvo

Älgfoderodlare  
#854982
Robur Clivus skrev:
Odalbonden skrev:Blir det inte "tandpetare" d v s snabbt avsmalnande om man gallrar för lite?Fast det kanske mer är vid röjningen man kan styra det där.


Skogen har inget gallringsbehov, det är den skuldsatta skogsägaren eller virkesköparen som behöver snabba pengar, har du sund ekonomi, plocka ut det som inte blir timmer möjligtvis, tänk på att klentimmer börjar vid 12cm, många gallringstammar plockas bort pga myten om morotslandet, istället för att säljas som klentimmer senare. https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... lring.html

"2. Gallring ger grövre träd

– Om man gallrar höjer man medeldiametern drastiskt för både tall och gran, jämfört med ogallrat. Men om man däremot jämför de allra grövsta träden så är det väldigt liten skillnad mellan gallrat och ogallrat. Det här beror på att det är en ren matematisk beräkning och inte alls har något med trädens tillväxt att göra. Plocka bort små träd – ja, då blir ju medeldiametern högre.

Urban Nilsson berättar att i en jämförelse mellan de 300 grövsta träden i olika gallringsmodeller kan man se att skillnaden blir ganska liten. Det handlar om 1 cm i diameter för tall, och 2-3 cm för gran.

– Så det här med att man för över tillväxt till de större träden genom att gallra, det är en sanning med stora modifikationer. Och det beror på att de allra största träden, de växer i skogen ganska så oberoende av om det gallras eller inte. Skogen är orättvis. Näringen går först till de grövsta träden, och sen får resten del av det som blir över."


Jag har ju själv alltid gallrat mest med fokus på att "ersätta" lite av vad självgallringen annars skulle göra. O de största träden i ett bestånd verkar ju som du, Urban N. m.fl. säger, växa, oavsett omgivande träd, bäst. Men för att nå "optimal" produktionsnivå / areal, även på "medelmåttor" av träden, så är tiden det som jag tror spelar störst roll för den utvecklingen. Nu har jag den sit. att jag för min eko. skull, aldrig är i behov av att gallra / avverka för att få pengar till lån, investeringar etc. Det gör ju att jag helt bara kan söka utveckla vad som skogen "verkligen" kan bli, med minimala uttag o med de förutsättningar jag har. Som lite "referens" har jag grannmarker som gjort enl. BAU på identiskt lika boniteter o min SBP. O det skapar skillnad via skötselmetod.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vida sänker gallringsuttag för att öka slutavverkningsvo

marcus1  
#855181 Har erfarenhet som skördarförare och överlag är det väldigt lite skogsägare som klarar av att ge klarare direkektiv än att ta inte för glest och gör som du brukar.
Har även själv svårt att kunna ge exakta tal på grundyta el stamantal för det kräver att man själv far dit innan och mäter och stämplar, utan man använder ögat när man börjar gallra och sen får man justera vid behov.
Då någon annan chaufför kommer och avverkar i egna skogen brukar jag ge bara direktiv hur jag vill ha det och försöker vara snabbt på plats för att kunna ge respons på arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Vida sänker gallringsuttag för att öka slutavverkningsvo

JANERIKA  
#855184 Det är inte många som klarar av att göra en riktig gallring idag.Det är inte entreprenörenas fel .Man har tappat fokus och jagar kortsiktiga vinster från bolagens sida Från myndigheterna är det dessutom tyst .Skogsägarna blir i många fall helt överkörda.Värst är det i bolagsskogarna.Ser ut som en fröträd ställning 🤔 Det började spåra ut i början på 90 talet.Tätt mellan vägarna och skotningen gör man med slutavverknings skotare.Har själv tagit över en fastighet med 2 fall av katastrof gallring.Pratat med några averkningsledare om detta och dom tyckte att det minsann såg jättebra ut 🤔 .Nä det krävs geensamma krafttag och att man är lite självkritisk till mans om vi ska få ordning på detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).