Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 77369 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#759348 Det jag tycker mig uppleva efter stamkvistning, är just att det som oftast blir ett glesare bestånd / ungskog o att man då verkligen ser ( med bara stammarna kvar i siktfältet ) i vilken grad / utsträckning man ev. behöver gallra.
Kvist / grenar blir ett hinder i själva översikten o jag tror många gärna tar lite "för mycket" i sin första gallring / sista röjning som en effekt av det. I mellanåren mellan sista röjning o första gallring, kan det därför vara en, inför framtiden, lämplig åtgärd för att inte bara dana kvalitet på sina huvudstammar. Utan även ha kvar helhetssynen på beståndet o inte gallra för mycket via att just stamkvista. Det är ju trots allt vid slutavverkning vi ska ha det mesta kvar, som även ger ekonomi för åtgärden ! Gallring brukar ju INTE vara det idag.

😀 Detta undertäcknar jag helt! Och speciellt om man vill utväckla sin skog som blandskog.
Det litet vad jag har nu systematiskt stamkvistat mina ungskogar med sekatör i 2-2,5 m höjden, har största överraskning varit hur snabbt går man genom hela beståndet. Åtgärdet därmed betalar sig själv redan i nästa åtgärd. Är det röjning, går det mycket fortare när stammarna fäller utan att kyta varandra och är det gallring undviker man kvista vargar med maskin eller motorsåg.
Sammt att har klippt av endast de björktopparna som i akutläge hotar trädet, har kvarvarande björksly börjat böja under snön och börjat dö.
Väldigt kostnadeffektivt skötsel med sekatör, skratta den som vill.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759352 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759385 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759391 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759435 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759436 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#759452
Älgfoderodlare skrev:Roligt att du ger en bild av hur det påverkar ditt brukande o effekterna av det vid senare åtgärder 👍 ! Jag satsar ju själv på mycket blandbestånd men upplever inte Björken som något bekymmer. Står de för nära något annat träd, så kvistar jag helt enkelt hela den sida som är vänt mot det andra. Brukar inte påverka Björkens tillväxt o jag har kvar båda träden.
Även kul om du kan lägga in någon bild vid tillfälle !
Lycka till med fortsättningen ( o det är nog ingen som skrattar åt oss ) ! 👍 👍 👍


😀 Tack! Ja, jag ska absolut fortsätta stamkvistning. Även det kan räcknas som positiv biverkning att även ägen stamm mår bättre..För sliten rygg är ohälsosammt sitta i hytten eller bära motorsåg, så en timme stamkvistning mitt i dagen och en efter arbetsdag möjligör längre skogsdagar 👍.

Jo, jag har inget emot björk, men skapa tallblandning i granungskog har jag för målet. Det har jag lyckat genom tidiga lövsaneringar. Men det som jag har misslyckat ganska totalt är öka björandel i granungskogar. Vi har mycket hård betestryck av vitsvanshjort, varannan björk blir regelbundet sakadad mer eller mindre så har jag röjat ner allt. Stammkorrigering har jag inte ännu provat, så det får bli mitt nästa försök.

Här kommer bilderna av vårvinterns projekt. En hyggeskant utanför kalhygge avverkat i första åren av 2000 -talet.
Vet inte vad kunde man kallas den, vindfäll, naturlig föryngring, kontinueligt, skärmställnig eller vad, men inte planterat...

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#759453
Älgfoderodlare skrev:Som sagt, skulle ägna dagen åt Aspar, o många är dom ! Så strax efter att regnet slutat i morse började jag.

Ganska känslig mot röta verkar aspen vara 🤔.. De som betat i alla fall brukar bli röta, men de kanske har tagit skada på barken också.
Kollade presis mina tvåsiktade gråal-rönn djungeln. Rönnarna hade övervallat otroligt fint och stammen hade utväcklat helt rak. Sammt gråallar i samma ställe såg bra ut, men de gråallar som jag hade hemma i åstranden började torka i toppen och dö en på en efter stamkvistning. 😀 🙃

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Amatörhuggare 62  
#759454 Ja Asp får inte, växa för länge. Ska man hugga tändsticksvirke, så överhåll dom inte.
Å ibland röta tredjebiten.
Då kan d vara, en liten ticka. Som inte syns, vid fällning.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#759456 Det har jag också märkt att en gömmande skada i stammen kan vara ruttnat. Kanske en brutit kvist som övervallat när trädet har varit yngre och haft bra höjdtillväxt. När höjdtillväxten är förbi och kvistarna börjar bli tyngre, är dags att avverka.
Sammt rotskadorna tål asp inte. Hjulspår, markberedning och dikning orsakar röta.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759469 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759471 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759473 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759479 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Brozzlaren  
#759513 Jag har stamkvistat asp och al på samma sätt som björk genom åren, har bara positiva erfarenheter. Ek tycker jag är svårt, dessa förbannade vattskott som hela tiden återkommer.
Jag ser att du även kvistar granen hårt, hur tycker du utfallet blir på det? Personligen är jag försiktig med frisk kvist på gran, tycker mig se en klar försämring av tillväxten. Så istället för att såga ner en eventuell varg så har jag sen några år börjat att kvista dom hårt för att de andra ska komma ikapp.
Tycker också om när det är stamtätt. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).