Gallring

Manuell stubbehandling urea

47 inlägg 18166 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800499 Sprutar ni även om det är lite röta i stubben? Borde ju inte hjälpa i då?

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

alias  
#800502
Mangan skrev:Sprutar ni även om det är lite röta i stubben? Borde ju inte hjälpa i då?


Nej. Jag sprutar inte på stubbar som jag är säker på är angripna av röta. Jag behandlar däremot om jag är osäker på huruvida det är begynnande röta eller någon form av reaktionsved som syns i stubbskäret.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Manuell stubbehandling urea

Wigglo  
#800519 Är det ens tillåtet att använda Urea till stubbehandling?

Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800527 I Finland, ja. I Sverige, nej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Sture Andersson  
#800530 Hur är det om man röjjer plantering på sommaren ,och tar ner mindre granstammar typ upp till 5-8 cm i roten ,är det risk med det att det blir röta som sprider sig . Ska man inte göra det på sommaren?

Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800549 Dde sägs att det finns viss risk med så små träd också, däremot lite mindre eftersom rötterna inte har nått ut så långt och därmed int är i konakt medf andra träd lika mycket. Sprids via rotkontakt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell stubbehandling urea

HannuRöj  
#800556
Wigglo skrev:Är det ens tillåtet att använda Urea till stubbehandling?

Urea är inte godkänd som växtskydsmedel i Sverige, men är inte förbjuden heller.
Precis som tvål är inte godkänd mot vilt, och kanel mot myror men ändå är de tillåten. 👍

Godkännandet borde ansökas,
så myndigheten kan godkänna ansökan och registrera produkten som ansökan gäller..

Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800558 Finns väl någon generell regel mot kemikalier i skogsbruket? Kanske bara om man är certifierad. 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell stubbehandling urea

HannuRöj  
#800566 Användningen av kemiska bekämpningsmedel är strikt begränsad och måste dokumenteras.
Giftiga bekämpningsmedel är förbjudna.

Ovanstående är citat från PEFC kraver i Sverige. Hur ska det tolkas.. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Manuell stubbehandling urea

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800583
Mangan skrev:Finns väl någon generell regel mot kemikalier i skogsbruket? Kanske bara om man är certifierad. 🤔

Urea = urinämne är ju något som naturligt produceras av däggdjur, så i skogen borde det ju inte vara något problem. Kan ju bli lite svårt att dressera älgarna till rätt ställe men egen produktion 😀 eller något som är köpt på macken borde ha samma påverkan.

Värre kan det nog vara på t.ex. flygplatser som använder stora mängder på en begränsad yta, men att spruta på några få liter på ett hundratal stubbar känns helt ofarligt.

PS: Funkar dessutom bra som mossbekämpning/gödning på en gräsmatta 👍

Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800598 Ja, man får ju inte gödsla heller här nere.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Robur Clivus  
#801493 Läser i senaste Land och lantrbruk om rotticka på sidan 8-9 https://etidningen.landlantbruk.se/p/lr ... 31/1004611 , där skriver man att man i Finland börjat arbeta med ett virus som infekterar rottickan, är det någon som vet mer om detta?

Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

r93  
#801495 Oj oj oj…. Det låter intressant, men vad hände senast det mixtrades med virus?

Användarvisningsbild

Re: Manuell stubbehandling urea

HannuRöj  
#801497 Här är info om viruset. https://www.luke.fi/sv/tj%C3%A4nster/vi ... -rottickan
😀 Jag har dock inte hört att det har börjat använda ännu.

Avatar Fallback

Re: Manuell stubbehandling urea

Robur Clivus  
#801503
HannuRöj skrev:Här är info om viruset. https://www.luke.fi/sv/tj%C3%A4nster/vi ... -rottickan
😀 Jag har dock inte hört att det har börjat använda ännu.


Det där låter ju som ett väldigt lovande koncept, undrar om vi i Sverige är med i projektet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).