Gallring

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

168 inlägg 41246 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

anersimyra  
#734745 Det där konceptet tror jag inte ett ögonblick på att det kan fungera. Vetenskapens värld sände för ett par veckor sedan ett avsnitt där man får en uppfattning om vilken storlek på drönare som krävs för att lyfta en en enda person upp i luften..😁

Malwa
Användarvisningsbild

Anton Holmström  
#734753 Går det verkligen lita på Vetenskapens värld? ;)

Användarvisningsbild

Sjögården  
anersimyra skrev:Det där konceptet tror jag inte ett ögonblick på att det kan fungera. Vetenskapens värld sände för ett par veckor sedan ett avsnitt där man får en uppfattning om vilken storlek på drönare som krävs för att lyfta en en enda person upp i luften..😁

Nog är det bra med forskning och utveckling men jag hoppas att inte mina inlevererade kronor till forskningsstiftelser hamnat på det projektet.
Nytänk är det i alla fall… 😉

hfab  
#734757 I klimathysterin och det ekonomiska kaosets tider går det uppenbarligen att få loss investerings pengar till nästan vad som helst.

Jag lägger denna innovation i samma låda som cintoc och northwolt.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734759 När det gäller drönare kommer jag att tänka på filmen Motorsågen.
Motorsågen skulle aldrig duga till något.
Samma resonemang tycks höras när det gäller drönare!

hfab  
Röjkvist skrev:När det gäller drönare kommer jag att tänka på filmen Motorsågen.
Motorsågen skulle aldrig duga till något.
Samma resonemang tycks höras när det gäller drönare!

Om du tycks höra det kanske du behöver lyssna med bägge öronen.

Drönare i alla storlekar har en ljus framtid
Det finns oanade möjligheter att förekla vardagen och minska kostnader med dessa fantastiska maskiner.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Anton Holmström skrev:Går det verkligen lita på Vetenskapens värld? ;)

Absolut..😃 men framförallt på de företag som redan har kommersiellt färdiga drönare för persontransporter..🙂👍

ujja  
#734765 Väldigt intressant och roligt projekt, drönare har helt klart en enorm potential att lösa många uppgifter. Men jag tänker att just den här uppgiften kanske inte kommer att fungera så bra med den här tekniken, det är många problem som behöver kunna hanteras, skogen är en svår miljö.
Vad händer om kvistningsaggregatet fastnar eller om vajern fastnar runt trädet eller ett träd bredvid. För att kunna sätta fast aggregatet runt trädet måste nog drönaren flyga väldigt lågt, vad händer om det kommer en kastvind.
En normal gallring är ju svår att räkna hem, hur dyr kommer den här tekniken att bli?

jannee  
#734766 Det är inte ALLA uppfinningar som slår igenom.
Klas Klättermus som det pratades om för styvt 10 år sedan är det rätt tyst om.
Den skulle ju revolutionera stamkvistningen av framförallt tall, men vet DU om någon som har en?
Men även buntning av ris på hygget skulle också bli allenarådande, men man ser inget av detta?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#734768 Nej, och engreppsaggregatet ville man heller inte ha när det kom i början av 80-talet. Eller som Sivert Norén skriver om SP21:an i sin bok:

Aggregatet kördes så småningom på en Minibrunett och det väckte stor uppmärksamhet i det Sydsvenska skogsbruket. Dom flesta var imponerade över resultatet men SkogForsk dissade och Södra förbjöd maskinell fällning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734769 För det första, inte alla nya idéer är bra. För det andra, inte alla nya idéer är dåliga.

Så, om andra idéer visade sig vara bra eller dåliga är riktigt irrelevant och den informationen bidrar inte med något om just den här idén är bra eller dålig.

tallen100  
anersimyra skrev:Det där konceptet tror jag inte ett ögonblick på att det kan fungera. Vetenskapens värld sände för ett par veckor sedan ett avsnitt där man får en uppfattning om vilken storlek på drönare som krävs för att lyfta en en enda person upp i luften..😁

Visste väl att du är en bakåtsträvare innerst inne 👍 😉

Utan att ha sett vetenskapens värd eller veta nåt om drönare så sågar jag idén, kan aldrig tro att det kan vara lönsamt att avverka från luften.
Kan väl kanske vara ett alternativ vid mycket besvärlig terräng, för att få ut virket, men annars icke 😎

jannee  
#734778 Utan att misskreditera en skördare eller förare av denna men höga stubbar blir det efter dem.
Tror inte man behöver vara alltför ekonomisk för att inse att det lönar sig att förfälla.
I snitt blir det MINST en dm lägre stubbe vid manuell fällning, ok det blir "lite" rotben också att kapa.
Är det sedan "lite" stenig terräng kan man lätt tjäna in flera dm.
MEN bekvämligheten väger tydligen mer än det ekonomiska utfallet.
Tid är visserligen pengar men har man tid så varför inte.
Har diskuterat detta med skördarförare, deras syn är att de vill försöka undvika behöva fila kedjor om kvällarna.
BEKVÄMLIGHETEN ????????????????????
Hur höga stubbar ska det inte bli när en drönare ska göra jobbet - en halvmeter eller mer?
Men drömmen är väl att först flyga över skiftet, fotografera detta, för att i ett senare skede välja ut vilka stammar som ska tas, därefter sitta på KONTORET och utföra gallringen.
För fysiskt arbete ska väl alla i möjligaste mån undvika, risken finns att man då är för trött för att gymma. :oops:

isteskog  
tallen100 skrev:

Visste väl att du är en bakåtsträvare innerst inne 👍 😉

Utan att ha sett vetenskapens värd eller veta nåt om drönare så sågar jag idén, kan aldrig tro att det kan vara lönsamt att avverka från luften.
Kan väl kanske vara ett alternativ vid mycket besvärlig terräng, för att få ut virket, men annars icke 😎

Iggesund helikopteravverkade uppe i några berg, vet inte hur den utvärderingen utföll... Idag så spars nog den skogen för certifieringen .... 😉

Användarvisningsbild

machonisti  
jannee skrev:Utan att misskreditera en skördare eller förare av denna men höga stubbar blir det efter dem.
Tror inte man behöver vara alltför ekonomisk för att inse att det lönar sig att förfälla.
I snitt blir det MINST en dm lägre stubbe vid manuell fällning, ok det blir "lite" rotben också att kapa.
Är det sedan "lite" stenig terräng kan man lätt tjäna in flera dm.
MEN bekvämligheten väger tydligen mer än det ekonomiska utfallet.
Tid är visserligen pengar men har man tid så varför inte.
Har diskuterat detta med skördarförare, deras syn är att de vill försöka undvika behöva fila kedjor om kvällarna.
BEKVÄMLIGHETEN ????????????????????
Hur höga stubbar ska det inte bli när en drönare ska göra jobbet - en halvmeter eller mer?
Men drömmen är väl att först flyga över skiftet, fotografera detta, för att i ett senare skede välja ut vilka stammar som ska tas, därefter sitta på KONTORET och utföra gallringen.
För fysiskt arbete ska väl alla i möjligaste mån undvika, risken finns att man då är för trött för att gymma. :oops:

En gymmaskin som simulerar trädfällning blir troligen större succe, speciellt om gymmet är utrustad med specieleffekten att fällningen syns på en storbildskärm. 🤣 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).