anersimyra skrev:Det där konceptet tror jag inte ett ögonblick på att det kan fungera. Vetenskapens värld sände för ett par veckor sedan ett avsnitt där man får en uppfattning om vilken storlek på drönare som krävs för att lyfta en en enda person upp i luften..😁
Röjkvist skrev:När det gäller drönare kommer jag att tänka på filmen Motorsågen.
Motorsågen skulle aldrig duga till något.
Samma resonemang tycks höras när det gäller drönare!
Anton Holmström skrev:Går det verkligen lita på Vetenskapens värld?
Aggregatet kördes så småningom på en Minibrunett och det väckte stor uppmärksamhet i det Sydsvenska skogsbruket. Dom flesta var imponerade över resultatet men SkogForsk dissade och Södra förbjöd maskinell fällning.
anersimyra skrev:Det där konceptet tror jag inte ett ögonblick på att det kan fungera. Vetenskapens värld sände för ett par veckor sedan ett avsnitt där man får en uppfattning om vilken storlek på drönare som krävs för att lyfta en en enda person upp i luften..😁
tallen100 skrev:anersimyra skrev:Det där konceptet tror jag inte ett ögonblick på att det kan fungera. Vetenskapens värld sände för ett par veckor sedan ett avsnitt där man får en uppfattning om vilken storlek på drönare som krävs för att lyfta en en enda person upp i luften..😁
Visste väl att du är en bakåtsträvare innerst inne 👍 😉
Utan att ha sett vetenskapens värd eller veta nåt om drönare så sågar jag idén, kan aldrig tro att det kan vara lönsamt att avverka från luften.
Kan väl kanske vara ett alternativ vid mycket besvärlig terräng, för att få ut virket, men annars icke 😎
jannee skrev:Utan att misskreditera en skördare eller förare av denna men höga stubbar blir det efter dem.
Tror inte man behöver vara alltför ekonomisk för att inse att det lönar sig att förfälla.
I snitt blir det MINST en dm lägre stubbe vid manuell fällning, ok det blir "lite" rotben också att kapa.
Är det sedan "lite" stenig terräng kan man lätt tjäna in flera dm.
MEN bekvämligheten väger tydligen mer än det ekonomiska utfallet.
Tid är visserligen pengar men har man tid så varför inte.
Har diskuterat detta med skördarförare, deras syn är att de vill försöka undvika behöva fila kedjor om kvällarna.
BEKVÄMLIGHETEN ????????????????????
Hur höga stubbar ska det inte bli när en drönare ska göra jobbet - en halvmeter eller mer?
Men drömmen är väl att först flyga över skiftet, fotografera detta, för att i ett senare skede välja ut vilka stammar som ska tas, därefter sitta på KONTORET och utföra gallringen.
För fysiskt arbete ska väl alla i möjligaste mån undvika, risken finns att man då är för trött för att gymma.