Seb macahan skrev:Tror man räknar in alla träd i beståndet från dag 1 till slutavverkning. Dvs uttagen i 1:a och 2:a gallring samt slutavverkning. Tycker ändå 80% låter mycket, men drar man ner grundytan till 10-12 efter 1:a gallring kanske det blir så hög andel massa. Men det är nog lite "friserat". Någon som är räknesugen?
ulf 1 skrev:källefall, försök läsa innantill, jag talade om de träd som avverkas, inte slutavverkningar.. men det är förståeligt att du inte vill tänka på det som totalt dominerar det sjuka svenska skogsbruket ... gallring .. eller ska vi säga gratisgallring utförd av fibermaffian .. älgfoderodlaren, jag har försökt lära mig av de bästa hur skog ska skötas för att passa ett modernt samhälle, och då måste man kunna sin historia, det jag berättade om uno wallmo, var att han förstod vikten av att skog måste få vara skog, även när vi vill ta ut mer av den än man gjort historiskt, tänk på att för bara 200 år sen kunde vi inte komma åt stora delar av skogarna.. när vi sen fick ett värde i skog så blev det allt mer akut att bruka på ett hållbart sätt, och det spåret var han alltså inne på, inte som fibermaffian påstår att hans metoder skapade "gröna lögner" de gröna lögnerna skapades av giriga bolag som dimensionshögg .. när sen joel wretlind "vann" kampen om skogsbruksmetod föt 90 år sen, så började raset för svensk natur och dess skogar .. nu har vi facit, 169 kubik med en medel diameter av 21 cm är väl inget att skrika sig lycklig över, efter 85 år .. när jag nu läst in mig på alla nya rön om hur skog växer, och det blir till att sålla i de svenska avhanlingarna, där forskare får sina pengar från industri och penninggalna politiker ... men tyska och amerikanska forskare har gjort fantastiska upptäckter, och givetvis vår egen mats hagner, som måste vara sveriges genom tiderna mest smutskastade forskare .. men med de kunskaperna ska det bli roligt att genomföra min egen modell, jag skulle inte bli förvånad om jag får vara en del av utbildningen för jägmästare om några år .. den fastighet jag ska satsa på är ca 27 hektar, och för att få koll på den så har jag rutat in den i 50x50 meters rutor (runt 100st) och mitt jobb nu de närmsta åren är att beta av alla rutor och där jag inte tar fram gammal åker, äng eller hagmark där blir det 3-4 grupper av träd som ska skötas så dom får maximal näring, med träd i alla åldrar .. jag gjorde ett test för tio år sen där jag friställde björkar i några grupper på 2000 kvadratmeter, från att ha varit metspön i en värdelös granplantering så är det idag 100kubik fin björkskog.. hemligheten är att förstå hur träden tillgodogör sig vatten, marknäring och ljus och att sen ge varje träd det dom ska ha för att växa som du vill ... där är gallringen helt avgörande, dom träd du friställer, med gallringen/skördandet styr du helt om du vet vad du gör .. i detta skogsbruk talar man om dominanter och rekryter .. rekryterna ska hållas relativt näringsfattiga så dom inte sätter grova grenar, när dom har en kvistren bottenstock kan du släppa iväg dom genom att avverka en dominant, och så håller du på .. lite fingertoppskänsla och en och annan motgång får man räkna med, men vad gör det om du plockar lika mycket virke i bättre kvalitet och har en skog hela tiden .. varför vi inte forskat på detta skogsbruk är helt jävla obegripligt och galet .. men det passar ju fibermaffian sällsynt illa. så det kanske är svaret ... välkomna till framtidens skogsbruk ..
ulf 1 skrev:isteskog om du vill veta hur något om skog så undvik svenska wiki, den är helt styrd av fibermaffian, gå in på andra länders wiki för att lära dig något, jag har hört så mycket om wallmo, så när jag läste hans skrifter själv så kände jag inte igen mig alls i hur han beskrevs .. så som vanligt rekommederar jag en ovanlig metod i sverige ... läs orginalen skrifterna och tänk själv .. ja grupperna ja, det jag siktar på är att ha runt 40 träd i varje grupp över 10 cm med ett tiotal dominanter, eftersom jag gillar att gå i mina skogar så tilltalas jag inte av de "jungler" som lybeckmetoden skapar, jag vill ha utrymme mellan grupperna och får då en avgrensning som gör att jag kan styra näringen bättre, de stora tar väldigt mycket vatten och näring i backen med sina stora rotsystem, vilket är förträffligt när man vill dana ungträden som ska stå på svältkur för att skapa kvalitet och minimalt med kvistar .. tids nog får dom bli stora när någon dominant tas bort, det är dominanterna som bygger celler i rasande fart när dom får sola och bygga socker, men till det behöver dom vatten och näringen i backen också .. men har du fler än 700 träd över 10 cm så blir det svältkur för alla träd, och ingen trivs .. mina tankar som sagt, och den tro som gör dig lycklig är väl något att sträva efter .. men jag har läst det mesta och kritiskt studerat så det är ju lite kunskap också givetvis ..
Älgfoderodlare skrev:ulf 1 skrev:isteskog om du vill veta hur något om skog så undvik svenska wiki, den är helt styrd av fibermaffian, gå in på andra länders wiki för att lära dig något, jag har hört så mycket om wallmo, så när jag läste hans skrifter själv så kände jag inte igen mig alls i hur han beskrevs .. så som vanligt rekommederar jag en ovanlig metod i sverige ... läs orginalen skrifterna och tänk själv .. ja grupperna ja, det jag siktar på är att ha runt 40 träd i varje grupp över 10 cm med ett tiotal dominanter, eftersom jag gillar att gå i mina skogar så tilltalas jag inte av de "jungler" som lybeckmetoden skapar, jag vill ha utrymme mellan grupperna och får då en avgrensning som gör att jag kan styra näringen bättre, de stora tar väldigt mycket vatten och näring i backen med sina stora rotsystem, vilket är förträffligt när man vill dana ungträden som ska stå på svältkur för att skapa kvalitet och minimalt med kvistar .. tids nog får dom bli stora när någon dominant tas bort, det är dominanterna som bygger celler i rasande fart när dom får sola och bygga socker, men till det behöver dom vatten och näringen i backen också .. men har du fler än 700 träd över 10 cm så blir det svältkur för alla träd, och ingen trivs .. mina tankar som sagt, och den tro som gör dig lycklig är väl något att sträva efter .. men jag har läst det mesta och kritiskt studerat så det är ju lite kunskap också givetvis ..
Om jag då räknat rätt vad gäller täthet i grupperna, så ska ju max 160 träd på 2500 m2 ge ca. 2 m mellan varje träd. Det är ju rätt tätt ändå ? ! Beroende på utrymmet mellan grupperna så blir ju det till att ta ner antalet träd i varje grupp, eller ? Om man ska nå bra tillväxteffekt på dominanterna, hur ser skiktningen ut i ålder ?
Niking skrev:Älgfoderodlare skrev:ulf 1 skrev:isteskog om du vill veta hur något om skog så undvik svenska wiki, den är helt styrd av fibermaffian, gå in på andra länders wiki för att lära dig något, jag har hört så mycket om wallmo, så när jag läste hans skrifter själv så kände jag inte igen mig alls i hur han beskrevs .. så som vanligt rekommederar jag en ovanlig metod i sverige ... läs orginalen skrifterna och tänk själv .. ja grupperna ja, det jag siktar på är att ha runt 40 träd i varje grupp över 10 cm med ett tiotal dominanter, eftersom jag gillar att gå i mina skogar så tilltalas jag inte av de "jungler" som lybeckmetoden skapar, jag vill ha utrymme mellan grupperna och får då en avgrensning som gör att jag kan styra näringen bättre, de stora tar väldigt mycket vatten och näring i backen med sina stora rotsystem, vilket är förträffligt när man vill dana ungträden som ska stå på svältkur för att skapa kvalitet och minimalt med kvistar .. tids nog får dom bli stora när någon dominant tas bort, det är dominanterna som bygger celler i rasande fart när dom får sola och bygga socker, men till det behöver dom vatten och näringen i backen också .. men har du fler än 700 träd över 10 cm så blir det svältkur för alla träd, och ingen trivs .. mina tankar som sagt, och den tro som gör dig lycklig är väl något att sträva efter .. men jag har läst det mesta och kritiskt studerat så det är ju lite kunskap också givetvis ..
Om jag då räknat rätt vad gäller täthet i grupperna, så ska ju max 160 träd på 2500 m2 ge ca. 2 m mellan varje träd. Det är ju rätt tätt ändå ? ! Beroende på utrymmet mellan grupperna så blir ju det till att ta ner antalet träd i varje grupp, eller ? Om man ska nå bra tillväxteffekt på dominanterna, hur ser skiktningen ut i ålder ?
Nix! 160 träd på 2500 m2 ger ca 3,86 m i medelavstånd. Gör att du ska komma ner i 2 meters medelavstånd fordras 625 träd på 2500 m2. Enkel matematik.
/Niklas