ulf 1 skrev:det finns fyra saker som påverkar hur mycket träd växer, näringen i marken, ljuset, regnet och koldioxiden, det har jag lärt mig själv, men vad vet vi egentligen om dessa fyra områden... jag tänker på de som tycker jag är en besserwisser, jag har läst tvärsäkra svar på alla frågor om dessa fyra områden, i våra ofta industristyrda organisationer, det är tex svenskt trä, skogssverige, föreningen skogen, och alla skogsägarföreningar, lrf och bolagen .. alla svarar tvärsäkert på vad du än frågar ... och svaren är så genomskinliga och korkade att man storknar, man säger att alternativ till den rådande ordningen är värdelösa "men var så god och prova..dumskalle", är de svar man får, även rent tekniska frågor som inte vetenskapen vet ett skit om, går bra att svara på, här kan man tala om besserwissers .. fråga till exempel om hur ett träd transporterar socker och vatten, ja det finns svar på det, men ingen vet eller ska jag säga har vetat, så sent som för någon månad sen berättade några forskare från harvard att dom börjar förstå hur det fungerar, men svensk skogsnäring har svarat tvärsäkert på det i 20 år, vilka nötter .. http://news.harvard.edu/gazette/story/2 ... ve-sugars/ .. jag funderar ofta på en sak, hur vet dom då att det här skogsbruket inte är en katastrof för sveriges skogar, när dom inte ens vet hur vattnet transporteras i ett träd .. försök att lyfta vatten 10 meter med en pump så förstår du bättre det problemet .. i mina skogar kommer det aldrig stå mer än 400 träd per hektar över 10cm, för så mycket fattar jag, att det är det maximalt näringen räcker till om jag alltid ska ha ett hundratal avverkningsbara träd över en kubik och större, jag har dock inte sagt att att det är det enda rätta, men jag misstänker att planskolorna behöver sälja 3000 plantor för att bära sig, jag föredrar att tänka själv, då jag inte, helt ärligt, ser många som vet mer än jag... dom bara låtsas... eller vill kontrollera dina marker .. jag vet att många blir förbannade på sånt här snack, men är det inte bra att vara kritisk, ställ lite frågor nästa gång ni får en massa påståenden, det kan ni givetvis göra till mig också...
Okej en fråga då. Hur många hektar fick man planterat för 15 000kr 1948?