F.ö. är det en jätteskillnad på om myndigheterna konfiskerad avverkningsmogen skog eller nygjorda hyggen...
/Niklas
Uvskogen skrev:Kanske dags för egen tråd om myndighetsstyrning av privatägd skog så den här inte helt tappar temat i rubriken.
Jag behöver en tråd som fokuserar på metoder och råd runt gallring. Vad är sant och vad är myt alltså.
Niking skrev:Jämförelsen med uttaget i bankkontot haltar, tycker jag. För där är det vanligtvis platt ränta. Värdetillväxten i de kvarvarande träden bör ju öka, jämfört om beståndet skog kvar. Det är ju exakt samma sak om du gallrar i ett morotsland. De kvarvarande morötterna kan växa till desto mer.
Hellre 600 stora rejäla träd/ha än 1500 småpinnar vid slutavverkningen...
Edit: En mer rimlig jämförelse är kanske att sälja aktier i bolag A, som börjat gå dåligt, för att köpa aktier i bolag B och hoppas på en bättre värdetillväxt där.
/Niklas
nisse skrev:Niking skrev:Jämförelsen med uttaget i bankkontot haltar, tycker jag. För där är det vanligtvis platt ränta. Värdetillväxten i de kvarvarande träden bör ju öka, jämfört om beståndet skog kvar. Det är ju exakt samma sak om du gallrar i ett morotsland. De kvarvarande morötterna kan växa till desto mer.
Hellre 600 stora rejäla träd/ha än 1500 småpinnar vid slutavverkningen...
Edit: En mer rimlig jämförelse är kanske att sälja aktier i bolag A, som börjat gå dåligt, för att köpa aktier i bolag B och hoppas på en bättre värdetillväxt där.
/Niklas
De mesta av gallringsförsök jag läst om så blir de ca 300 grövsta träden lika grova oavsett
gallringsstrategi. Då haltar ju alla liknelser ovan. Frågan är mer hur man hanterar de 1200 ”småpinnarna”?
De är ju grövst och billigast att ta i slutavverkning, vilket gör att ogallrade försök alltid ger mest pengar vid slutavverkning.
Fast med lite ränta i kalkylen blir det ekonomiskt att gallra(givet positivt netto).
Maskiner kan öka skaderisken
Kassaflöde i närtid är trevligt
Kanske röja hårdare- gallra senare?
Sådant funderar jag på och kommer till olika slutsatser nästan varje gång..
/Nisse
ulf 1 skrev:om vi nu har så lite skog som är naturskog och värdefull ur biologisk synpunkt, så tycker jag att det är myndigheternas förbannade plikt att överväga och tom förbjuda skogsägare att göra om den skogen till plantering.. vi skogsägare är ju inte oskyldiga till sakernas tillstånd, även om det är industrin som styr oss åt plantagehållet, och enligt mej med falska påståenden, jag har svårt att se någon få mer än 20% av sin skog belaggda med restriktioner och det borde alla tåla, men om man nu gör detta själv innan länsstyrelsen kommer, så har du en dels fin oas i din skog och några åtgärder blir onödiga, vet inte varför man ska ha betalt för att man tar hänsyn till något så fundamentalt som förutsättningarna för livet och ett fungerande kretslopp, ungefär som jag väntade mig få betalt för att jag håller hastighetsgränsen.... alla, och jag säger alla skogsägare, blir uppkörda av industrin när man säljer skog, att då ha deras valser som rättesnöre i sitt skogsbruk verkar för mig vara imbecillt, om jag hade en kmpis som ljög och blåste mig, så tog jag min hand ifrån honom ganska snart, det borde vara likadant med era "polare" i skogsköparleden, när sålde någon en rotpost (finns dom kvar)senast och var nöjd med avräkningen ...
ulf 1 skrev:jag frågade bara "finns rotpost kvar (om alternativ)" just för att det är det svåraste sättet att blåsa folk på, men när man frågar så vill dom inte köpa via rotpost, så ja...man behöver inte kallas besserwisser för att man säger som det är ... jag kommer aldrig att sälja ett träd som jag inte gjort något av, om det så bara är en planka eller ved.. förstår att många kan inte ta hand om träden, men låt dom då få en chans att bli värda något ... kalavverkning verkar ju vara det ultimata sättet att förstöra sin fastighet, någon undrar varför vi ska sträva efter grova träd, många säger "det finns ingen efterfrågan" man kunde lite sannings enligare säga det finns knappt inga i våra skogar och därför vill vi inte tala om grova träd fast dom betalas skyhögt över pinnarna som fibermaffian vill ha.... ett ex, senaste skogstaxeringen 2017 hittade i norrland 49 träd per 1000 hektar som var lika stora som min huggkubbe tall, om vi går tillbaka ett par hundra år så fanns det i de flesta skogarna i norrland lika många sådana träd per hektar, att prata om ett hållbart skogsbruk ter sig lite löjeväckande... jag tycker svenskt skogsbruk liknar en bilverkstad med ett verktyg ... en slägga, det som inte kan repareras med den, gör din bil värdelös och rekommendationen blir ..." köp nytt, börja om" så mycket mer sofistikerat är det inte...
ulf 1 skrev:nej svampbob, det är som målarna bara bokar alla målningsjobben under en period vart 70 år....