SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 294459 visningar 45 följer Svara, dela mm...   

Re: Åtta myter om gallring

Bosse1  
#503968 Äntligen har jag hittat det, verktyget för torrgrans produktion 🤗 :shock:

https://twitter.com/SjodahlMartin/statu ... 6331640832

Malwa
Användarvisningsbild

ulf 1  
#503969 om några år kommer givetvis kalhyggen vara likvärdigt med skövling av naturen .. ingen kommer att säga att jag fick rätt, men de flesta kommer att stå och förklara hur vidrigt det var att vi hade ett sådant skitskogsbruk .. det är det som är kärnan i att vara politiskt korrekt och inte klara att tänka en egen tanke ..

olli  
ulf 1 skrev:om några år kommer givetvis kalhyggen vara likvärdigt med skövling av naturen .. ingen kommer att säga att jag fick rätt, men de flesta kommer att stå och förklara hur vidrigt det var att vi hade ett sådant skitskogsbruk .. det är det som är kärnan i att vara politiskt korrekt och inte klara att tänka en egen tanke ..

Du är ett missförstått geni !

Användarvisningsbild

T Landström  
olli skrev:
ulf 1 skrev:om några år kommer givetvis kalhyggen vara likvärdigt med skövling av naturen .. ingen kommer att säga att jag fick rätt, men de flesta kommer att stå och förklara hur vidrigt det var att vi hade ett sådant skitskogsbruk .. det är det som är kärnan i att vara politiskt korrekt och inte klara att tänka en egen tanke ..

Du är ett missförstått geni !

=)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503977 nej något geni är jag inte, om inte att tänka själv räknas som genialiskt .. det räcker långt att bara tänka lite kritiskt och tro på sig själv och inte bli orolig när man tänker annorlunda än den stora massan .. vi hör så mycket lögner i vår vardag att vi till slut inte vet vad som är viktigt att fokusera på .. och när lögnerna sen flyttas via orwellska nyord, så förlorar vi oss till slut totalt .. ta meningen "den globala uppvärmningen" den hade nog funkat dåligt den här vintern, men vilken tur lögnarna hade när man för tio år sen ändrade sitt lönsamma klimathotandet från global uppvärmning till "klimatförändringar" det nyordet täcker ju tom in den här vintern, sen kan det bli kallare, torrare, blåsigare, varmare eller vad fan som helst som har sin naturliga förklaring, man är bered på allt .. för syftet med det hela var väl från början att hålla u länderna fattiga och kunna ta ut mer skatter av folket i västvärlden.. men vad säger jag, det heter ju inte skatter, det är avgifter, nyord var det .. och tänk vad besvärligt det blivit nu med solenergin, man är så livrädda att folk ska kunna ordna sin egen energi utan skatter, avgifter eller vad fan man vill bullshitta folket med .. fyra kronor per watt i tullar på solpaneler till eu är väl det ultimata beviset på att man skiter fullständigt i miljön och bara jagar pengar .. men vi behöver inte lyda idiotiska regler, civil olydnad har ändrat på mycket, och makten står sig slätt mot den stora folkmassan, men då måste den ju börja tänka själv ..

olli  
ulf 1 skrev:nej något geni är jag inte, om inte att tänka själv räknas som genialiskt .. det räcker långt att bara tänka lite kritiskt och tro på sig själv och inte bli orolig när man tänker annorlunda än den stora massan .. vi hör så mycket lögner i vår vardag att vi till slut inte vet vad som är viktigt att fokusera på .. och när lögnerna sen flyttas via orwellska nyord, så förlorar vi oss till slut totalt .. ta meningen "den globala uppvärmningen" den hade nog funkat dåligt den här vintern, men vilken tur lögnarna hade när man för tio år sen ändrade sitt lönsamma klimathotandet från global uppvärmning till "klimatförändringar" det nyordet täcker ju tom in den här vintern, sen kan det bli kallare, torrare, blåsigare, varmare eller vad fan som helst som har sin naturliga förklaring, man är bered på allt .. för syftet med det hela var väl från början att hålla u länderna fattiga och kunna ta ut mer skatter av folket i västvärlden.. men vad säger jag, det heter ju inte skatter, det är avgifter, nyord var det .. och tänk vad besvärligt det blivit nu med solenergin, man är så livrädda att folk ska kunna ordna sin egen energi utan skatter, avgifter eller vad fan man vill bullshitta folket med .. fyra kronor per watt i tullar på solpaneler till eu är väl det ultimata beviset på att man skiter fullständigt i miljön och bara jagar pengar .. men vi behöver inte lyda idiotiska regler, civil olydnad har ändrat på mycket, och makten står sig slätt mot den stora folkmassan, men då måste den ju börja tänka själv ..

Jag tror du får gallra i inläggen eller starta en ny tråd om klimatförändringar, om du tror att du har något nytt att tillföra som inte redan blivit uttjatat.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503989 ja om inte alla jävla lögner som svensk skogsindustri prackats på oss stackars människor, och svävat omkring som ett gasmoln och förgiftat vårt förnuft .. så hade jag inte behövt skriva NÅNTING, för då hade vi haft en fungerande natur och ett sunt skogsbruk ..och folk som var moderna i sitt tänkande och inte stod och gapade om att dom räddar världen när dom skapar tragiska planteringar i vår natur .. en åker kan användas för att plantera potatis och morötter, men ett skogsekosystem ska fanimej inte användas till granplanteringar .. hur jävla svårt ska det vara att fatta detta .. och skjut bort älgarna som blivit dagens plåga för sveriges skogar .. vi lever på 2000talet nu inte i ett land där folk kommer att svälta ihjäl om dom inte får skövla naturen .. jag kan tänka mig att hälften av dagens älgstam får vara kvar om vi samtidigt låter minst 2000 vargar få vara topp predatorer .. nä vi svälter inte ihjäl där helle,r om vargen tar en kossa eller fårskalle ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#503993 olli och ni andra som tycker jag talar om fel saker i den här tråden "Jag tror du får gallra i inläggen eller starta en ny tråd om klimatförändringar, om du tror att du har något nytt att tillföra som inte redan blivit uttjatat." ja, den här tråden handlar om gallring, det vet jag, och eftersom jag ser hela bilden så förstår jag att det kan vara svårt att hänga med för den som tittar på världen genom ett sugrör .. men då tar jag det mer pedagogiskt .. älgen, (den galet stora mängden för ett litet land som sverige) står just nu och tuggar i sig bark från 30 åriga tallar i norrlands gallringsskogar, framåt våren ingår tallbarken i dieten även längre söderut, då ofta på yngre träd upp till 4 meter .. förklara för mig varför älgen inte ska ingå i en diskussion om gallring ..

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:. älgen, (den galet stora mängden för ett litet land som sverige) står just nu och tuggar i sig bark från 30 åriga tallar i norrlands gallringsskogar,..

Nej, problemen med älg är att de äter årsskotten på tallar i lämplig höjd. Älgar betar väldigt sällan bark och framförallt inte på tall. Kronhjortar betar däremot bark, fast på gran. Så älgstammens storlek har med röjning att göra, inte med gallring. Det är därför man pratar om senarelagd röjning, om att vänta tills topparna på tallarna nått "älgsäker höjd" dvs tills topparna är så högt upp att älgarna inte når toppskotten ens när det är skarsnö som bär älgarna.

olli  
#504004 Eller som Stenmark sa "de ä int lätt att förklara för den som int begrip "

Användarvisningsbild

svampbob  
olli skrev:Eller som Stenmark sa "de ä int lätt att förklara för den som int begrip "

Annars finns talesättet ”tomma tunnor bullrar mest”

Användarvisningsbild

ulf 1  
#504019 lars jag tror ni får strama upp er skogsforskning, kanske snacka ihop er om hur ni ska kunna backa upp skogsindustrin lite bättre kanske, och då måste ni som alla lögnare komma ihåg vad ni har sagt, annars blir det ju svårt att dupera folket .. jag har inga problem med människor som alltid ska säga tvärtemot vad jag säger, det öppnar för diskussioner som, (om man är öppen för vad den andra säger) kan bli givande .. barkgnag som ni på slu studerade för 20 år sen, är ju inte mina kunskape,r utan ni forskare på slu som har skrivit och forskat om, jag bara citerade .. det var åke pehrson och lars edenius som skrev om detta i slu "fakta skog" och för min del så var det bara en av många orsaker till att man inte ska ha världens största population älgar i ett land med världens största andel planterad skog .. och medföljande svårigheter att bevara skogsekosystemet naturligt, att plantera gran på tallmarker eller röja fram självsådd gran på tallplanterade marker är vi ju världsmästare på. ja givetvis ser vi alla som har kunskapen om hur träd ska se ut att årskotten äts upp av älgen, men ni får väl bestämma internt om barkgnag på tall är ett problem eller inte, jag har större bekymmer med skogsbruket i sverige än så .. förresten så är det du säger om att senarelägga röjning så älgen inte når topparna bara skitsnack, alla som vet nåt om älgar, vet att dom förstör ännu mer när dom böjer ner äldre tallar till kalvarna.. det är förtusan antalet älgar som är problemet .. ni på slu får väl fråga jägarförbundet om ni får forska på vad färre älgar skulle betyda i pengar för sveriges skogsägare .. men hur det ska gå till förstår jag inte, vem har den ryggraden.. i riksdagen är 50% av männen älgjägare, ute i verkliga livet i sverige är dom 2% ... hur många dom är på slu vet jag inte, skulle vara intressant att veta ..

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#504027 Barkgnag är ett marginellt problem eftersom barkgnaget dels skadar väldigt få träd och dels inte påverkar trädens tillväxt. Det är dessutom i första hand undertryckta träd som skadas.
Du måste läsa hela de skrifter du hänvisar till, och dessutom läsa mer om samma ämne för att få en helhetsbild.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#504029 "Barkgnaget varierar i omfattning beroende på vilken skala man studerar. Vid en undersökning på landskapsnivå (ca 5 km2) förekom bark-gnag på 10 procent av provytorna i Robertsfors i Västerbottens kustland.Motsvarande värde för provyte nivå(100 m2) var 5 procent ."
ett citat till från dina kollegor på grimsö "I Grimsöområdet i Bergslagen har ungefär vart femte skadat träd mer än ett angrepp. Bland de skadade träden har ca 15 procent utsatts för bark gnag vid flera tillfällen. I genomsnitt avlägsnar älgen en barkremsa om 5 cm (bredd) x 23 cm (höjd). På 1,5–4 m höga träd sker det mesta av bark gnaget på 3–4:e grenvarvet från toppen räknat" .. i ett av "miljoner" utredningar om älgen skriver utredaren så här (sen den utredningen har stammen ökat .. "I vissa delar av landet kan älgstammen mot bakgrund av de skador som visats föreligga på skogen anses för stor i förhållande till fodertillgången vilket medför försämrad skogsproduktion och virkeskvalitet. Det inverkar också på skogens struktur och sammansättning av arter. Trädbildning sker t.ex. inte av asp,rönn och sälg trots naturgivna förutsättningar för trädbildning. Det finns också bevis för att man vid återplantering väljer gran i stället för tall på grund av den skada som älgens bete innebär på tallungskog.
Man väljer således inte det trädslag som är lämpligt att plantera på ifrågavarande marktyp vilket får effekter på skogsproduktionen och den biologiska mångfalden. Likaså påverkas den framtida foderproduktionen."

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#504046 Läs allt, inte bara det som passar in i dina idéer:

”Vi har gjort beräkningar för Grimsö forskningsområde som visar att älgar maximalt inte gnager av mer än i genomsnitt 1 kg (torrsubstans) tall- bark per ha och år.”
”Barken ger därför inget betydande energitillskott ens under den intensiva barkgnagsperioden (en ”medelälg” behöver vintertid ca 5 kg torrsubstans per dag).”

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).