SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 294029 visningar 45 följer Svara, dela mm...   

Re: Åtta myter om gallring

Flax12  
#491022 Jadu "Ulf1"...
Kan börja med att du delar din generalisering av skogs skötsel genom att du proklamerar "L-modellen" som enda allena råda görande med dom där virkesköparna du säger ger "korkade" råd. Eller för den delen skogsindustrin du kallar för "ohederligt patrask".
En stilla undran vem köper ditt virke? Kan du tänka dig att sälja resten av det som huggs i detta land så är vi tacksamma!
Landet är långt och våra vänner i öst, väst och även söder här på forumet, som bedriver skogsbruk, kan konstatera att vi har väldigt olika förutsättningar att bedriva skogsbruk. Det ska man vara ödmjuk för, det är en egenskap du helt saknar, av det jag har läst här. Du är självverksam det ska du vara stolt över, men "profet" genom "L-modellen"det blir du inte. Den är inte något revolutionerande på något vis och sätten att räkna på är lika många som antalet träd. "L-modellen" är inte den förträffliga universallösning du påstår.
Men ditt "tallexempel" imponerar men det tarvar väl lite kompletterande bilder/film :wink:
Mina finaste tall stockar hamnar också på egna sågbänken, men den möjligheten har inte alla utan hänvisas till bäst betalande.
Avslutningsvis så tackar jag industrin (som jag äger tillsammans med 50000 andra) för att dom köpte virket från mina 53! åriga granåkrar och betalade fullt pris på timret trots års ringar på över centimetern.
Till alla er andra där ute som kämpar på med eran skog: Fortsätt med det ni gör och tror på! :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Mowi850  
#491023 Rätt bestånd behöver väldigt lite eller ingen gallring alls är min åsikt. Det finns en bra film på Youtube där tvillingar i Hyssna visar ett gran bestånd som inte är gallrat och det står 1000 m3sk/ha. Men påstår inte att det funkar över allt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#491033 isteskog, här har du ett par referenser om malå.... http://www.landskogsbruk.se/skog/kalhyg ... yggesbruk/ och här står lite fakta om avverkningen... http://www.landskogsbruk.se/skog/histor ... kalhygget/ .. medeldiameter 21,5 efter 83 år och usel kvalite är väl något som borde få oss alla att undra vad som pågår med våra skogar, jag tror inte att det blev ett öre i vinst på dessa planteringar, 179 kubik/hektar efter två gödslingar och 83 år, vem försöker man lura när man kallar det för framgång, titta på lagaskiftekartor från 18talet och man ser att det var storverksskog här, och 3-400 kubik.... och var finns kvaliteten.... industrins propagandasida "svenskt trä" har hundratals artiklar om trä och den röda tråden är hur viktigt det är med kvalitet på virket, vad du än ska använda det till.... jag ringde en gång mikael eliasson direktör på svenskt trä, och frågade varför dom inte skrivit ett enda ord om vad kalhyggesbruket producerar för kvalite, "vi får väl ta vad vi får" var hans svar och sen pang... luren i örat.... andreas99, 1948 för 70 år sen kostade en granplanta 40 öre så en hektar borde ha kostat 15 000 ungefär, i dagens penningvärde, dessa pengar hade kunnat investeras på börsen med ett nödrop, (minns den stora börskraschen 1932) och hade då idag varit värt 5 miljoner ... att industrin i sina kalkyler inte räknar plantering som en investering har du nu fått svar på också....

Användarvisningsbild

svampbob  
ulf 1 skrev:isteskog, här har du ett par referenser om malå.... http://www.landskogsbruk.se/skog/kalhyg ... yggesbruk/ och här står lite fakta om avverkningen... http://www.landskogsbruk.se/skog/histor ... kalhygget/ .. medeldiameter 21,5 efter 83 år och usel kvalite är väl något som borde få oss alla att undra vad som pågår med våra skogar, jag tror inte att det blev ett öre i vinst på dessa planteringar, 179 kubik/hektar efter två gödslingar och 83 år, vem försöker man lura när man kallar det för framgång, titta på lagaskiftekartor från 18talet och man ser att det var storverksskog här, och 3-400 kubik.... och var finns kvaliteten.... industrins propagandasida "svenskt trä" har hundratals artiklar om trä och den röda tråden är hur viktigt det är med kvalitet på virket, vad du än ska använda det till.... jag ringde en gång mikael eliasson direktör på svenskt trä, och frågade varför dom inte skrivit ett enda ord om vad kalhyggesbruket producerar för kvalite, "vi får väl ta vad vi får" var hans svar och sen pang... luren i örat.... andreas99, 1948 för 70 år sen kostade en granplanta 40 öre så en hektar borde ha kostat 15 000 ungefär, i dagens penningvärde, dessa pengar hade kunnat investeras på börsen med ett nödrop, (minns den stora börskraschen 1932) och hade då idag varit värt 5 miljoner ... att industrin i sina kalkyler inte räknar plantering som en investering har du nu fått svar på också....

Har du inte ens läst det du själv länkar till? Det är ju snarast en hyllning av kalhyggesmetoden. Det mest negativa som skrivs är ”han är inte jätteimponerad av kvaliten” och det skylls sedan på avsaknaden av urval bland föräldrar träden.
Att det ska ha funnits skogar rika på m3 vid laga skifte gällde nog bara i avlägsna bygder. Här i Västerbottens kustland fanns det stora byar helt utan skog när laga skifte genomfördes enligt lantmätarens protokoll fanns det bara buskar. I dessa byar finns det nu tusentals ha med livskraftig skog.

Användarvisningsbild

Andreas99  
ulf 1 skrev:ursäkta niklas det var stamvolym jag skulle ha skrivit, men även fokus på antalet stammar är felaktigt, det är bara bladmassa som skapar tillväxt och en plantering med tofsar av bladmassa längst upp är direkt förödande för för en skog, lite som allt annat i mellanmjölkens land...mediokert.... och vad är det med er alla som köper och planterar skogsindustrins stor succe och fina extrainkomst... gran och tallplantor för 4 miljarder varje år, det växer just nu 37 tusen små träd på varje hektar i sverige...om du för 70 år sen lagt de 15 tusen kronorna det kostar att plantera ett hygge, på börsen istället hade du enligt index kunnat plocka ut 5 miljoner i dag... det är vad jag kallar klokt skogsbruk, sluta plantera nu .... och sluta med kalhyggen.. det är det klokaste rådet du någonsin kommer att få ...

Hur ska du ha det nu. Om jag för 70år sedan la de 15 000kr det kostade att plantera ett hygge på börsen, hade de varit värda 5 miljoner idag. Då kostade det 15 000kr att plantera hygget för 70år sedan i 1948 års penningvärde väl? Eller hur många kronor köpte du aktier för 1948? Du kan ju inte blanda värde på pengarna hit och dit som det passa dig.
15 000kr på börsen 1948 ger enligt index 5 miljoner idag
15 000kr i planeringskostnader 1948 ger i mina hemtrakter väldigt mycket skog på väldigt många hektar idag.

isteskog  
#491050 Läser man det du länkat till så var det brända hyggen med frötallar, ej plantering som du påstår. Själv tycker jag att det borde ha stått mer skog än 180 m3sk/ha i en T 22 vid den åldern. Hade jag haft den skogen så hade jag nog väntat i 20 år till med att avverka den, men jag är ju inte Sveaskog .... :???:

alias  
isteskog skrev:Läser man det du länkat till så var det brända hyggen med frötallar, ej plantering som du påstår. Själv tycker jag att det borde ha stått mer skog än 180 m3sk/ha i en T 22 vid den åldern. Hade jag haft den skogen så hade jag nog väntat i 20 år till med att avverka den, men jag är ju inte Sveaskog .... :???:

Nu känns det som att den här tråden har halkat iväg på ett rejält sidospår om trakthyggesbruk kontra någon form av kontinuitetsskogsbruk (vilket är en rätt omfattande diskussion med många olika t.ex. praktiska, ekonomiska och filosofiska aspekter).

Tänkte dock samma sak som du Isteskog - En T22:a här borde ha en idealproduktion på 4,4 m³sk/ha/år (83 år * 4,4 m³sk/ha/år = 365,2 m³sk/i total idealproduktion under omloppstiden, om man uppnått 80 % av det, vilket inte är omöjligt, så skulle totalproduktionen ha varit ca 292 m³sk).

Jag ställer mig frågande till om beståndet verkligen endast gallrats 1997?

Detta då man hade gödslat 1976 och 1982 om jag kom ihåg rätt - normalt sett har ju skogsbolagen gallrat efter gallring. Om jag dessutom gör ett korrekt överslag med Dbh på 21,5 cm och 18,5 meters medelhöjd så hamnar vi på ca 0,34 m³sk/träd i medelstam och således strax över 500 stammar/ha i slutavverkningsbeståndet. Sannolikheten att man har gallrat ner något som tidigare betecknats som en tät ungskog direkt till 500 stammar/ha vid 65 års beståndsålder finner jag tämligen låg.

Om någon har vägarna förbi så borde det gå att skära en trissa av en stubbe från avverkningen, eller borra något fröträd/evighetsträd för att leta efter gallringsreaktioner på diametertillväxten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Mowi850 skrev:Rätt bestånd behöver väldigt lite eller ingen gallring alls är min åsikt. Det finns en bra film på Youtube där tvillingar i Hyssna visar ett gran bestånd som inte är gallrat och det står 1000 m3sk/ha. Men påstår inte att det funkar över allt.

Det jag reagerade lite över när jag tittat på filmen ett par gånger, är att det inte syns en enda rotvälta i den skogs som syns. Ändå bör väl Hyssna ha legat i vägen för Gudrun det också och var ju välväxt redan då. Återstår att fundera över hur det skulle ha sett ut, om skogen de äger varit gallrad efter gängse normer innan Gudrun. Dessutom är ju de 1000 m3 bara räknad på de 1000 största träden. Hur mycket övrig volym det finns, redovisas ej.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#491069 Måste instämma att tråden börjar spåra iväg en aning. Men samtidigt måste jag nog hålla med Ulf en del. Om han nu har skrivit någonstans att man ska utesluta gallring helt har jag nog missat det och håller inte med i så fall. Men har nog själv börjat fundera i banorna att gå mer mot att sköta skogen på lite okonventionellt sätt. Det är inte skoj o se ut över 10ha slutavverkning o veta att det bara återstår arbete för min egen del i resten av mitt liv. Har ett annat skifte lite mindre där förutsättningarna för lite plockhuggning ska praktiseras. Sen behöver ju inte allt vara svart eller vitt. Man kan ju ha något skifte som körs på ett vis ett annat på ett annat sätt och ett tredje osv.
Hade fler av oss börjat hugga för skogen och för vår egen del istället för o mata maskinerna hade råvaran succesivt börjat närma sig ett värde. Idag får vi inte betalt för värdet i råvaran utan vi betalas för vad det kostar att få ner den och en liten slant till för o hålla minerna uppe.
Tänk o slippa kostnaderna för röjning,plantering, markberedning mm. Och istället ha en skiftande skog som ger mindre intäkter varje år men nästan inga kostnader. Sen pratar vi om netto (jag med ibland). Men inte fan får jag något netto hur jag än räknar. Jag har inte ärvt skogen utan köpt och hur jag än räknar blir det aldrig netto förrän den dag jag eventuellt säljer den. Men jag har jäkligt roligt ändå :wink:

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Seb macahan skrev:Måste instämma att tråden börjar spåra iväg en aning. Men samtidigt måste jag nog hålla med Ulf en del. Om han nu har skrivit någonstans att man ska utesluta gallring helt har jag nog missat det och håller inte med i så fall. Men har nog själv börjat fundera i banorna att gå mer mot att sköta skogen på lite okonventionellt sätt. Det är inte skoj o se ut över 10ha slutavverkning o veta att det bara återstår arbete för min egen del i resten av mitt liv. Har ett annat skifte lite mindre där förutsättningarna för lite plockhuggning ska praktiseras. Sen behöver ju inte allt vara svart eller vitt. Man kan ju ha något skifte som körs på ett vis ett annat på ett annat sätt och ett tredje osv.
Hade fler av oss börjat hugga för skogen och för vår egen del istället för o mata maskinerna hade råvaran succesivt börjat närma sig ett värde. Idag får vi inte betalt för värdet i råvaran utan vi betalas för vad det kostar att få ner den och en liten slant till för o hålla minerna uppe.
Tänk o slippa kostnaderna för röjning,plantering, markberedning mm. Och istället ha en skiftande skog som ger mindre intäkter varje år men nästan inga kostnader. Sen pratar vi om netto (jag med ibland). Men inte fan får jag något netto hur jag än räknar. Jag har inte ärvt skogen utan köpt och hur jag än räknar blir det aldrig netto förrän den dag jag eventuellt säljer den. Men jag har jäkligt roligt ändå :wink:

-Ja, visst är det roligt med skog. Och när jag pratar om att JAG inte gallrar, är för att jag tar ut det självgallrade träd som släntrar efter i tillväxt. För när en ungskog är sådär mogen för en 1 gallring, inte är då jag den som ser vilka träd som har bäst tillväxtpotential. Därför låter jag naturen sköta det. Det blir på så sätt en minimal låggallring vart år som jag tar till brännved. Men väldigt mycket skog !

Användarvisningsbild

ulf 1  
#491081 kul att flera vill ha en diskussion...jag är så van att stå ensam med mina åsikter, att jag glömt hur det är att bli lyssnad på ...kanske därför jag blivit så elak, jag förväntar mig bara skäll och hån.... till älgfiderodlaren som är den ende som stött mig ibland, du vill ju ha tips om hur man kan få ut lite pengar ur skogen själv och inte sälja till en virkesköpare ... det fordrar lite kreativitet, ta tex min tall på 57 cm, (ska lägga upp en bild på den, när jag slipat fram årsringarna) jag tyckte det var dags att ta ner den nu, då våren kommer med vedhuggning i byarnas villaträdgårdar... 18 st vedkubbar runt 55 cm ger mig 9000 för tallen... det enda du behöver för det är ett långt blad på sågen, jag har en 90cm på min stihl 661, (såga med den en gång och allt annat känns som leksaker )... tråden handlar som sagt om gallring och ja det är allt som skogsbruket handlar om, så vi kan inte gå utanför ämnet hur vi än försöker ... någon hånade lübeckmetoden (L-metoden från och med nu) jag sa inte att det är det enda rätta, ja sa att det är det som är närmast ett riktigt skogsbruk .. just för dagen . förhoppningsvis ska vi tillsammans förbättra det. men här kan man snacka gallring, vart 5-10 år så går du in i din vackra skog, och gallrar ut 10% av de träd som du med dina nya kunskaper tror gör skogen ännu vackrare och ännu lönsammare, det är inget jumbo mumbo, det är verkligt och fungerar .. det hatas av skogsindustrin lika mycket som solkraft utanför "gridden" hatas av våra penningtörstande politiker .. ni har säkert sett angreppen på L-metoden tusentals gånger nu, men den som vill kan själv följa med på en tur till de skogarna (ett par resor i vår anordnas vad jag vet) sen 1992 har lübecks stadsskogar ökat med 5,3 kubik/hektar och år, från ca 300 kubik hetar till 420 kubik ..det har det gjort samtidigt som man skördat vart 7 år under hela tiden, mer än 50% av tysklands skogar är barrskogar .. i sverige står i snitt 135 kubik, vilket är bedrövligt, och att prata om "aldrig så mycket skog" är en ren lögn, då man numera räknar in 2 miljoner hektar åkrar, ängar och hagar som blivit granplanteringar.... vi har något som heter måldiameter, det verkar de flesta ta som ett mått på att avverka, men så är det väl inte, min tall borde ju enligt måldiametern ha avverkats för 75 år sen, tänk om den blivit det, då hade detta enda träd berövat mig på 9000 kr... kvalitet är inte det enda, det handlar lika mycket om unikt, idag strävar industrin efter att producera fibrer (vilket görs bäst i brasilien och liknande länder, 120 kubik/år i odlingarna) när folket i framtiden bara vill betala för det exclusiva, så se till att det är sådana träd du du släpper fram (massor av löv givetvis) om du vill göra dina barn rika så se för sjutton till att åkrar och ängar tas upp och att träden står i grupper och får växa till något fantastiskt, och har du några fina ställen, kanske en tjärn eller sjö, så bygg ett litet fint ruffigt hus, jag har hyresgäster året runt, igår kom ett franskt par cyklande i 14 minusgrader och bodde en natt i en stuga jag har den har hyrts tre gånger sen julafton, så det är inte bara sommar som gäller med sådana stugor...usch, det blev långt .. förlåt.., nu ska jag ut i min skog och hugga, ha det bra.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#491085 Helt OT men jag förstår inte ditt exempel, 18vedkubbar på 55cm blir 9000kr? Har du gjort ved av denna tall eller vad menar du? Och vad gör det långa svärdet för skillnad? Och vad har det o göra med vedhuggning i villaträdgårdar o göra?

Bosse1  
#491087 Upprepar mig gärna, lite enklare denna gång...
Ulf,tar du inte en oerhörd risk när skogen sköts med alternativa metoder?
Du får inte behålla torvan om den blir för “naturlig”.

Användarvisningsbild

svampbob  
Seb macahan skrev:Helt OT men jag förstår inte ditt exempel, 18vedkubbar på 55cm blir 9000kr? Har du gjort ved av denna tall eller vad menar du? Och vad gör det långa svärdet för skillnad? Och vad har det o göra med vedhuggning i villaträdgårdar o göra?

Han fantiserar att han ska kunna sälja tallen som 18 huggkubbar a 500 kr/st.
Lyckas han sälja en så är det bra. Jag har levererat en huggkubbe på 10 och den gav jag bort till en vedköpare.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#491089 Det finns väl ingen som köper ved i högkubbe, o vem ger 500kr för 0.14fub oklyven ved? Eller är det fetvedsstubbe eller luffarspis vi pratar om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).