Skogsmiljö och Trädlära

Arealen åkermark minskar:

175 inlägg 16325 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arealen åkermark minskar:

Elis76  
#809205 Skogsmarken skall trädkramas medan jordbruksmarken expropieras och bebyggs med vägar, industrifastigheter och bostäder.
Upp och nervända världen. 😮

Finns det några reflektioner från er på forumet som har egen jordbruksmark på era gårdar?
Artikeln nedan skall vara öppen

https://www.dn.se/ekonomi/arealen-akermark-minskar-handlar-om-mojligheten-att-fa-ut-mat/



   TS
Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

jannee  
#809206 Arealen åkermark minskar beroende på att det inte lönar sig att bruka alla dessa småskiften.
Vet inte om det skiljer sig mellan länen eller kommunerna.
Där jag bor får man INTE bebygga åkermark, men plantera skog får man, dock INTE hyvla av matjorden.
Industrimark införskaffar kommunen genom att köpa in stora skogsmarksområden.
Däremot har stadsplanerna verkligen fått spelet, de förtätar allt vad det går, parker, strövområden (skogsområden) bebyggs för glatta livet.
Vägar som borde breddas alternativt rätas får i stället ett vajerräcke i mitten + ibland sänkt hastighet.
M.a.o. allt görs för att MINSKA framkomligheten.
Myndigheterna gör ALLT för att avfolka landsbygden, ett litet nålstick där och ett litet där och tillsammans blir litet inte så litet.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#809210 Hade man fått flytta på lite stenar så hade det odlats mer hemma hos mig i alla fall, nu är alla mindre åkrar planterade, jag har en kvar som jag använder som ”viltåker”

En väldigt tråkig utveckling är det.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809228 Den stora merparten av åkermarken som försvinner blir skog, antingen aktivt med plantering eller passivt med igenväxning. Exploatering är en stor fråga på vissa håll men jag skulle vilja påstå att den endast är betydande i mindre än 10% av landets kommuner.
Men om man skulle bedöma värdet på mark som tagits ur bruk så skulle exploateringen stå för en mycket större del då de kommuner som exploaterar mycket mark också är de platser där avkastningspotentialen är som störst.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Elis76  
#809232 Att naturen tar tillbaka de Norrländska åkrarna som våra förfäder hackat upp med flåhacka i sin anletes svett må vara förståeligt.
Men när fin jordbruksmark i bl.a. Skåne, Halland, Östergötland, Stockholm, Uppland m.fl. ställen expropieras för framväxten av samhället, då vänder det sig i min mage.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

HannuRöj  
#809246
Elis76 skrev:Att naturen tar tillbaka de Norrländska åkrarna som våra förfäder hackat upp med flåhacka i sin anletes svett må vara förståeligt.
Men när fin jordbruksmark i bl.a. Skåne, Halland, Östergötland, Stockholm, Uppland m.fl. ställen expropieras för framväxten av samhället, då vänder det sig i min mage.

Presis. På början har människan bosatt vid allra bästa jordbruksmarker, var allra näringsrikaste matväxter kan odlas. Så detta gäller inte bara antalet hektarer.
🚜 Skulle inte lita på att det alltid går att odla något annat någon annanstans.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

Amatörhuggare 62  
#809258 Ja vi behövde verkligen ,vara rädda om jordbruksmarken.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

jannee  
#809288 Gemene man borde försöka förstå varför det blir som det blir.
No 1 de som inga stödrätter har kan "lugnt" räkna med att deras åkermark är HELT ointressant i brukningssyfte.
No 2 är att dessa småtegar oftast ger betydligt mindre skörd/ha än stora skiften.
No 3 är att det oftast tar 2 till 4 ggr LÄNGRE tid att bruka dem + dessa körsträckor/tider mellan skiftena.
No 3 är att du ofta inte ens kan komma in eller åt med dagens stora och effektiva maskiner.
En skördetröska med större skärbord än 4 meter är oftast helt omöjlig att använda.
Beräkna också vilken tidspillan du måste lägga på att hålla renarna rena från buskväxter.
Allt tillsammans gör att det inte finns ämne till ekonomi att bruka små skiften.
Att någon över huvud taget har mage till att jämra sig över att åkermark läggs för fäfot.
Sanningen är den att det blivit som det blivit beror på hur bidragssystemet är upplagt och urholkat lönsamheten för små jordägare.
Därpå tillkommer alla pålagor som syns vara rättvisa men slår betydligt hårdare för dem med små enheter.
Har nu själv plastat (hyrde in en maskin) 2.a skörden, tog ungefär lika lång tid att köra mellan tegarna + starta upp som själva plastningen.
Storbönderna transporterar senare hem 27 rullar åt gången, medans jag själv kör hem tre och tre åt gången.
DU borde själv förstå varför det INTE är någon ekonomi för småbönder med många små skiften.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

Amatörhuggare 62  
#809300 Jag tänkte på skåne, öst å västgötaslätta.
Lyckor i skogen, passar väl bäst, te viltåker , eller nån Get.
Till katten kommer.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

toker72  
#809367
jannee skrev:Gemene man borde försöka förstå varför det blir som det blir.
No 1 de som inga stödrätter har kan "lugnt" räkna med att deras åkermark är HELT ointressant i brukningssyfte.
No 2 är att dessa småtegar oftast ger betydligt mindre skörd/ha än stora skiften.
No 3 är att det oftast tar 2 till 4 ggr LÄNGRE tid att bruka dem + dessa körsträckor/tider mellan skiftena.
No 3 är att du ofta inte ens kan komma in eller åt med dagens stora och effektiva maskiner.
En skördetröska med större skärbord än 4 meter är oftast helt omöjlig att använda.
Beräkna också vilken tidspillan du måste lägga på att hålla renarna rena från buskväxter.
Allt tillsammans gör att det inte finns ämne till ekonomi att bruka små skiften.
Att någon över huvud taget har mage till att jämra sig över att åkermark läggs för fäfot.
Sanningen är den att det blivit som det blivit beror på hur bidragssystemet är upplagt och urholkat lönsamheten för små jordägare.
Därpå tillkommer alla pålagor som syns vara rättvisa men slår betydligt hårdare för dem med små enheter.
Har nu själv plastat (hyrde in en maskin) 2.a skörden, tog ungefär lika lång tid att köra mellan tegarna + starta upp som själva plastningen.
Storbönderna transporterar senare hem 27 rullar åt gången, medans jag själv kör hem tre och tre åt gången.
DU borde själv förstå varför det INTE är någon ekonomi för småbönder med många små skiften.

No 1 I dag är det ingen som har stödrötter dom är vad jag förstått bort tagna.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

toker72  
#809368 Har ca 8 hektar mark som i dag är utarrenderad men funderar vad jag ska göra med dom och funderar på att plantera hybrid asp på några ha och sen putsa så jag kommer upp i 4 ha och kan få rätt till bidragen de bästa markbitarna kommer förbli utarrenderade. Låga markarrenden gör att det planteras på åkermark i mina trakter vilket naturligtvis är synd.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

jannee  
#809399 Stödrätterna är inte borttagna, kallas numera gårdsstöd, men du kan INTE få något gårdsstöd om du inte haft några stödrätter.
Tror också att minigränsen går vid 4 ha.
Å andra sidan, 1500 kr/ha är inte mycket att ordna om.
Inte lite byråkrati, gäller att någon är intresserad av myndighetsbyråkrati.
Hur det fungerar för någon som köper en gård med jordbruksmark är jag osäker på.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

toker72  
#809405 Stödrötterna är helt borta går inte lösa in och gamla stödrätter är inte värda nånting. Det nya är gårdstöd och finns inga krav på stödrötter tidigare räcker att man brukar och är ansvarig driften av för marken men minst 4 Ha ska det vara. Stödet ligger runt 145 euro per Ha + 15.4 euro om man har under 150 Ha dvs runt 160 euro borde med dagens usla kurs bli närmare 1800 kr per Ha sen kan man ju söka ytterligare som tex till plantering av hybridasp.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Hodal  
#809414
Elis76 skrev:Att naturen tar tillbaka de Norrländska åkrarna som våra förfäder hackat upp med flåhacka i sin anletes svett må vara förståeligt.
Men när fin jordbruksmark i bl.a. Skåne, Halland, Östergötland, Stockholm, Uppland m.fl. ställen expropieras för framväxten av samhället, då vänder det sig i min mage.

Jag håller helt med om det andra stycket, men tycker att alla åkrar förtjänar att tas omhand. Gårdsstöd på 1600-1800 kr/ha varje år ger dessutom betydligt mer pengar än skogsplantering eller igenväxning i norra Sverige. Nuvärdet är klart högre på åkern, eftersom avkastningen kommer direkt, i stället för efter decennier av väntan på att skogen ska växa klart.

Ska vi producera mat till snart nio miljarder människor behövs dessutom varenda plätt odlingsbar mark. Det är också orimligt att göra Sverige ännu mer beroende av import. De enda livsmedel vi är självförsörjande i nuläget är väl morötter, socker och vete. Jag skulle gärna lägga till havre, råg, korn, ärter, bönor, kål, lök, nötkött, mjölk, ägg, kyckling, fläsk, durumvete och en massa annat i stället för att genom minskad åkerareal göra listan kortare.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

toker72  
#809417 Energiskog växer ganska fort och ska man få gårds stöd måste man avverka inom 20 år. Håller med om att marken borde brukas men har inget intresse att bruka åkermark och arrendet ger inte mycket så vad gör man ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).