Upp och nervända världen. 😮
Finns det några reflektioner från er på forumet som har egen jordbruksmark på era gårdar?
Artikeln nedan skall vara öppen
https://www.dn.se/ekonomi/arealen-akermark-minskar-handlar-om-mojligheten-att-fa-ut-mat/
Elis76 skrev:Att naturen tar tillbaka de Norrländska åkrarna som våra förfäder hackat upp med flåhacka i sin anletes svett må vara förståeligt.
Men när fin jordbruksmark i bl.a. Skåne, Halland, Östergötland, Stockholm, Uppland m.fl. ställen expropieras för framväxten av samhället, då vänder det sig i min mage.
jannee skrev:Gemene man borde försöka förstå varför det blir som det blir.
No 1 de som inga stödrätter har kan "lugnt" räkna med att deras åkermark är HELT ointressant i brukningssyfte.
No 2 är att dessa småtegar oftast ger betydligt mindre skörd/ha än stora skiften.
No 3 är att det oftast tar 2 till 4 ggr LÄNGRE tid att bruka dem + dessa körsträckor/tider mellan skiftena.
No 3 är att du ofta inte ens kan komma in eller åt med dagens stora och effektiva maskiner.
En skördetröska med större skärbord än 4 meter är oftast helt omöjlig att använda.
Beräkna också vilken tidspillan du måste lägga på att hålla renarna rena från buskväxter.
Allt tillsammans gör att det inte finns ämne till ekonomi att bruka små skiften.
Att någon över huvud taget har mage till att jämra sig över att åkermark läggs för fäfot.
Sanningen är den att det blivit som det blivit beror på hur bidragssystemet är upplagt och urholkat lönsamheten för små jordägare.
Därpå tillkommer alla pålagor som syns vara rättvisa men slår betydligt hårdare för dem med små enheter.
Har nu själv plastat (hyrde in en maskin) 2.a skörden, tog ungefär lika lång tid att köra mellan tegarna + starta upp som själva plastningen.
Storbönderna transporterar senare hem 27 rullar åt gången, medans jag själv kör hem tre och tre åt gången.
DU borde själv förstå varför det INTE är någon ekonomi för småbönder med många små skiften.
Elis76 skrev:Att naturen tar tillbaka de Norrländska åkrarna som våra förfäder hackat upp med flåhacka i sin anletes svett må vara förståeligt.
Men när fin jordbruksmark i bl.a. Skåne, Halland, Östergötland, Stockholm, Uppland m.fl. ställen expropieras för framväxten av samhället, då vänder det sig i min mage.