Skogsmiljö och Trädlära
Stormen Helga 4dec 2015
sön 06 dec 2015, 12:37#355536Blåste ordentligt inatt här o blåser skapligt nu med var en ihängande blåst detta. Gubben jag ska hjälpa med vindfällen sa att det åkt ner ett gäng träd till nu idag. Har själv inte vart o inspekterat mitt eget då det nästan är för farligt att ge sig ut
sön 06 dec 2015, 13:18#355539
Jo här flöder det bra. En massa broer som knäckt i hop, väger som er stängdet.
Blant annat har E39 varit stängd i snart et dygn.
Blev rekord på mätningen i dag, 110mm senaste dygnet (gamla rekordet var 104mm), sen kom 60mm dagen före, och 56mm för 2 dager sen.
Så 226mm regn dom senaste 3 dager.
Amatörhuggare 62 skrev:Och ikväll kommer det mera !!!
Och stackars Norrmän, dom skall det tydligen dränka. 200 mm regn !
Jo här flöder det bra. En massa broer som knäckt i hop, väger som er stängdet.
Blant annat har E39 varit stängd i snart et dygn.
Blev rekord på mätningen i dag, 110mm senaste dygnet (gamla rekordet var 104mm), sen kom 60mm dagen före, och 56mm för 2 dager sen.
Så 226mm regn dom senaste 3 dager.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
sön 06 dec 2015, 14:17#355557Hann ut i skogen innan regnet kom, cirka 15 vindfällen som ligger utspridda och besvärligt till. Det mesta måste köras ut med Järnhäst.
Nu har man jobb några helger framöver..
Nu har man jobb några helger framöver..
sön 06 dec 2015, 16:04#355586Några bilder som jag just vore ute och knippsat.
Vannet går ca 3m högre enn normalt.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Vannet går ca 3m högre enn normalt.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
sön 06 dec 2015, 17:09#355609Det där såg inge vidare ut
Jag har vart runt idag o kollat mitt, ca 50-60 träd ungefär.
En del skapliga timmergranar, så nu vet man vad man ska göra framöver.
På ett ställe var det ett skapligt hål med 30 träd på en liten yta.
Blåsten ökade på nu på eftermiddan igen o 1 gran hade ramlat på vägen in medans jag höll på.
Magnus M
Jag har vart runt idag o kollat mitt, ca 50-60 träd ungefär.
En del skapliga timmergranar, så nu vet man vad man ska göra framöver.
På ett ställe var det ett skapligt hål med 30 träd på en liten yta.
Blåsten ökade på nu på eftermiddan igen o 1 gran hade ramlat på vägen in medans jag höll på.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran
sön 06 dec 2015, 17:32#355617En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner?
sön 06 dec 2015, 17:35#355618Var ute och kollade på förmiddagen innan det började regna. Och till min förvåning så hittade jag inga vältor alls.
Det var skönt, men det är inte över än.
Det var skönt, men det är inte över än.
NH 5040 med skogsutrustning, Farma 8T C5,1D med radiostyrd vinch.Husqvarna 346XPG,353G. Hypro 500LS
sön 06 dec 2015, 18:15#355634
Jag var och högg upp en sån hänsynsyta som blåst ner i våras.
T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner?
Liljemark Skogsavverkning
Riktiga män kör utan tändstift
Riktiga män kör utan tändstift
sön 06 dec 2015, 18:28#355638
Våran mark gränsar mot Bergviks mark och där ser man fullt med vindfällor just vid sådana områden...och det är rätt många kubik som ligger där...
Hade jag haft bättre att köra med hade jag nog ringt och fråga om jag fått köpa dom
skogsjan695xl skrev:T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner?
Våran mark gränsar mot Bergviks mark och där ser man fullt med vindfällor just vid sådana områden...och det är rätt många kubik som ligger där...
Hade jag haft bättre att köra med hade jag nog ringt och fråga om jag fått köpa dom
sön 06 dec 2015, 18:32#355642Helga var lite lugnare än Gorm, men visst, huset knackade några gånger.
Men hellre blåst under en natt än översvämning i ett par veckor med dränkta maskiner, träd, fastigheter m.m som följd.
Men hellre blåst under en natt än översvämning i ett par veckor med dränkta maskiner, träd, fastigheter m.m som följd.
Skogstokig
sön 06 dec 2015, 19:51#355678Hur olika vädret kan slå. Här i Gävle kommun ska vi spara på dricksvattnet för grundvattnet i åsen är så lågt att kommunen pumpar vatten från Gavleån upp till åsen för rening och påfyllning. Tur har vi haft som kommit undan vindarna helt än så länge. Ta i trä. Lider med er ska ni veta!
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 06 dec 2015, 20:11#355682
Det är det bäst betalda virket en markägare kan få!!! Tänk en slutavverking på 1000 m3fub areal 4 ha. Skolstyrelsens krav ligger på att hänsynsytor och kantoner ska sparas vid avverkning. Certifierings kraven säger samma sak men om du lämnar de får du en Certifierings lekvid på tio eller tjugo kronor beroende på var du har din skog.
Certifierings kravet säger att du ska lämna samma hänsyn som Skogsstyrelsen ställer. Nämligen 10 gröna träd och lämna hänsynsytor kantoner imp och fornlämningar orörda.
Där är kraven samma. I snitt lämnas 18,6 gröna träd/ha på certifierad areal och 15 gröna träd på de dito. Högstubbar är samma vilket som vilket även gäller död ved..
Så de 3,6 träden som skiljer certifierad skog och skogstyrelsens lagkrav ger om varje träd är en kubik 5000 kronor kubiken!!! Måste man hugga det?
T Landström skrev:skogsjan695xl skrev:T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner?
Det är det bäst betalda virket en markägare kan få!!! Tänk en slutavverking på 1000 m3fub areal 4 ha. Skolstyrelsens krav ligger på att hänsynsytor och kantoner ska sparas vid avverkning. Certifierings kraven säger samma sak men om du lämnar de får du en Certifierings lekvid på tio eller tjugo kronor beroende på var du har din skog.
Certifierings kravet säger att du ska lämna samma hänsyn som Skogsstyrelsen ställer. Nämligen 10 gröna träd och lämna hänsynsytor kantoner imp och fornlämningar orörda.
Där är kraven samma. I snitt lämnas 18,6 gröna träd/ha på certifierad areal och 15 gröna träd på de dito. Högstubbar är samma vilket som vilket även gäller död ved..
Så de 3,6 träden som skiljer certifierad skog och skogstyrelsens lagkrav ger om varje träd är en kubik 5000 kronor kubiken!!! Måste man hugga det?
sön 06 dec 2015, 20:14#355684
De skall väl lämnas om de blåser ner?
skogsjan695xl skrev:T Landström skrev:En fundering jag fått såhär i stormtider... Alla dessa hänsynszoner som lämnas mot mossar, bäckar och blötare områden...vad fyller dom för syfte när de ändå blåser ner?
De skall väl lämnas om de blåser ner?
Självvald väg i egen skog

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).