r93 skrev:Fredrik Reuter skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Fredrik Reuter skrev:Så tillgång och efterfrågan är bara en del av systemet
- - -
Det viktiga enligt mig är pålästa konsumenter, då kommer mest optimala produkter att tillverkas utifrån flera aspekter
Det som i slutändan styr är konsumenternas betalningsvilja, inte vad de säger sig tycka i olika frågor. Och det är majoritetens beteende som styr. Därför spelar det ingen roll om opinionsundersökningar visar att folk vurmar för fritt bökande grisar och vill ha hårdare djurskyddsregler, när de sen köper dansk fläskfilé för 99 kr/kg istället för svensk från småskaligt uppfödda fritt bökande grisar som kostar 249 kr/kg.
Det är samma sak i skogen. Så länge det finns en marknad för stora lågpriskedjor som Byggmax m fl och så länge människor vill att mat och annat de köper ska vara förpackat i nånting som helst inte är oljebaserat, så kommer den globala skogsindustrin sträva efter att i huvudsak producera lågprisvaror.
Jag håller med dig om att betalningsviljan styr, men det betyder inte att det alltid är lägsta pris som vinner. Konsumenter väljer ofta produkter utifrån fler faktorer än bara kostnad – kvalitet, hållbarhet, etik och långsiktig ekonomi spelar in. Vi ser redan att människor betalar mer för elbilar, ekologiska livsmedel etc., trots billigare alternativ. Skogsindustrin formas inte bara av prispress utan också av hur värdet uppfattas, vilket gör att framtidens materialval och konsumtionsmönster kan se annorlunda ut än dagens.
Dagens trend bland unga med Sellpy, Vinted och Tradera skulle kunna påverka skogsindustrin i framtiden (ex. att det skulle bli väldigt populärt med returpapper i toapappret). Det kommer nya generationer som inte tänker som de äldre givet att förutsättningarna förändras.
Här håller jag inte med dig alls Fredrik, trenden bland unga är tyvärr Shein, Teemu och liknande, så billigt som möjligt.
Det senaste jag läste så går den ekologiska maten ner, och den billigare ökar, folk är helt enkelt fattigare nu.
Jag är med på ett hörn ibland i stora byggprojekt, där mäter man numera koldioxidavtryck, innan jul så var jag på en föreläsning som en energistrateg höll i & som dom räknar så är en importerad stålregel bättre i miljösynpunkt än en träregel från ett lokalt sågverk, det är helt sant, jag ställde en motfråga hur det ens kan vara möjligt?
Anledningen var att i sverige så räknar vi från att trädet huggs sedan hela processen fram till färdig regel, transporter och allt.
Stålregeln ligger ju färdig i hamnen och ska bara köras till bygget.
Då har man uppförsbacke minsta sagt, "koldioxidfri" betong kommer vara framtiden enligt samme föreläsare.
Visst, de billiga sakerna från Kina finns och är inte bra ur ett svenskt lokalt perspektiv. Men de har funnits i över 10 år och frågan är om trenden är ökande? Second-hand däremot har en rejält ökande trend, ref: https://www.svenskhandel.se/nyheter/nyh ... -hand-2024
Det känns annars helgalet med den beräkning du återger för stål vs. svenskt trä. Finns detta verifierat högre upp?