Skogsmiljö och Trädlära

Dikning frågor.

20 inlägg 5016 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

svampbob  
#859084 Var ute med röjsågen i veckan och tog en bild på ett dike som jag rensade för 6 eller 7 år sedan.

Det är så vackert med naturgrus botten.

LesterCGarreth  
svampbob skrev:Var ute med röjsågen i veckan och tog en bild på ett dike som jag rensade för 6 eller 7 år sedan.

Jag har hört på en del kurser att när det är naturgrus så är det ju ett tecken på det troligen är vattenförande året runt och därmed inte ett dike... Inte alltid lätt att veta vad som är en rätad bäck och vad som är ett dike när höstregnen börjat.

Användarvisningsbild

svampbob  
LesterCGarreth skrev:
svampbob skrev:Var ute med röjsågen i veckan och tog en bild på ett dike som jag rensade för 6 eller 7 år sedan.

Jag har hört på en del kurser att när det är naturgrus så är det ju ett tecken på det troligen är vattenförande året runt och därmed inte ett dike... Inte alltid lätt att veta vad som är en rätad bäck och vad som är ett dike när höstregnen börjat.

Det är svårt att svara på. Bilden är helt klart tagen på ett grävt dike och det kan nog vara så att det aldrig är helt torrlagt. I närheten av det här diket hittar jag något som ser ut som en liten bäck och för lite vatten och där är det inte alls någon grusbotten. Det är säkert så att för 50 år sedan innan diket grävdes så gick det mera vatten i bäcken och då var det kanske synligt grus där på botten.

Jag har en bit därifrån ett 800 meter långt rågångs dike som jag har rensat. det börjar mot bergkanten och går ett par hundra meter genom grus och sand och resterande stäcka är det myr. Nu när det har blivit fart på vattnet så har jag fått sandbotten en bra bit ut på myren och det diket är garanterat vattenförande året om.

Brorsan  
svampbob skrev:
LesterCGarreth skrev:

Jag har en bit därifrån ett 800 meter långt rågångs dike som jag har rensat. det börjar mot bergkanten och går ett par hundra meter genom grus och sand och resterande stäcka är det myr. Nu när det har blivit fart på vattnet så har jag fått sandbotten en bra bit ut på myren och det diket är garanterat vattenförande året om.

Nu när du har nydikat och det blivit en bäck som är vattenförande året runt får du inte göra något i diket då det blir vattenverksamhet!
Dessutom kanske strandskyddslagen gäller där!

Vilka märkliga lagar vi har i det här landet!!!

LesterCGarreth  
Brorsan skrev:
svampbob skrev:
LesterCGarreth skrev:

Nu när du har nydikat och det blivit en bäck som är vattenförande året runt får du inte göra något i diket då det blir vattenverksamhet!
Dessutom kanske strandskyddslagen gäller där!

Vilka märkliga lagar vi har i det här landet!!!

Är väl för att undvika sånt här det är samrådsplikt(om jag minns rätt). Och för att inte marker som varit dikade i onödan inte ska dikas igen så att den där gasen många är så rädda för ska läcka ut.

Det borde dikesrensas mera på de markerna som behövs, inte ofta man ser att det görs. Undrar hur det ser ut med maskinparken som ska göra detta? Är det utbrett på många ställen i landet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).