SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsmiljö och Trädlära

50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

127 inlägg 109346 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norge vill hjälpa er att hitta en rekord picea abies i Sveri

sarevok  
#761176 Norge vill hjälpa er att hitta en picea abies i Sverige som är längre än 50 meter genom att använda LIDAR. Tacka ja till detta erbjudande. Deras kanal i Youtube heter 3D Analyse AS. Kontakta dem.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#761441 Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd, och sen avlägsnar de nedhuggna träden. ta inte bort alla träd, då kanske rekordgranen välter i en storm

Användarvisningsbild

sarevok  
#812609 Kan du svara innan vi avlider eller? Du säger att några har dött av de 3 granarna. Vilken gran har överlevt?
Jag ska skicka en norrman som heter Håvar att mäta trädet som överlevt.

Jag kan fixa så att Håvär mäter den 18 Oktober den granen som fortfarande lever av dessa 3 granar i denna video.
Då har det gått exakt 5 år sedan ni mätte dessa 3 granar.

Användarvisningsbild

sarevok  
#812610 Kan du svara innan vi avlider eller? Du säger att några har dött av de 3 granarna. Vilken gran har överlevt?

Jag kan fixa så att Håvär mäter den 18 Oktober den granen som fortfarande lever av dessa 3 granar i denna video.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#812651 Granen som är i Mölnbacka (den som var högst) dog av granbarkborreangrepp vilket vi skrivit om här tidigare. Om de andra två granarna är i livet eller ej vet vi inte. Vi har inte kollat upp dem. Risken är nog tyvärr stor att borrarna hittat dessa också men vi vet som sagt inte.

Användarvisningsbild

Nyborg  
sarevok skrev:Kan du svara innan vi avlider eller? Du säger att några har dött av de 3 granarna. Vilken gran har överlevt?

Är du en av granarna? 🤣 🌲 😀 🤪

Tralsmo  
#842812 En av grannarna ringde till mig idag på förmiddagen å undrade om ja kunde mäta höjden på träd.

Kan ja.

En gran de va diskussion om.
Ingalunda högst i Sverige men rätt bastant ändå

Ja känner till den mycke väl.
Står intill hans skogsbilväg nån kilometer från hemma.
Brukar köra där rätt ofta.

Den står i en ordentlig backe.
De ja fick veta för ett par år sen av min syster att den kallas kärringalian.

Visste varken ja eller grannen innan.

Tydligen för några hundra år sen så kördes en dö gammal tant i likvagn där å då skenade de å kapsejsade.
Därav namnet.

Ja granen va de.

Ja mäter me en Nikon forestry pro.
Har lagt märke till att de blir lägre höjd mätt me den än om ja mäter me haglövs orangea.
Beror troligen på darrhänthet å att man måste träffa exact me presison å den plockar grenarna som sticker ut i toppen.

Hursomhelst, ja fick 3 mätvärden som ja godkände å de blev i snitt 36m så 37 är inte orealistiskt.
4,12 meter i i brösthöjd va omkretsen.
Ungefär 15 kubik fub landar den på.

Nää ni kan va lugna här på forumet.
Den får stå.

När vi gjorde motorsågskurs för ett antal år sen fällde grabben en styv gran i demosyfte me stilhl 362 å 18tum.
De va presis att de gick.
Den påstods höll 8 fub.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).