Skogsmiljö och Trädlära

Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

13 inlägg 2763 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Knagge  
#816314 Älgstammen minskar kalvarna är små ändå har vi väldigt mycket skador av vilt.
Jag tror att älgarna helt enkelt har för lite bra mat att äta.
Min erfarenhet är att fäller man en del av det som sparas idag som naturhänsyn av stora Aspar och Sälgar så skapas mer viltfoder.
Detta måste göras i samband med slutavverkning om man skall få mängden att bli så stor att hjortdjuren inte äter upp allt.
Kanske har vi lösningen på problemet med viltskador här.
Virkespriset på Asp är likvärdigt eller något sämre än Björk och föryngringskostnaderna är låga.
Givetvis reglerar man trädslagsblandningen vid röjning när beståndet är över 4m.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Emanuel90  
#816319 Håller inte med dig om att det är rätt väg att skapa mer viltfoder, låter mer som om du ogillar naturhänsyn och vill kunna skylla bristen på viltfoder på något som du tvingas göra av staten.
Både asp och sälg sprider frön och att ta ner stora träd som kan sprida frön för att få sly som inte sprider frön och inte bildar nya träd om betestrycket är hårt kommer utan tvekan minska tillgången av asp och sälg i det långa loppet som jag ser det.

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

anersimyra  
#816323
Emanuel90 skrev:Håller inte med dig om att det är rätt väg att skapa mer viltfoder, låter mer som om du ogillar naturhänsyn och vill kunna skylla bristen på viltfoder på något som du tvingas göra av staten.
Både asp och sälg sprider frön och att ta ner stora träd som kan sprida frön för att få sly som inte sprider frön och inte bildar nya träd om betestrycket är hårt kommer utan tvekan minska tillgången av asp och sälg i det långa loppet som jag ser det.

Varför den dumdryga och helt irrelevanta uppfattningen kring vad ts eventuellt gillar eller ogillar? I övrigt har du tydligen en begränsad kunskap kring föryngring av asp, fröspridning av asp bidrar i försumlig omfattning till föryngring jämfört med uppslag efter avverkning av större träd.
Senast redigerad av anersimyra sön 29 okt 2023, 10:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

HannuRöj  
#816324 Sälg kan möjligtvis föryngras med sticklingar. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Emanuel90  
#816336
anersimyra skrev:
Emanuel90 skrev:Håller inte med dig om att det är rätt väg att skapa mer viltfoder, låter mer som om du ogillar naturhänsyn och vill kunna skylla bristen på viltfoder på något som du tvingas göra av staten.
Både asp och sälg sprider frön och att ta ner stora träd som kan sprida frön för att få sly som inte sprider frön och inte bildar nya träd om betestrycket är hårt kommer utan tvekan minska tillgången av asp och sälg i det långa loppet som jag ser det.

Varför den dumdryga och helt irrelevanta uppfattningen kring vad ts eventuellt gillar eller ogillar? I övrigt har du tydligen en begränsad kunskap kring föryngring av asp, fröspridning av asp bidrar i försumlig omfattning till föryngring jämfört med uppslag efter avverkning av större träd.


Nej du har rätt jag var onödigt dumdryg, tog väl med mig sinnesstämningen lite från den tråden där denna diskussionen började.
Vad gäller föryngring av av asp håller jag inte med dig, vi har fått enorma uppslag av frösådd asp efter det att dom fröade kraftigt 2019.
Det var runt sju hektar som var nyligen markberett då och det finns endast två aspar i området som har lyckats täcka allting med sin fröspridning.

Avatar Fallback

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

hfab  
#816339
HannuRöj skrev:Sälg kan möjligtvis föryngras med sticklingar. 🤔

Jag har då aldrig lyckats med det.
Har du någon ide om hur man lyckas?

Avatar Fallback

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816340 Sånt där kommer väl i övermått vare sig man vill eller inte. Vad gäller viltfoder så lär det vara så att det är bärriset som är viktigare än slybuskarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

anersimyra  
#816342
Emanuel90 skrev:
anersimyra skrev:
Emanuel90 skrev:Håller inte med dig om att det är rätt väg att skapa mer viltfoder, låter mer som om du ogillar naturhänsyn och vill kunna skylla bristen på viltfoder på något som du tvingas göra av staten.
Både asp och sälg sprider frön och att ta ner stora träd som kan sprida frön för att få sly som inte sprider frön och inte bildar nya träd om betestrycket är hårt kommer utan tvekan minska tillgången av asp och sälg i det långa loppet som jag ser det.

Varför den dumdryga och helt irrelevanta uppfattningen kring vad ts eventuellt gillar eller ogillar? I övrigt har du tydligen en begränsad kunskap kring föryngring av asp, fröspridning av asp bidrar i försumlig omfattning till föryngring jämfört med uppslag efter avverkning av större träd.


Nej du har rätt jag var onödigt dumdryg, tog väl med mig sinnesstämningen lite från den tråden där denna diskussionen började.
Vad gäller föryngring av av asp håller jag inte med dig, vi har fått enorma uppslag av frösådd asp efter det att dom fröade kraftigt 2019.
Det var runt sju hektar som var nyligen markberett då och det finns endast två aspar i området som har lyckats täcka allting med sin fröspridning.

🙂👍 den lyckade föryngringen genom fröspridning var alltså en kombination av den heta sommaren 2018 och det faktum att marken var markbered. I övrigt var ”knagges” tankar kring att öka uppslaget av asp ingen dum idé. Stora träd behöver i sammanhanget inte betyda grova hålträd, det kan räcka gott att i yngre bestånd i 30 till 40 års ålder trycka tillbaka beståndsgränsen några meter och gallra i den nya gränsen för att få ett kraftigt uppslag. Man kan även hugga upp luckor i beståndet och på så sätt få ett kraftigt uppslag inne i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Sjögården  
#816343 Rönn och sälg skall stå kvar för den biologiska mångfaldens skull och spridningen av rönnbären sköter fåglarna om utan krångel.
I plantskogen röjer man inte någon rönn eller sälg överhuvudtaget.
Om någon rönn eller sälg måste tas ner pga trafiksäkerhet eller liknande så skall den ligga kvar och multna.
Asp är lite annat.
Man kan lämna grova aspar vid avverkningarna men med tiden blir de en säkerhetsrisk. I granplanteringarna är det bästa att fälla ikull dem efter att plantorna blivit någon meter.
Sen kan de ligga kvar och stubbskotten som slår upp blir förnämligt viltfoder.
Asparna är borta till förstagallringen ungefär.
Tallföryngringar däremot är omöjliga att göra annat än högstubbar av asp och ringbarkning av evighetsträden av asp.
Stubbskott av asp i en tallföryngring är katastrof för tallplantorna.
Knäckesjukan kräver i det närmaste totalrent på aspskott om tallen skall bli något.
Gärna asp som begärligt viltfoder och i lövföryngringar men håll dem borta från tallplanteringarna.
Ek sparar vi mycket av i främst granplanteringarna, ger fina huvudstammar som kan ingå i bestånden.
Man kan inte ha mycket vilt om man inte samtidigt skapar mycket viltfoder i föryngringarna , då återstår endast tallen som foder och det har vi sett effekterna av sedan 1970 talet.
Tillgången på bärris och örter är viktig och skapas endast genom tall på tallmark och blandskog tall/gran som övergår i ren tallskog.
Granifieringen i Södra Sverige har förändrat detta avsevärt sedan 1960talet och kommer att fortsätta om vi inte kan hålla älgstammen på en rimligt låg nivå och uthålligt dessutom.
Skall vi ha älg så jägarorganisationerna blir nöjda så återstår nog storskaliga viltstängsel kring tallplanteringarna. Och kostnaden blir orimlig för detta men kostnaden för att 50 % av tallstammarna inte håller timmerkvalitet är än högre över en längre tid…😉

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

HannuRöj  
#816372
hfab skrev:
HannuRöj skrev:Sälg kan möjligtvis föryngras med sticklingar. 🤔

Jag har då aldrig lyckats med det.
Har du någon ide om hur man lyckas?

Nej, jag har aldrig tagit sticklingar.
Men sälg som pilart har väl förmågan att utväckla rötterna från sticklingar?

Man ser slarvigtröjda och påkörda säljbuskar i skogar som har utväcklat flefa toppar och nya rötter direkt från stammen.
Liknande process föryngras vinbär mf trädgårdväxter med. En av topparna böjs och täcks med mylla så växer en ny klon brevid den gamla. Så det borde vara ett säkert sätt att odla sälg, att böja en kvist i kruka. Ganska jobbig dock om tanken är odla lite större mängder. 😀

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

HannuRöj  
#816376
Skogsola skrev:Sånt där kommer väl i övermått vare sig man vill eller inte. Vad gäller viltfoder så lär det vara så att det är bärriset som är viktigare än slybuskarna.

Presis, och då är det speciellt blåbärris. 👍
En fördel är att på blåbärtäckta marker övervintras inte så mycket barkborrar. Finns mer fiender på levande fältskiktet.

Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Knagge  
#816570 Anledningen till att jag startade tråden var att jag läste en artikel Södra skrev om produktion av aspvirke. Där skrev de att kan man få upp ungskog av Asp kan man även enkelt få upp tallskog i andra bestånd och jag tror det ligger nåt i det.
Och jag har fått upp ungskog av Asp i samband med Gudrun och Per när många aspar föll.
Då hade jag även mina bästa tallföryngringar.
Så min slutsats är att har du aspsly i granföryngringarna får tallföryngringarna ett lägre betestryck och klarar sig bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur får man upp ny skog av RASE dvs Rönn,Asp,Sälg och Ek

Knagge  
#816572
Emanuel90 skrev:Håller inte med dig om att det är rätt väg att skapa mer viltfoder, låter mer som om du ogillar naturhänsyn och vill kunna skylla bristen på viltfoder på något som du tvingas göra av staten.
Både asp och sälg sprider frön och att ta ner stora träd som kan sprida frön för att få sly som inte sprider frön och inte bildar nya träd om betestrycket är hårt kommer utan tvekan minska tillgången av asp och sälg i det långa loppet som jag ser det.

Jag fått upp ungskog av Asp på ställen där man lämnat ett fåtal stora aspar men tagit ner de flesta just för att få ett stort uppslag.
Däremot har grannen en nyckelbiotop där all vuxen gran togs ner. Han har fått ett tätt uppslag av gran I skuggan av de stora asparna men ingen föryngring av asp så där kommer asparna att blåsa ner och ersättas av granskog.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).