Skogsmiljö och Trädlära

Svärta på stock och rotända?

14 inlägg 3290 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Svärta på stock och rotända?

123skogsägare  
#732567 Vad är detta för "svärta"?
Har frågat skogsfolk och även skogsstyrelsen tom SLU men ingen kan ge ett svar!
Finns någon i detta forum som har kunskap så uppskattar jag detta.
Bilden visar.
Detta kommer på ändarna när trädet är fällt i juli - aug och det går snabbt. Det äter sig in i trädet.

Tack på förhand!

TS

Re: Svärta på stock och rotända?

isteskog  
#732568 Blånad skulle jag tro att det är!

Användarvisningsbild

Elis76  
#732576 Stockblånad

123skogsägare  
#732645 Tack!
Men vad är orsaken? Kan vara av intresse att få kunskap om?

TS
Användarvisningsbild

JörgenO  
#732646 Såhär skriver Svenskt Trä:
"Blånad orsakas av svampar som växer in i och missfärgar virket så att vatten har lättare att tränga in. Det påverkar dock inte hållfastheten. Blånadssvamp växer vid ungefär samma fukt- och temperaturbetingelser, mellan 0 – 40 °C, som rötsvamp, men kan växa ned till −3 °C. Vid dessa låga temperaturer är blånadssvamp färglös och osynlig för blotta ögat. När temperaturen stiger till 8 – 10 °C och temperaturen ligger där någon vecka framträder färgen."

Här är fullständig länk
https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... rganismer/

Användarvisningsbild

Arvid0  
123skogsägare skrev:Vad är detta för "svärta"?
Bilden visar.
Detta kommer på ändarna när trädet är fällt i juli - aug och det går snabbt. Det äter sig in i trädet.

Tack på förhand!

"Har frågat skogsfolk och även skogsstyrelsen tom SLU men ingen kan ge ett svar!"
Har de skoglig utbildning? Märkligt om de inte vet vad det är i så fall.

123skogsägare  
#732701 Tack så mycket för den vägledningen!

TS
Användarvisningsbild

dotcom  
#732761 Jag vill inte vara näsvis, men med tanke på nättroll och bygga upp historik/bakgrund ligger du kusligt nära. Du fick dina klick, din bekräftelse och legalitet. Sen glömmer vi vad det handlade om. För den frågan kunde 99,99 procent av alla skogligt kunniga svara på, inklusive de du exkluderade om de verkligen blivit tillfrågade.
Kommentera gärna om jag tänker fel under en ny tråd för att inte gynna denna.
Som gammal lärare vet jag att det inte finns några dumma frågor, det är inte heller denna. Men påståendet att varken skogsstyrelsen eller SLU kan svara på den är enbart ämnat att så tvivel på deras kunskap.

Användarvisningsbild

dotcom  
#732762 [quote="dotcom"]Jag vill inte vara näsvis, men med tanke på nättroll och bygga upp historik/bakgrund ligger du kusligt nära. Du fick dina klick, din bekräftelse och legalitet. Sen glömmer vi vad det handlade om. För den frågan kunde 99,99 procent av alla skogligt kunniga svara på, inklusive de du exkluderade om de verkligen blivit tillfrågade.
Kommentera gärna om jag tänker fel under en ny tråd för att inte gynna denna.
Som gammal lärare vet jag att det inte finns några dumma frågor, det är inte heller denna. Men påståendet att varken skogsstyrelsen eller SLU kan svara på den är enbart ämnat att så tvivel på deras kunskap.[/quote]

Saxat ur "att möta informationspåverkan handbok för kommunikatörer" från msb.

"Fri debatt, åsiktsskillnader och försök till att övertyga människor är viktiga delar i ett välfungerande demokratiskt samhälle. Men vad händer när någon fabricerar bevis, använder falska experter eller argumenterar på ett avsiktligt missledande sätt? Sådan kommunikation är skadlig för samhället och ett problem för den
demokratiska processen. En lämplig respons utgår från fakta, källkritik och yttrandefrihetens principer i syfte att skydda vårt demokratiska samhälle.
....... ........
Informationspåverkan är potentiellt skadlig kommunikation som främmande makt eller deras ombud ligger bakom (medvetet eller omedvetet). Det handlar om en medveten inblandning från främmande makt i inomstatliga angelägenheter där försök görs att skapa misstro medborgare emellan samt mellan medborgare och stat.
....... .........
Genom att studera ett samhälle, dess motsättningar, kontroverser och utmaningar riktas insatserna mot dessa sårbarheter i syfte att öka splittringen i landet"

Användarvisningsbild

dotcom  
#732763 det har varit många sådana funderingar och inlägg på sistone tycker jag, inte minst från forumägarna.

Användarvisningsbild

Helproffs  
123skogsägare skrev:Vad är detta för "svärta"?
Bilden visar.

Tack på förhand!

En törskate tall

123skogsägare  
#732784 Tänker inte föra någon oseriös debatt i detta forum men jag blir fundersam när dotcom pratar om nättroll och annat tramsig heter.
Jag kan upplysa dotcom att har de som jag har varit i kontakt med kunnat svara på min funderingar så har det inte funnits någon som helst anledning att kontakta detta forum.
Jag tycker du skall avsluta ditt inlägg och fundera lite allmänt.
Här ska vi diskutera seriöst.
Kommer inte att kommentera dotcom mer.
Ha det så gott

TS
Användarvisningsbild

dotcom  
#732797 Jag ber om ursäkt för tonen i mitt inlägg, jag var inte riktigt nykter när det skrevs. Det var i alla fall inte personligt menat. Jag gav klumpigt ord åt något jag gått och grubblat på en tid angående angreppen på skogsbruket. Jag får en känsla av att det är samordnat. Men det har ju inget att göra med din fråga, så än en gång ursäkta.

isteskog  
#732804 👍 dotcom!

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).