Sågverk (mindre)

Nu ska det sågas!

10 inlägg 3881 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu ska det sågas!

HasseLJ  
#623727 Ja, så blev det till slut en såg på gården.
En WoodMizer LT 15 med SW10 datamåttställare och en extra rälssektion på 1,95 meter.
Sågen är cirka ett år, och sparsamt använd. Det var på vippen att jag skulle köpt en splitterny såg, så det var nog lite tur att den här dök upp.
Nu är det att börja få till ett fundament som jag kan plocka upp sågen på. Eller, först måste frontlastaren på traktorn fixas så att jag får ner såghuvudet från flaket.
Tänkte bygga ett fundament med 150x150mm träbalkar, såhär till att börja med. Vill inte börja med att göra en "permanent" sågplats, då jag inte riktigt har kläm på hur logistiken och materialflödet borde lösas på det bästa sättet. Jag pysslar för det mesta ensam, så vill därmed gärna ha så lindriga arbetsmoment som möjligt. Visst, det här är en hobby med en (förhoppningsvis) stor nytta, men det fråntar ju inte att man kan ordna det lite smidigt för sig.
De första stockarna är kapade och väntar i skogen på hemkörning. Så vem vet, kanske det ännu blir lite bakar o bräder nån dag!
1581176334_lt15jpeg.jpg




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Nu ska det sågas!

Brorsan  
#623786 Grattis till sågverket @HasseLJ
Nu har du många roliga timmar framför dig, fantastiskt att kunna såga sitt eget virke i dom
dimensionerna man behöver.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det sågas!

HasseLJ  
#624107 Ja, nu kom ju första funderingen.. Stockarna ska hämtas hem här i dagarna. Vilken väg ska jag lägga dem? Har aldrig sågat med bandsåg förr. Sågen har ingen topplyft, så där får jag hitta på någon kilhistoria/domkraft/liknande. Kan inbilla mig att det är lättare att få sig en bild av det som ska sågas om toppen är mot såghuvudet? Den första satsen är ett 20-tal tallstockar, 35-50 cm i rot, och tämligen raka.

För övrigt så blev fundamentet till bädden färdigt. Jag vägrar ta bild på det, och absoluut inte publicera den, om den mot förmodan någonsin skulle tas.. :-) Det blev ett hopplock av ditten o datten som fanns i knutarna. Och det blev som det blev. Det är en lite komisk situation.. Behöver virke till bädden till sågen. Virket till sågens bädd behöver sågas med sågen men.. Jaja ni förstår..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska det sågas!

molnia  
#624123 Något jag funderaat på borde vara en hjälp vid sågen är minst två rullbanor på tvären som hjälper få bort bakarna till een häck eller låg vagn så det går att frakta dem lätt. Tex. Nått sånt här;

Avatar Fallback

Re: Nu ska det sågas!

Brorsan  
#624125 Jag sågar själv alltid med lilländan mot såghuvudet.
Om det är rätt eller inte bryr jag mig inte om.
Det passar mig bäst.
Hur bädden ser ut spelar ingen roll bara den är stadig och rak.

Avatar Fallback

Re: Nu ska det sågas!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624129 Startar alltid vid lilländan. Sågar av en bakved (ytved)
Därefter en 20-24mm bräda innan det är dags att vända ett kvartsvarv
Har Lennartsfors såg med kedja och elmotor

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det sågas!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624152
Röjkvist skrev:Startar alltid vid lilländan. Sågar av en bakved (ytved)
Därefter en 20-24mm bräda innan det är dags att vända ett kvartsvarv
Har Lennartsfors såg med kedja och elmotor

Har likadan maskin men vänder ett halvvarv första gången. Tycker att det blir mindre kantande av de "ytliga" brädorna på det sättet samt att det blir fler kantade bakar att göra ved av (= mindre skräpved i vedboden).

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det sågas!

HasseLJ  
#624252 Ja, nu står allt på plats! Det blev ju lite pyssel med att rikta in den (i snöblandat+vind+pannlampa), men allt är klart för provkörning. Tills jag skulle koppla in på 3-fas uttaget, som skulle sitta i den närmsta kojan. Men nej. När vi drog el i höstas till den närmasta boden blev ju 3-fas uttaget kvar i kartongen! Hoppla!
Nåväl, elektrikern får ta det imorgon, så kanske provsågningen blir av. Och vem vet, det kanske sker i dagsljus!!

För övrigt så kommer jag att börja med stockarna med toppen mot sågen. Det verkar på något sätt mera logiskt. Men, det går säkert bägge vägarna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu ska det sågas!

stone66  
#624258
Röjkvist skrev:Startar alltid vid lilländan. Sågar av en bakved (ytved)
Därefter en 20-24mm bräda innan det är dags att vända ett kvartsvarv
Har Lennartsfors såg med kedja och elmotor

Har du byggt själv med elmotor?? Eller finns det färdigt

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det sågas!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624289 De fanns färdiga att köpa. I början såldes de av Jonsered och hette EL600+ men tillverkades av Lennartsfors. Sedan såldes de direkt av Lennartsfors, men de har lagt ner sågverken och gör numera bara Järnhästar och Hjulhästar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).