Sågverk (mindre)

Bygge av mindre såghus

75 inlägg 18284 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

uffejohan  
#794771 När man ser bilder på gamla hyvelmaskiner som stått i ouppvärmda lokaler är de ofta förfärligt rostiga och man kan undra om de ens går att använda. Nu vet inte jag hur känsliga logosolhyvlar är men är du inte orolig för att bord och gejdrar ska bli rostiga när de står ”nästan utomhus”?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

dejvi  
#794776 Går det att ha rullbana i andra gaveln också så får du rulla in stockar den vägen direkt från timmervältan?
Då ryms bra mkt mer bakar framför huset så behöver du inte tömma o flytta om så ofta.

Fint hus du har snickrat!

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#794781
uffejohan skrev:När man ser bilder på gamla hyvelmaskiner som stått i ouppvärmda lokaler är de ofta förfärligt rostiga och man kan undra om de ens går att använda. Nu vet inte jag hur känsliga logosolhyvlar är men är du inte orolig för att bord och gejdrar ska bli rostiga när de står ”nästan utomhus”?

Det är ju inte en optimal plats för hyveln men den har stått ouppvärmd de senaste 26 åren.
Smörjer jag bord och skruvar efter användning går det bra.
Uppvärmt är ju bäst men det har jag inte råd med för den lilla användningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#794783
dejvi skrev:Går det att ha rullbana i andra gaveln också så får du rulla in stockar den vägen direkt från timmervältan?
Då ryms bra mkt mer bakar framför huset så behöver du inte tömma o flytta om så ofta.

Fint hus du har snickrat!


Det blir en bred port i den ändan också.
Att rulla in stockar på rullbord är nog svårt med bark och kviständar.
Det är inte uteslutet med någon sådan lösning.
Fördelen med nuvarande upplägg är att jag är "tvungen" att hålla rent runt huset för grannfridens skull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#794785 Fick till en dubbeldörr och lite panel till idag.
Nu klarar jag nordan och nordvästvinden.
$matches[2]

1678020424_20230305_124742.jpg

Jag måste bygga ett litet tak över spånfickan också, tänkte hänga en storsäck under.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

dejvi  
#794796
Brorsan skrev:
dejvi skrev:Går det att ha rullbana i andra gaveln också så får du rulla in stockar den vägen direkt från timmervältan?
Då ryms bra mkt mer bakar framför huset så behöver du inte tömma o flytta om så ofta.

Fint hus du har snickrat!


Det blir en bred port i den ändan också.
Att rulla in stockar på rullbord är nog svårt med bark och kviständar.
Det är inte uteslutet med någon sådan lösning.
Fördelen med nuvarande upplägg är att jag är "tvungen" att hålla rent runt huset för grannfridens skull.


Har sett en del rullbanor, ser ändå ut att gå bra, tänk alla ved maskiner...
Det optimala vore kanske en vagn som du rullar ner stocken på, sen åker vagnen på en räls.

Men din poäng med att hålla det städat är bra! Det lämnar lätt annars till "nästa gång".

Användarvisningsbild

Re: Bygge av mindre såghus

octavianus  
#795132 Följer ditt bygge. Håller själv på att sätter upp ett sågverk (woodlandsmills hm130max.

Tycker ditt arbetssätt med stockar in, och bakar verkar väldigt smart. Tror jag kopierar det rakt av. Ända skillnaden är att jag har plats för längre stockbord. Så kommer bygga som två arbetsbockar som blir ca 4 meter långa, med vipparmar för att rulla ner stockarna på sågverket. Kommer prova att göra som du att lägga bakarna precis under vipparmarna. Städar man bort dem med gafflarna innan nästa stockleverans.

Kanske man kan kapa vedbitar av dem direkt när de ändå ligger på gafflarna?

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#795172 Jag lägger bakarna i en trave vid vedplatsen, får ligga så över försommaren sen täcker jag traven med plåtar och på hösten kör jag det genom vedmaskinen, ner i skopan och kör den direkt ner till källaren, har varit eldningstorrt hittills.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#798607
dejvi skrev:Har sett en del rullbanor, ser ändå ut att gå bra, tänk alla ved maskiner...
Det optimala vore kanske en vagn som du rullar ner stocken på, sen åker vagnen på en räls.

Men din poäng med att hålla det städat är bra! Det lämnar lätt annars till "nästa gång".


Förslaget med rälsvagn har jag tagit till mig.
Lätt vagn med T-järn som räls.
Stockupplaget ligger redan i rätt höjd, blir en bra lösning.
Kan ju även använda vagnen för hyvlat virke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

källefall8  
#799235 Ni som kör bandsåg, kantar ni de sidobrädor som blir efter varje stock eller samlar ni okantade brädor från fler stockar och kör samtidigt? Det är ju lite logistik runt detta som man vill göra så effektivt och med så lite ansträngning som möjligt. Beror ju givetvis lite på förutsättningarna vid sågplatsen/såghuset.

Användarvisningsbild

Re: Bygge av mindre såghus

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799245 Har kedjesågverk men principen är väl samma. Mitt sågverk är placerat mitt emellan två uthus så det går bara att ha saker på varje sida om rälsen. Jag försöker såga 2-3 liknande stockar på rad om det rör sig om normalstora timmerstockar, några fler när man kommer ner på massadimensioner. Stockarna in från höger, sågspån (som det blir mycket av med ett kedjesågverk 👎 ) och tunna slamsor som inte lönar sig att göra ved av ut till vänster och ner i en slänt.

Bakar som skall bli ved slängs bakom stockförrådet. Brädor som skall kantas och färdiga brädor läggs på stockförrådet men i 90 graders vinkel så att de inte blockerar upprullning av ny stock på rälsen. På så sätt blir det ingen extraförflyttning när brädan är sågad, man kan stå kvar vid slutet av rälsen och lägga den nyss sågade brädan ovanpå de som redan är sågade innan man drar tillbaka sågvagnen till toppändan av stocken.

När de 2-3 stockarna är färdigsågade är det dags att kanta brädorna, 5-6 åt gången och med minst två horisontella tvingar som håller ihop bunten för att inte få ner sågspån mellan brädorna och få ett snyggare snitt när brädorna inte vibrerar. Samtidigt som man kantar är det bra att passa på att såga mer ströläkt om man behöver, man får ju 5-6 ströläkt med ett enda sågsnitt. Därefter är det bara att sopa av brädorna och stabba dem samt att lägga bakarna på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

slatte  
#799315
källefall8 skrev:Ni som kör bandsåg, kantar ni de sidobrädor som blir efter varje stock eller samlar ni okantade brädor från fler stockar och kör samtidigt? Det är ju lite logistik runt detta som man vill göra så effektivt och med så lite ansträngning som möjligt. Beror ju givetvis lite på förutsättningarna vid sågplatsen/såghuset.

Kör också på tills jag har ett rejält gäng med okantade brädor, sedan försöker jag köra de som har liknande form och bredd tillsammans ca 5-10 åt gången.

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#799362 Jag gör som @slatte .
Jag har en ledig sida vid sågen enl min skiss tidigare i tråden, där lägger jag det okantade i två högar, en med en sida sågad och en helt okantat.
Kantar innan högen blir ohanterlig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#799367 Och nu ju frågan.
Ska jag gjuta golvet innan vårens sågning eller såga först?
$matches[2]

1681560963_20230415_140939.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av mindre såghus

svampbob  
#799372
Brorsan skrev:Och nu ju frågan.
Ska jag gjuta golvet innan vårens sågning eller såga först?
$matches[2]

1681560963_20230415_140939.jpg


Gjut först. Det blir så mycket lättare att städa när du har en platta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).