Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Frustrerad över oklarheter i beståndet.

11 inlägg 1778 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Btorparen  
#849148 Hej.

Äger en fastighet i Härjedalen, fint växande med ganska mycket Contorta planterad 84-85 ca 80 Ha, övrig areal främst svensktall.
Mitt problem är Contortan, i dessa planteringar kommer förhållandevis mycket Tall, och contortan är i sig går som tåget, snitthöjd ca 15Meter och en diameter på ca 15cm, med andra ord gallringsbart. Den är aldrig röjd på grund av dess vindkänslighet så det är 80 Ha med ca 2500träd, som att gå i en djungel nästan. Har haft några olika "inköpare" på plats som ganska entydigt tycker att jag ska vänta i 5 år och ta bort allt, jag å andra sidan är 57 år och vill ogärna se hyggen, så där har jag försökt modelera fram en luckgallring för att gynna tallarna samtidigt som man får en bra avkastning på själva gallringen, men utan gehör. Ett förslag som jag fick är att ta röjsågen på alla tallar för att gynna Contortan, men allt mals ner till trakthyggesbruk, och jag är väldigt ointresserad av det, speciellt i en fin gallringsskog. Och plötsligt är min känsla att jag är jobbig så nu står jag här med några kepsar med fina loggor i hand och funderar över vad nästa steg är. Det står ca 160M3/ha. Så frågan i korthet är såklart är det flera än jag som kanske inte uppskattar trakthyggesbruk och saknar support från skogsbolag, och vad gjorde ni då?



   TS
Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

jannee  
Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Btorparen  
#849150 Ja det har jag koll på, men när någon tittar på gallringen och jag inte vill underröja bort det självföryngrade, tappar dom lite fart på att vilja ta gallringen. Jag vill hellst gallra först, sedan stamvälja är svensktallen som överlevt för att när jag om kanske 15 år andragallrar har ett växande skickt med Tall. Tarkthyggesbruket har jag skaplig koll på med hur jag ska hantera Contortan, vill bara inte stå tom när den är borta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Axl  
#849151 Är det 80 ha kan du väl prova lite olika varianter? Går det att hitta en entreprenör som du kan leja själv? Så kan du sälja virke vid väg.

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Elis76  
#849153 Jag hade en trakt om c:a 3,5 ha med 2.500 stammar/ha och 100% tall etablerad c:a 1965.

Norra gjorde en försiktig förstagallring för 4 år sedan och det blev riktigt bra. Inga vindfällen eller snöbrott efter det.

Jag har ingen erfarenhet av contorta, men jag är beredd att hålla med @jannee och den artikel han länkar till.

Även @Axl har en bra poäng. 👍

Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

brassel  
#849154 Upplever det lurigt att överhuvudtaget gallra Contorta.
Välter åtm lätt efter gallring är min erfarenhet.
Contortan tror jag ekonomiskt sköts bäst liknande som den beter sig naturligt; dvs självgallring eller återkommande "lågröjningar" tills den skördas liknande den brand som oftast kommer naturligt i Nordamerika.

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

LiteNyfiken  
#849156 Hur hög är svensktallen?

Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849210 Oavsett om du inte gillar hyggen så är det contorta du har. Bara att gilla läget.

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Bax  
#849212 Det jag sett av gallrad contorta här i Härjedalen så måste jag tyvärr hålla med inköparna.
Efter ett par år är det plockepinn pga vind- och snölast.
Men som skrivet ovan, på 80ha har du möjlighet att testa dig fram. Kanske leta någon vindskyddad plats där du kan gallra contortan, avverka på vindutsatta ställen etc.

Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Btorparen  
#849254
LiteNyfiken skrev:Hur hög är svensktallen?


Kanske runt 8 meter och 40-50 mm i diam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frustrerad över oklarheter i beståndet.

Svendufva  
#849275 Jag har förstått att man numera är överens om att man inte bör gallra contortabestånd. SCA har visst helt slutat med det och SLU har fått bestånd ödelagda på Tönneresjöheden efter gallring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).