Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 588623 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#576421
T Landström skrev:Du ulf...skrev inte Lars nyss att du, jag och alla andra betalde hans forskning genom skattsedeln...eller du kanske inte betalar skatt? Ljuger Lars när han skriver det eller är det du som ljuger?

Sedan känner jag igen ditt sätt att argumentera från en annan debatt. När argumenten tryter så kommer man med påhopp och glåpord samt att man upprepar dessa hela tiden för att man flytta diskussionen från det verkliga ämnet.

Här finns det något liknande, kanske😫
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#576424 Upprepar en person en lögn tillräckligt många gånger så tror densamme att det är sant. Som tur är så är det inte så vanligt.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576426 Här är det mesta som vanligt märker jag. När en annan har suttit och vänt hö, så fortsätter vissa att envisas med att föra lögner om skogsbruket, och att vi förstör skogsmark, med antingen maskiner eller okunskap.

Ja, en sak är då bra med detta, allt är i förändring, men i denna tråd står det still.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576437
Richard B skrev:Hela problemet suger

Vilket problem? Att sprida aska i skogen? Det har diskuterats ett tag men det förekommer knappt eftersom det finns en hel del frågetecken kring det hela och såvitt jag vet finns det inga studier som visar att det har tydliga positiva effekter på nånting alls.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#576441 Detta kanske kan lösa uffes vaccumproblem... ^#(^

Och börja lyssna på Lars och oss andra....

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576451
ulf 1 skrev:sen 1975, när nya skogslagen (helt inriktad på produktion) kom har vi kalavverkat 65% av sveriges produktiva skogsyta

Jag glömde kommentera detta, som också är fel.

Det kom ingen Skogsvårdslag 1975 utan då var det 1948 års lag som gällde. Däremot kom det en ny lag 1979, alltså för 40 år sen. Om man då tittar på skogens åldersfördelning så ser man att 42-43% är yngre än 41 år så man har alltså inte kalavverkat 65% sen 1975 utan ungefär 1% per år sen 1979. Notera också att det här rör produktiv skogsmark exklusive reservat och nationalparker.

Den som vill grotta ner sig i siffror hittar mycket intressant i Skogsdata 2018. Åldersklassfördelningen finns på sidan 85.

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... 8_webb.pdf

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576456
Lars Lundqvist SLU skrev:
Richard B skrev:Hela problemet suger

Vilket problem? Att sprida aska i skogen? Det har diskuterats ett tag men det förekommer knappt eftersom det finns en hel del frågetecken kring det hela och såvitt jag vet finns det inga studier som visar att det har tydliga positiva effekter på nånting alls.


Det står slu i ditt namn och jag förstår inte varför du inte visste att gran släpper ut väte(H+) ur rötterna och försurar marken och så fick jag visa länkar som visar att när träd bryts ned historiskt så återfås basiska mineraler samt minskar försuring.
Sen skriver du att timmer i princip inte består av mineraler, kanske inte höga procent som barr och grenar men kan du bara vara vänlig och säga hur många procent kalcium en torr stam innehåller? Du borde nog veta det eller kan slå upp det. Vill du inte säga hur många procent kalcium det är så lämnar jag dig i fred så kan du fortsätta att vara här och ha åsikter om att träd kan odlas om och om igen i samma jord och så kan man lyfta ut obegränsat med timmer för det känns meningslöst om du inte är medveten om hur mycket mineraler som lyfts ut ur mark.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#576458 Varför diskutera ett icke problem :roll: Uttag av grot har mer eller mindre upphört vad jag kan förstå :surp:

Sant, barrträd sänker pH, men vad kan vi göra åt detta 🙏 Tall och gran får vi nog leva med ett tag till :grin:

Kom ihåg Ulf 1, kalhygget är det bästa sättet för att skapa framtidens skog :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

maltex  
#576461 Uttrycket att björken är granen och tallens moder har nog viss empiri. Ang markförsurning i barrskog.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Richard B  
#576464
Mellberg skrev:Varför diskutera ett icke problem :roll: Uttag av grot har mer eller mindre upphört vad jag kan förstå :surp:

Sant, barrträd sänker pH, men vad kan vi göra åt detta 🙏 Tall och gran får vi nog leva med ett tag till :grin:

Kom ihåg Ulf 1, kalhygget är det bästa sättet för att skapa framtidens skog :mrgreen:


Jo du har nog rätt, lätt att bli insnöad ibland och hamna i spiraler. Bra att du säger det 😊👍. Jag såg antal kubik jord som är omkring ett träd och kolla hur mycket näring som åker med varje träd ut och hur mycket näring som återförs och jag fick inte ihop det och kände att hur ska det gå för dom som tar över marker framöver som inte återfört näring men det finns nog fler faktorer.
Men du kanske vet det här med att bränna grenar när man avverkat träd, jag ser det på gamla filmer och läser det i gamla böcker. Tillämpas det någonstans där du verkar?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#576466
Richard B skrev:Sen skriver du att timmer i princip inte består av mineraler, kanske inte höga procent som barr och grenar men kan du bara vara vänlig och säga hur många procent kalcium en torr stam innehåller? Du borde nog veta det eller kan slå upp det. Vill du inte säga hur många procent kalcium det är så lämnar jag dig i fred så kan du fortsätta att vara här och ha åsikter om att träd kan odlas om och om igen i samma jord och så kan man lyfta ut obegränsat med timmer för det känns meningslöst om du inte är medveten om hur mycket mineraler som lyfts ut ur mark.

Jag vet inte om du inte läser det jag skrivit eller inte förstår, så jag tar det en gång till.

Att våra barrträd har en försurande effekt på marken är ingen nyhet. Det har man vetat länge. Det är en helt naturlig process i den boreala skogen och de växter som lever där är anpassade till detta. Det är exempelvis därför som blåbär inte kan odlas i vanlig trädgårdsjord, eftersom den är anpassad till skogsjord som har ett lägre pH. Men det är inte så att skogsmarken kontinuerligt bara blir surare och surare utan det är ett jämviktstillstånd i den boreala barrskogen.

När det gäller innehållet av mineralämnen i träd så varierar det mellan trädslag, växtplatser och även inom enskilda träd, men det ligger på i storleksordningen 0,2% av torrvikten och av det utgör calcium ca hälften. Men trots att det är en väldigt liten andel så blir det ändå ett antal kg per ha som försvinner ut ur systemet vid en slutavverkning. För att få ett hum om storleksordningen så kan man säga att det försvinner i storleksordningen lika många kg mineraler per ha som det försvinner kubikmeter stamved. Samtidigt måste man komma ihåg att våra moränmarker normalt innehåller väldigt stora mängder mineraler tillgängliga för växterna. Det är ingen brist på mineraler.

Det har då och då framförts farhågor om att skogsmarken skulle få slut på tillgängliga mineraler eller bli så försurad av upprepad avverkning att det inte längre skulle gå att få skog att växa där, alltså ungefär samma förlopp som man har sett på en del odlad mark på olika håll i världen, där man under årtionden odlat utan att gödsla. Det har gjorts försök att modellera detta men resultaten varierar och är väldigt osäkra. Det man hittills kan säga är att på de lokaler där vi idag är inne på tredje generationen brukad skog (såna områden finns framförallt i delar av Götaland, Svealand och Bergslagen) så ser man inga tendenser till lägre tillväxt eller försurad mark. En av diskussionerna om GROT-uttag handlar om detta men inte heller där finns det några entydiga svar.

Så om jag sammanfattar så finns det teoretiska modeller som förutspår vad som hypotetiskt skulle kunna hända på riktigt lång sikt, 10-100 omloppstider, men inga observationer i fält, som tydligt visar att teorierna stämmer.

Edit: Jag glömde länkar för den som vill läsa på.

https://www.researchgate.net/publicatio ... _POLLUTION

https://nph.onlinelibrary.wiley.com/doi ... .tb05348.x (den kan ta en stund att ladda ner)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JensSkoog  
#576470
Richard B skrev:Men du kanske vet det här med att bränna grenar när man avverkat träd, jag ser det på gamla filmer och läser det i gamla böcker. Tillämpas det någonstans där du verkar?

Det med att bränna grenar och annat på hygget var ju en gammal teknik i odlingen. Jag vet inte om det har varit användt mycket i skogbruket. Men i riktigt gamla dagar, brände man träd och grenar och odlade råg i askan. Det gav bra skörd i två, tre år och senn fick man bränna ett nytt område eftersom tekniken utarmade jorden när man inte tillförde något nytt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#576479 Nog tas det ut grot nu också främst vid större slutavverkningar med mycket gran. Dock körs det till väg när det blivit avbarrat.
Har för mig att Korsnäs brände nya hyggen inför plantering förr i tiden. Är osäker här, kan ha drömt😊
Annars är ju mitt favoritträd, alen bra för marken och tillför näring.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#576495 Iggesund brände hyggen häromkring när jag var grabb! Det slutade nog i mitten av 70-talet. Fantastiskt fina skogar där det bränts .... 🌲

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JensSkoog  
#576496
halvproffs skrev:Nog tas det ut grot nu också främst vid större slutavverkningar med mycket gran. Dock körs det till väg när det blivit avbarrat.
Har för mig att Korsnäs brände nya hyggen inför plantering förr i tiden. Är osäker här, kan ha drömt😊
Annars är ju mitt favoritträd, alen bra för marken och tillför näring.

Ja, alen är underskattat, tyvärr :((

Annars skulle det varit intressant om man fick följa med på hur det blir om några år efter dom enorma skogsbränderna i Alaska och Sibirien. https://www.nrk.no/urix/skogbranner-i-a ... 1.14625340

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).