jonsered95 skrev:Det är väl oftast väldigt kritiskt för tallen, det är väldigt svårt att få upp den, nästan omöjligt i en kontinutetsskog enligt dem men de var lika glada för det... Men man borde ju kunna gå få upp någon tall om man gynnar den när man ser den... men som sagt det är svårt.
Men eken har inte jag sett att den har det så svårt, den tål ju lite skugga i sin ungdom. Men jag kan tänka mig att ni har lite tätare viltstam längre norrut för härnere har vi inte mycket som kan kallas viltstam, som är tur för oss skogsmänniskor, När du sägare att eken inte blir större än buskar...
Under den fula tallskogen jag skrev om så kom det väldigt finna ekplantor, men det fanns ingen tall. Eken kom ofta under när det blivit en lucka, även om det kom mycket bok, avenbok och lönn.
MVH Philip.
Tack för svaret. Eken är ju inte så vanlig på mina breddgrader men en och annan har jag faktiskt. Det är nog som sagt mer en skötselfråga att få upp en ek med någorlunda rak fin stam. Plus lite tur med viltet som sagt. Du tog inga bilder där nere? skulle vara kul att titta på.
Valaffisch Kosackvalet 1928