Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vägförättning

52 inlägg 17567 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Vägförättning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850218Du kom lindrigt undan. Lantmäteriförrättningar är inte billiga saker så din andel kan inte vara stor. Helt klart bättre att vara med i en väg än att stå med mössan i hand den gången man vill nyttja den.

Användarvisningsbild

Elis76  
#850226Jag håller med @Skogsola.
0,68% av totala förrättningskostnaden är ingenting att grymta över.

Användarvisningsbild

Bax  
#850228Det är väl bra att stugägarna längre upp efter vägen får vara med och betala i underhållet av vägen, jag antar att det varit lite si och så med det tidigare. Det är nog inte en generell trend just nu detta utan det är vår kommun som ligger efter de andra kommunerna med att avhända sig vägar.
Många kommuner har gjort detta för länge sedan.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850235Det verkar som att vi här på västkusten är hyggligt organiserade. Är med i tre olika vägföreningar, varav två gäller bostaden, och alla har specificerat ganska bra vad som gäller för virkestransporter, vilka i huvudsak ingår i den årliga avgiften som är mycket lägre än avgiften i föreningarna där bostaden finns. Ett antal ton var femtionde år sliter inte särskilt mycket på vägen 😀

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#850299Tidigare var det vanligt att man beslutade om att skogsägarna skulle betala ett visst antal kronor per utkörd kubik. Det fanns normalt ingen indexreglering av begreppet vilket blev rätt skevt med tiden. Det största problemet var nog ändå för kassören att jaga fram de kronor som skulle betalas. Då kassör i en förening är det svåraste att besätta så har man sedan länge gått över till andelstal för alla delägare.
Schablonandelstalet är beräknat för en hel omloppstid för skogen och dessutom för en ambitiös skogsägare som gör samtliga moment från markberedning fram till slutavverkning.

Användarvisningsbild

Kan själv  
#850327Jag har nog alltid haft ett ont öga till skogsbilvägar. Jag minns min besvikelse som barn när min far byggde bilväg till vår Vallstuga som tidigare hade varit 3 km från närmaste bilväg. Men jag drar nytta av alla dessa vägar som byggts genom tiderna och jag inser att jag tjänat mycket på att de idag finns. Jag tar mitt ansvar för de vägar jag och mina föregångare byggt som jag ser nytta i. Jag ser också en del vägar som växer igen. Det faller sig ganska naturligt vilka vägar jag vill lägga pengar på. Jag vill betala för det jag använder men det känns ej rätt när jag årligen behöver betala för en väg som jag teoretiskt kan dra nytta av nån gång per sekel.

TS

hfab  
Kan själv skrev:Jag vill betala för det jag använder men det känns ej rätt när jag årligen behöver betala för en väg som jag teoretiskt kan dra nytta av nån gång per sekel.

Lek då med tanken att där inte finns någon väg.
Skulle du ha råd att bygga vägen själv när du behöver den?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Kan själv skrev:Det faller sig ganska naturligt vilka vägar jag vill lägga pengar på. Jag vill betala för det jag använder men det känns ej rätt när jag årligen behöver betala för en väg som jag teoretiskt kan dra nytta av nån gång per sekel.

När du betalar skatt så betalar du för en förfärligt massa vägar som du inte använder. Å andra sidan är det väldigt många som betalar för de vägar som du använder men som de inte utnyttjar. Finn dig i situationen och bli inte upprörd 😎

alias  
Rättselarn skrev:Tidigare var det vanligt att man beslutade om att skogsägarna skulle betala ett visst antal kronor per utkörd kubik. Det fanns normalt ingen indexreglering av begreppet vilket blev rätt skevt med tiden. Det största problemet var nog ändå för kassören att jaga fram de kronor som skulle betalas. Då kassör i en förening är det svåraste att besätta så har man sedan länge gått över till andelstal för alla delägare.
Schablonandelstalet är beräknat för en hel omloppstid för skogen och dessutom för en ambitiös skogsägare som gör samtliga moment från markberedning fram till slutavverkning.

Måste väl nästan ha varit omöjligt för de stackars kassörerna att avkräva folk på uppgifter om utkörda volymer. Lär ha varit många skogsägare som "glömde" redovisa något eller några mätbesked. Att hålla reda på mängden egen ved som togs ut från resp. skifte måste ha varit än jäkligare.

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850368Fram tills nyligen kunde Biometria leverera uppgifter om utkörda kubik och då fanns det någon rimlig möjlighet att få ordning på ekonomin. Nu är det vad jag förstått förbjudet och då blir uppgiften helt omöjlig.
Andel ska absolut beräknas på areal och utdebiteras årligen, det man ofta missar är värdet av att skogen är tillgänglig för besök och regelbunden tillsyn, Det är värt några kronor årligen att kunna komma intill sin skog. Jämfört med boenden vare sig det är fritid eller permanent så krävs mycket areal innan man är uppe i samma andelstal.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850486Alla vill ha väg utom när det ska debiteras ut pengar för då är det plötsligt ingen som har nytta av vägen.

hfab  
Skogsola skrev:Alla vill ha väg utom när det ska debiteras ut pengar för då är det plötsligt ingen som har nytta av vägen.

Här i byn var det en markägare som på fullt allvar föreslog att en väg skulle planteras igen.
Han hade avverkat den sista skogen på sitt skifte, så då behövs ingen väg längre.
Statens FastighetsVerk resonerar på liknande sätt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850524Tja, en del vägar är ju nästan värdelösa nu för tiden, när man skall ha ner stora bilar i skogen.

jannee  
#850527Vill man följa Biometrias krav på skogsbilvägar blir det inte billigt.
Men en skogsbilväg behöver inte vara så märkvärdig.
3 meter bred körbana + lite mer i kurvor.
En vändplan, helst över 15 meter i dia.
Men viktigast är att INGA grenar hänger in över körbanan, det är dessa som slår sönder speglar för 10 tusentals kronor.
Se också till att DU inte har några sprängstenar eller andra vassa stenar i körbanan eller dess kanter.

Användarvisningsbild

Hodal  
jannee skrev:Vill man följa Biometrias krav på skogsbilvägar blir det inte billigt.
Men en skogsbilväg behöver inte vara så märkvärdig.
3 meter bred körbana + lite mer i kurvor.
En vändplan, helst över 15 meter i dia.
Men viktigast är att INGA grenar hänger in över körbanan, det är dessa som slår sönder speglar för 10 tusentals kronor.
Se också till att DU inte har några sprängstenar eller andra vassa stenar i körbanan eller dess kanter.

Alla håller inte med dig. På skogskunskap skriver de att vägbanan ska vara fyra meter bred, väggatan minst 20 meter bred och vändplanen 45 meter. Det innebär att 500 meter väg tar 1 ha. Jag kan inte se att det är rimligt med dessa bredder och förstår om någon med sådana vägar blir sugen på att låta dem växa igen.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).