Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

202 inlägg 56552 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510002Ulf 1! Med tanke på att hela Sverige i princip var istäckt för si sådär 10 000 - 15 000 år sedan, så innebär väl det att alla våra "inhemska" arter är invasiva.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 28 apr 2018, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:de latinska namnen är ofta en bra definition på vad det rör sig om för växt, contorta kommer från contorted, vilket betyder förvriden ...

Contorta (contortus) har flera betydelser på latin varav ”vriden” är en, och det syftar på barren som sitter parvis och är vridna längs sin längdaxel.

erikl  
#510036Prova att skriva in ”translate Ulf 1” på Google [emoji23]

Palakangas  
erikl skrev:Prova att skriva in ”translate Ulf 1” på Google [emoji23]

Jag gjorde det och översättningen blev, ja ni får själva dömma.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510041jo vi har ju hört detta till leda .. frihet under ansvar .. och gränsande till det hållbara och fantastiskt fina skogsbruket som skogssällskapet bedriver ligger ett 4000 hektar stort riksintresse, man undrar hur det står till med våra politiker som låter sig hånas av skogssverige, om man betänker den sandlåda som det verkar vara så blir inte jag förvånade om vi alla skogsägare kommer att få betala dyrt för med vilken lätthet industrin tar på mycket allvarliga problem .. http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Si ... 13_bp4.pdf

jannee  
#510042Käre Ulf 1 finns det något som i ditt tycke är bra eller i alla fall mindre bra. Du verkar nämligen totalt flippat ur och bara öser ur dig en massa gallimatias.
Bryt ihop och kom igen, försök att i stället se allt det positiva som ändå äger rum inom svenskt skogsbruk :grin:
Contorta, Lärk men även andra främmande arter kan säkert på rätt ställe även här i Sverige fungera bra = ha en plats i faunan.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510049det jag saknar är någon slags självinsikt från skogsindustrin .. jag anklagas för att ha brist på självinsikt och att prata strunt när jag visar på en massa konstiga och farliga företeelser i skogsbruket, särskilt vad kalhyggen gör med framtidens skogar, men alla verkar tro att kalhyggen är något lika oundvikligt som döden, men så är det ju givetvis inte .. vi kan så mycket bättre, men det blir givetvis svårare och kräver mer av skogsägarna än att lyfta luren och beställa avverkning .. vilket ju inte är mycket att skryta med att man klarar .. ändå är man ju löjligt kaxiga, med tanke på hur korkat vårt skogsbruk är .. och det beror ju på att man lokalt ofta är en höjdare som ingen muckar med .. några miljoner i skogsvärde imponerar alltid på de mindre bemedlade och det är lätt att få hybris och tro man är nåt .. självinsikt ... "veta hur man själv fungerar, ta ansvar för det och se hur ens beteende påverkar omgivningen." träna på det ...

Användarvisningsbild

Mellberg  
#510050Nästa projekt blir att leta upp potentiella nyckelbiotoper och göra mickrohyggen av dessa, gäller att hålla sig under 5000 m2, vad gäller ytan. Grejen är att "mupparna" har ingen som helst kontroll på detta, innan det är för sent. 8)

Sedan är det bara att göra en vanlig kalhyggesanmälan på resten :mrgreen:

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510079Sök och röj bort-metoden är ju alltid användbar i dessa sammanhang! :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510104är huvet dumt får plånboken lida .. jag har snart hela sommaren bokad i min lilla stuga med utedass, den har varit uthyrd varje helg sen i julas när jag la ut den, utan problem kommer den att ge mig 50-100tusen om året, tillväxten i skogen (som rymmer minst 3 stugor till utan att det skulle störa de andra) skulle om det var optimalt ge ett netto på 10tusen om året .. någon som tror ett hygge med efterföljande contortaplantage skulle locka till sig gäster till mina stugor .... 4x50x70 =14 miljoner .. ni luras att spela i en annan liga, när ni utnyttjas av skogsindustrin, gärdsgårdsserien ... men alla får givetvis göra vad dom tycker är bäst för sin ekonomi, vi lever i ett fritt land, med ormar under varje sten, så lycka till med de kompisar ni valt, dom hälsar ju i alla fall på vart 25 år, se till att ha kaffe hemma ..

Användarvisningsbild

T Landström  
ulf 1 skrev:är huvet dumt får plånboken lida .. jag har snart hela sommaren bokad i min lilla stuga med utedass, den har varit uthyrd varje helg sen i julas när jag la ut den, utan problem kommer den att ge mig 50-100tusen om året, tillväxten i skogen (som rymmer minst 3 stugor till utan att det skulle störa de andra) skulle om det var optimalt ge ett netto på 10tusen om året .. någon som tror ett hygge med efterföljande contortaplantage skulle locka till sig gäster till mina stugor .... 4x50x70 =14 miljoner .. ni luras att spela i en annan liga, när ni utnyttjas av skogsindustrin, gärdsgårdsserien ... men alla får givetvis göra vad dom tycker är bäst för sin ekonomi, vi lever i ett fritt land, med ormar under varje sten, så lycka till med de kompisar ni valt, dom hälsar ju i alla fall på vart 25 år, se till att ha kaffe hemma ..

Vad har detta med Contorta och gallringsfritt???? :roll:

Palakangas  
T Landström skrev:
ulf 1 skrev:är huvet dumt får plånboken lida .. jag har snart hela sommaren bokad i min lilla stuga med utedass, den har varit uthyrd varje helg sen i julas när jag la ut den, utan problem kommer den att ge mig 50-100tusen om året, tillväxten i skogen (som rymmer minst 3 stugor till utan att det skulle störa de andra) skulle om det var optimalt ge ett netto på 10tusen om året .. någon som tror ett hygge med efterföljande contortaplantage skulle locka till sig gäster till mina stugor .... 4x50x70 =14 miljoner .. ni luras att spela i en annan liga, när ni utnyttjas av skogsindustrin, gärdsgårdsserien ... men alla får givetvis göra vad dom tycker är bäst för sin ekonomi, vi lever i ett fritt land, med ormar under varje sten, så lycka till med de kompisar ni valt, dom hälsar ju i alla fall på vart 25 år, se till att ha kaffe hemma ..

Vad har detta med Contorta och gallringsfritt???? :roll:

Ja inte ett dugg. Men jag tycker synd om folk som inte har ett eget liv att leva och tar ut sina frustrationer på något. I detta fall skogsägare som har andra åsikter än mannen i fråga.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#510126Man kan ju undra vad det är som gör att så många blir provocerade av Ulf1's inlägg. Min egen teori är:

Ulf1 hävdar en åsikt
Åsikten backas upp med "fakta" som nästan genomgående är objektivt fel på ett eller annat sätt
Ulf1 hävdar sen att de som inte delar hans åsikt antingen är korkade, köpta, eller egentligen håller med honom men inte vågar säga det

Det som provocerar är alltså både de felaktiga "fakta" och kategorisering av människor. Problemet är att även de som håller med i sak (ogillar hyggen) ofta vet att de "fakta" som Ulf1 lägger fram är fel och måste alltså säga emot eller hålla tyst, eftersom om man håller med så blir man även förknippad med Ulf1's felaktiga "fakta".

Palakangas  
#510128Om du Lars slutar bemöta Ulf1s felaktiga påståenden ja tar denne det som belägg att han har rätt. Dilemma.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510145oj lars, mitt favoritämne (enligt min fru) mig själv ... din teori om mig missar grovt, jag tror det är så här lars ... varför jag är så provocerande, (det är ju hela min mening med det jag skriver, har ni inte fattat det än) beror inte på felaktig fakta eller att jag är oförskämd .. det beror på att jag säger saker som andra inte ens vågat tänka, eller möjligtvis tänkt men inte velat tro på .. steget till att avfärda är då inte så långt, att jag är en entreprenör och då menar jag inte en slavarbetare med maskiner som utför jobb åt maffialiknande storindustri utan den verkliga meningen med ordet .. "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter" vi äkta entreprenörer ger aldrig upp, vi ser till att vara totalt fria genom en kombination av risktagande och ansvar för vad vi gör, jag tror många retar sig på oss för att man blir avundsjuk .. landström skriver något som jag ofta får höra, "jag tycker synd om folk som inte har ett eget liv att leva och tar ut sina frustrationer på något." är det någon som på fullt allvar tror att jag inte har ett eget liv att leva .. mina dagar skulle räcka till fem långfilmsmanus i veckan, men om man inte tycker det är roligt att leva så spelar det nog ingen roll vad man gör eller inte gör .. och de tre familjer som får sin inkomst från mina ideer skulle nog bli väldigt ledsna om jag inte hade nåt liv och behövde leva ut min frustration på nåt forum med småsynta och elaka människors kommentarer,.. men om någon undrar varför jag lägger tid här, så är det mycket enkelt, jag får både ut och in mina ideer och tankar .. när jag skriver ner tankar här så blir jag allt klokare av att söka fakta (på mitt vis) för att kunna föra (för det mesta monologer) och de sorteras in av resonemangen i kategorier som antingen förkastas eller tom ibland går in i ryggmärgen via cortex (då har det fått hedersplatsen i mitt tänkande system) .. jag har inga som helst problem med elaka kommentarer, då min tid ägnas åt viktigare saker än vad som försigår i andras amygdala .. det är vi riktiga entreprenörer som står för allt som ger pengar i ett samhälle .. vi minimerar statens utgifter och ser till att folk har jobb, när lågkonjunkturerna kommer så går dubbelt så många kapitalstyrda företag i konkurs än vi ägarstyrda, vi får bara 2% av riskkapitalet fast vi står för 25% av tillväxten .. måste sluta nu då våra hyresgäster undrar om de får bo två dar till i stugan och behöver lite mer ved ..

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).