alias skrev:Jag såg, för ca 15 år sedan, ett område där det bedrevs motorsågutbildning och examination mer frekvent.
Om jannee här på forumet hade sett stubbhöjderna där så hade han nog riskerat en massiv stroke! 😉
MVH
Alias
Träderik skrev:Ja, det är sånt här jag vill höra. Vilka spår lämnar vi i skogen efter en utbildning som sticker i ögat på skogsägaren... Det ingår ju i kursen att ha möjlighet att "leka" med öppningsvinklar så några decimeter här och var kan ju ryka. Höga stubbar låter ju också som något besvärligt om man skall kunna köra som man brukar.
anersimyra skrev:De som saknar kunskap eller utbildning från grunden men som gått en AB kurs gör nära nog undantagslöst alldeles för höga stubbar. Följden blir att skogen blir full av tjugo till 30 centimeter långa stumpar eftersom stubbarna behöver kapas ner för att mindre maskiner överhuvudtaget ska kunna ta sig fram.
th skrev:anersimyra skrev:De som saknar kunskap eller utbildning från grunden men som gått en AB kurs gör nära nog undantagslöst alldeles för höga stubbar. Följden blir att skogen blir full av tjugo till 30 centimeter långa stumpar eftersom stubbarna behöver kapas ner för att mindre maskiner överhuvudtaget ska kunna ta sig fram.
Håller inte med. På den AB-kursen jag gick poängterades det att hålla nere stubbhöjden, t.ex. genom att kapa rotben, för att man inte skulle få problem med att få ut stockarna ur skogen.
anersimyra skrev:Själv gick jag AB kursen hos Champs of logging som är högst professionella och kunniga så kvaliteten på utbildningarna kan variera stort trots godkänd instruktörsutbildning..😮