Skogsekonomi

Arrendera ut åkermark

40 inlägg 9003 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arrendera ut åkermark

lillbo  
#839084 Hej, jag har blivit med ca 40 ha åkermark på öland. Marken ligger i 2 skiften och är väl hälften bra jord där det odlats sockerbetor, majs, spannmål, och andra halvan är okej och där har det huvudsak varit vall.

Jag förvärvsarbetar till vardags och har inte tänkt byta yrke utan tänker arrendera ut jorden. Tidigare arrendator ska lägga ner och avveckla inom något år och jag vet inte vad priserna ligger runt här men detta arrende har legat på 3000:- plus moms/ha. Är det ok ett okej pris för båda parter eller borde jag justera när jag annonserar?

Är väll inte supertätt med gårdar häromkring, hur långt åker man för en skörd?

Mitt egena syfte är främst jakt och sköta betesmarker med putsning och stängsel.

Har lån på fastigheten.

TS
Landshypotek Bank

Re: Arrendera ut åkermark

jannee  
#839162 Två skiften, borde vara lättodlat, säkert någon mjölk eller köttbonde som är intresserad.
Någon några mil att köra är helt ok.
Lägg ut en annons i Ölandsbladet eller ATL och du kommer att märka hur stort intresset är.
Var någonstans är dina skiften belägna ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839165 Begär in bud och annonsera brett. Öland är mycket hett om det är de jordarna du beskriver.

Användarvisningsbild

lillbo  
#839195 Jag beskrev felaktigt.

Med två skiften menar jag att jorden är i två bitar med ett avstånd på 1 kilometer mellan varandra. Inte två skiften utan stenmurar och helt öppna skiften. Det finns tre tegar som är om 1 hektar styck på den något sämre jorden. Övriga alltså mindre skiften övriga är 3- 5ha styck. Så det är inte ett öppet jordbrukslandskap.

Marken ligger på västra sidan, norr om glömminge.

Jag vill ha en bra relation till arrendator, där det ska vara så båda är nöjda. Därav om gamla priset 3000+m var skäligt. Jag kan bara tala för min sida och det räcker inte till räntan men vill som sagt att båda parter ska vara nöjda.

TS

jsn  
#839252 Nu är det ju stor skillnad på arrendepriser beroende på vart man bor men när du börjar prata 3000kr/ha funderar jag på att begära mer nästa år. Västsverige där jag bor ska ju ligga högre än hos dig enligt snittpriserna från 2022.

Det är snittpriser på länken nedan så det finns givetvis både högre och lägre priser än så men kan vara intressant att titta på!

https://jordbruksverket.se/om-jordbruks ... smark-2022

#839253 Du kommer med lätthet få tag på en arrendator men prisläget vet jag inte om det finns så många på forumet som är kvalificerade att bedöma. Skriver du bud från 3000kr/ha i annonsen så slipper du troligen de värsta tokarna som ska skambjuda.
Det är långt ifrån ovanligt att begära in anbud när man ska byta arrendator. Du har ändå fri prövningsrätt och kan begära in referenser från andra jordägare.
Det gäller ändå ett hyggligt arrende som jag tycker mig förstå är långsiktigt och då ska man lägga lite tid vid valet av arrendator. Utannonsering sker med fördel ganska precis ett år innan tillträde så du har en ny arrendator på plats efter sommaren så den gamle och nye kan göra upp om eventuell höstsådd innan den nye tillträder den 14 mars.
Du skriver lite om bete och betesputsning, ska du hålla djur till det? Är det inte i så fall bättre att det får ingå i arrendet?

jsn skrev:Nu är det ju stor skillnad på arrendepriser beroende på vart man bor men när du börjar prata 3000kr/ha funderar jag på att begära mer nästa år. Västsverige där jag bor ska ju ligga högre än hos dig enligt snittpriserna från 2022.

Det är snittpriser på länken nedan så det finns givetvis både högre och lägre priser än så men kan vara intressant att titta på!

https://jordbruksverket.se/om-jordbruks ... smark-2022

Öland är exremt hett och den statistiken du hänvisar till är extremt trubbig. Jord lämplig för bönor på Öland kan inte jämföras med småbitar kringgärdade med stenmurar i frostlänta lägen i Smålands inland. Ändå är det precis vad statistiken klumpar ihop.

jannee  
#839257 Det är stor skillnad på åkermarken på Öland, allt är inte Mörbylångadalen eller som det är utanför Jämjö
Av det lilla jag vet om Öland är jordbruksmarken på västra sidan norr om Algutsrum inte den absolut bästa.
Kommer du så långt upp som till Alböke är klapper det enda som syns på en nyharvad åker. 😀
Avgörande är ändå möjligheterna att bruka rationellt med stora maskiner.
M.a.o. helt omöjligt att ge TS råd om just hur mycket han bör begära i arrende.
Men en annons i Ölandstidningen, där antalet ha och antal skiften finns specificerat är nog bästa lösningen.
Många småskiften sänker priset - i dag ska allt vara lättodlat.
Personligen tror jag 3 000 kr/ha kan vara lite i överkant - men allt handlar egentligen om tillgång och efterfrågan.

Användarvisningsbild

lillbo  
#839266 Ja det är varken mörbylångadalen eller ramdala. Hälften är som sagt ok, men mestadels vall då det varit mjölkbonde som arrenderat. Andra biten är betydligt bättre jord.

Betesmarken, brukar man erbjuda även den? Har inga djur själv utan har skött stängsel och putsning av rator mot gratis betande djur.

Vid annonsering, hur formulerar jag texten. Åkermarken om totalt 40ha i 2 skiften med varierande arealer från 1-5 ha utarrenderas genom anbudsförfarande till undertecknad?

Tack för era tankar, hjälper grubblande!

TS

jannee  
#839269 40 ha jordbruksmark utarrenderas beläget nordväst Glömminge.
Tel: XXXXXXX
Detta tycker jag borde räcka.
Du kan senare ta fram en karta över området till hugade intressenter.

#839270 Du ska inte använda skiften på det viset när du beskriver jordbruksmark. Skriv arealen och det antalet jordbruksskiften det gäller (d.v.s. rätt många) samlat på två platser.
Ta med betesmarken i arrendet om du inte älskar att sköta stängsel och putsa beten.

Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#839308 Av egen erfarenhet skulle jag lägga till i kontraktet att arrendatorn skall under hålla med kakning om det behövs eller annan vård av marken typ diken och täckdikning

Slommehagen1 skrev:Av egen erfarenhet skulle jag lägga till i kontraktet att arrendatorn skall under hålla med kakning om det behövs eller annan vård av marken typ diken och täckdikning

Det där är viktigt men svårt att reglera. Ett par bekanta som har ett större stiftsarrende tog med markkarteringen i tillträdessynen och har gjort upp om modell för värdering av förändrade analysvärden avseende kalk, fosfor och kalium.
Det är lite av ett pilotprojekt så svårt att se ännu om modellen håller.

Användarvisningsbild

lillbo  
#839394 Kan man ställa som krav i kontraktet att det lämnas plöjt utifall någon av parterna väljer att avsluta arrendet?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#839429 Man kan skriva in det mesta i ett kontrakt så länge båda parter är överens. Men har man allt för långtgående krav, lär man nog få sitta med marken själv.

- Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).