Jag tittade nyligen på en eventuell omläggning av ett bolån som idag ligger med rörlig ränta (4,59%). Efter lite förhandling med banken så erbjuder den en fem- eller t o m sjuårsränta på 3,25% (samma för båda) vilket då ligger 1,24% lägre än nuvarande. Om man nu någonsin ska binda räntan så är ju den eviga 10 000 kr-frågan om när det i så fall är rätt tillfälle? Tittar man i backspegeln så har det väl varit få tillfällen där det varit fördelaktigt men den som band sina lån på längre tid i slutet av 2021 gjorde nog en god affär. Men det är kanske undantaget som bekräftar regeln?
Jag har ju svårt att tro att nivån med 1,1 - 1,5% ränta på bolån kommer tillbaka i brådrasket även om alla banker nu hejar på för snabba och många räntesänkningar. Man kan ju snarare hoppas på en mer rimlig nivå men var ligger då en sådan? Hamnar den runt 3 procent eller kommer den ända ner mot 2? Jag förväntar mig inte att någon ska kunna sia om det här i exakta termer men det öppnar för en intressant diskussion. Nu tog jag exemplet med bolån men principen bör ju i stort sett vara densamma för lån till jord- & skog även om räntenivån hamnar ett snäpp högre när det handlar om näringsverksamhet.
Vad finns det för fördelar eller nackdelar med att binda räntan på längre tidshorisont idag bortsett från den självklara att man vet vilken kostnad man får?
Jag listar några som jag kommer på här men fyll gärna på:
-Att binda på lång tid nu ger ju en direkt kostnadsminskning här och nu. I värsta fall i utbyte mot att jag får betala mer än vad jag hade behövt längre fram. Men det finns ingen garanti för att räntan kommer att ligga lägre under så stor del av fem- eller sjuårsperioden att det hade varit bättre med rörligt. Däremot kan jag se här och nu exakt hur mycket jag tjänar på att binda. Åtminstone fram tills riksbanken (troligen) börjar sänka.
-Om jag betalar mindre nu men "för mycket" sen, så har ändå inflationen tagit ner lite av värdet på pengarna jag lägger ut år tre, fyra och fem.
-Att binda räntan gör mig mindre flexibel och jag får svårare att förhandla med banken. Är det mitt enda lån kanske det inte spelar så stor roll men har jag fler lån eller andra viktiga affärer med banken så kanske de tar tillbaka på gungorna det de förlorar på karusellen...
-Det blir ju svårare att hota med att byta bank om jag sitter fast med ett långt lån. I och för sig går det ju att flytta allt utom det aktuella lånet men man kan ju ses som en mindre attraktiv kund hos den nya banken om man inte tar med sig allt inkl ett för banken lönsamt lån?
-Hur ser den aktuella tidsperioden (bindningstiden) ut för mig? Finns det risk/chans att huset ska säljas och lånet lösas under bindningstiden?
Ett bra tips jag hörde om hur man kan "säkra" var att binda på lång ränta, sätta in mellanskillnaden man får initialt mot rörligt på ett konto och sedan antingen använda av dessa pengar till stöd om långräntan blir dyrare än rörligt. Har långräntan varit mer lönsam så kan man istället använda den "vinst" man satt in på sitt konto när bindningstiden går ut.
Vad tror ni om mellanskillnaden mellan räntan på rörliga och långa lån? Kommer de långa att följa med ner om/när den rörliga räntan sänks eller finns det en "sweet spot" just nu där det bara är att slå till?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto