lör 14 nov 2020, 21:44#679744
Hela den här räknesnurran kretsar ju verkligen kring det ni kallar rånetto. Helt nytt ord för mig, men ett bra sådant. Problemet är väl dock den att om man redan kan sitt rånetto är man nog så insatt att man inte får mycket ut av snurran. Kanske skulle en utveckling av snurran vara ett en del som fungerar som ett hjälpmedel för att skatta sitt eget rånetto.
Men oavsett det är det en bra tankeställare. Jag vet själv inte vad mitt rånetto är, även om jag verkligen hoppas att det är bra mycket bättre än 175 kr, men det bör det väl också vara i Småland.
*räknar*
Ett snabbt överslag ger vid handen, om jag räknar med all vinstdelning från Södra, att jag på de senaste tre åren ligger på drygt 500kr per levererad kubik. Fast det bygger på onormalt stor vinstdelning och ohållbart stora avverkningar (eftersom vissa utgifter är konstanta slår ju stora avverkningar åt det positiva håller sett per kubik).
Man kan också diskutera hur man skall räkna vinstdelning, den beror ju i Södraland till stor del på tidigare investeringar i föreningen och skulle ju kunna ses som en typ av ränta (även om skattelagsstiftningen inte ser det så). Vore intressant att höra smartate åsikter än mina egna om detta.