Skogsekonomi

Lönsamheten för skogsägare

25 inlägg 8123 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönsamheten för skogsägare

Fredrik Reuter  
#679149 Hur står det till med skogsägarnas lönsamhet? Frågan är berättigad och vi har diskuterat detta ända sedan Skogsforum startades. Som ett diskussionsunderlag så har jag idag gjort en interaktiv räknesnurra som du gärna får testa och återkomma här i tråden om vad du tycker om verktyget men också utfallet.

Viktigt är att du läser den förklarande texten under verktyget, det är viktigt så du får en insikt i vilka grundvärden som tagits med.

Detta är version 1 av verktyget och vi testar det nu på Skogsforum. Du får gärna komma med förslag på förbättringar som kan göras innan vi ev släpper det publikt. En sak är att räntefot inte är med i uträkningen, borde det vara det?

Här kan du testa: skogsfakta/lonsamhet-skogsbruk-skogsagare.php



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Sörlänningen  
#679744 Hela den här räknesnurran kretsar ju verkligen kring det ni kallar rånetto. Helt nytt ord för mig, men ett bra sådant. Problemet är väl dock den att om man redan kan sitt rånetto är man nog så insatt att man inte får mycket ut av snurran. Kanske skulle en utveckling av snurran vara ett en del som fungerar som ett hjälpmedel för att skatta sitt eget rånetto.

Men oavsett det är det en bra tankeställare. Jag vet själv inte vad mitt rånetto är, även om jag verkligen hoppas att det är bra mycket bättre än 175 kr, men det bör det väl också vara i Småland.

*räknar*

Ett snabbt överslag ger vid handen, om jag räknar med all vinstdelning från Södra, att jag på de senaste tre åren ligger på drygt 500kr per levererad kubik. Fast det bygger på onormalt stor vinstdelning och ohållbart stora avverkningar (eftersom vissa utgifter är konstanta slår ju stora avverkningar åt det positiva håller sett per kubik).

Man kan också diskutera hur man skall räkna vinstdelning, den beror ju i Södraland till stor del på tidigare investeringar i föreningen och skulle ju kunna ses som en typ av ränta (även om skattelagsstiftningen inte ser det så). Vore intressant att höra smartate åsikter än mina egna om detta.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

halvproffs  
#679747 Kanske dags att förklara vad rånetto, räntefot osv är.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Bosse1  
#679788 Rånetto är det som blir över när säljaren betalt köparens kostnader.
Typ ICA betalar för mina kostnader i samband med köp av korv o hårdbröd.
Prissättningsställe kylskåp o skafferi.

Ändrade lite, svamlar kanske :oops:
Senast redigerad av Bosse1 sön 15 nov 2020, 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

jannee  
#679789 Inte blev något klarare av Bosses förklaring :oops:

Förklara i stället hur man räknar fram sitt rånetto när det gäller skog (skogsförsäljning) för en som intet begriper.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

machonisti  
#679804 Låter som behövliga termer då ekonomer driver skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

jannee  
#679806 Förädlade skogsplantor = dubbelt rånetto ??????????????????????????????????????????????

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Torbjörn Johnsen  
#679808 Om jag fattat det rätt?
Alla intäkter från skogsförsälning minus (-) alla direkta kostnader för skogsbruk. Typ externa avverkningskostnader, plantor, plantering, markberedning, viltbehandling, årets andelav kostnad (avskrivning) för skogsbilväg...
Delat med under året avverkade kubikmetrar.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Bosse1  
#679812 "Rånettovärdet är summan av värdet av det virke
som avverkats minskat med drivningskostnaden."

4645936-3758d2-1519.pdf

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

halvproffs  
#679833
Bosse1 skrev:"Rånettovärdet är summan av värdet av det virke
som avverkats minskat med drivningskostnaden."

4645936-3758d2-1519.pdf


107 sidor att läsa? Gav upp efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Bosse1  
#679844 Det finns väl nån sök funktion! :grin:

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Vilsten  
#679865
Bosse1 skrev:"Rånettovärdet är summan av värdet av det virke
som avverkats minskat med drivningskostnaden."

4645936-3758d2-1519.pdf


På vilket sätt skiljer sig den termen ifrån det som normalt kallas nettopris?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

halvproffs  
#679893
Bosse1 skrev:Det finns väl nån sök funktion! :grin:


Sidan 54 tror jag det var. Såg inte sökfuntionen först. Som Vilsten skriver; är det nån skillnad mot rotnetto?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Vedproducent  
#679894 Från Wikipedia
Tar bort då jag inte fick med kopieringen men sök på rånetto på Wikipedia själv.
Senast redigerad av Vedproducent sön 15 nov 2020, 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

halvproffs  
#679895
Torbjörn Johnsen skrev:Om jag fattat det rätt?
Alla intäkter från skogsförsälning minus (-) alla direkta kostnader för skogsbruk. Typ externa avverkningskostnader, plantor, plantering, markberedning, viltbehandling, årets andelav kostnad (avskrivning) för skogsbilväg...
Delat med under året avverkade kubikmetrar.


Räntor och amortering, och bla bla. Måste ju vara fullständigt hopplöst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).