Skogsekonomi

Kolsänka som inkomstkälla

86 inlägg 12558 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kolsänka som inkomstkälla

EmilYN  
80-90 skrev:Vore kanske intressant detta ?? Vart vänder man sej för mer Spec info ??

Jag är utvecklare och kommer börja bygga ut lösningen inom kort. Ville först och främst kontakta skogsägare och lära mig mer om vad de tycker om idén. Svaren hittills har varit positiva så nu är det upp till mig att programmera och bygga ut lösningen.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

EmilYN  
Torbjörn Johnsen skrev:Det är en intressant diskussion det här om kolsänka som affär för skogsägare och det finns många dimensioner i det här. Personer som i vanliga fall tycker att Sverige inte bör vara världssamvete när det gäller klimatåtgärder anser i denna fråga uppenbarligen att skogsägare ska ställa sig över sin egen affär för att förhindra s k "greenwashing" genom att företag betalar för att din skog lagrar kol?

I det mindre perspektivet så kan man ju tycka att varför ska inte skogsägarna kunna tjäna pengar på kolsänka i sin skog om nu någon utomstående är beredd att betala för just detta. Sedan kan ju politikerna försöka komma överens om hur kolbalanser ska räknas och vad som är kolsänkor eller ej. Men faktum är att det idag finns en marknadsdriven handel med kolsänka i skog och trädplanteringar.

Ur ett skogsägarperspektiv bör det vara hälsosamt om det blir lite konkurrens om skogsråvaran. Att det finns alternativa intäktsmöjligheter som gör att man t ex kan överhålla ett bestånd eller gallra lite försiktigare och därmed lagra mer kol i sin skog. Sedan kan virkesköparna gärna betala lite bättre för denna lagrade kol när den väl avverkas och de kan förhoppningsvis ta ut ännu bättre betalt för sina produkters inlagrade kol när de i sin tur säljer den vidare i tex trävaror.

Jag håller helt med.
Efter flera veckor av egenläsning så inser jag att även "experterna" har olika sätt att beräkna mängden lagrade kol i skogen bland annat.

Min tanke med tråden var att försöka få konversationer med skogsägare för att förstå vad folk tycker. Finns det några uppenbara hinder som man måste ha med i åtanke? Finns det några uppenbara möjligheter?
Som mjukvaruutvecklare gäller det att vara lyhörd och lyssna på dem som ägar och tar hand om skog.

Uppskattar verkligen alla som har svarat, vare sig man är positiv lagd till idé eller ej.

TS
Användarvisningsbild

EmilYN  
skogshare skrev:Det enda rättvisande bör givetvis vara att det är den årliga tillväxten(koldioxidupptagningen) på respektive fastighet som ska ligga till grund för en eventuell klimatersättning -om en sådan löpande redovisning är möjlig. Då regleras dessutom ersättningen automatiskt vid avverkning.

Den årliga tillväxten för en skog är väldigt svår att beräkna automatiskt. Det som sker idag är att ett gäng experter skickas ut för att göra mätningarna och detta kan vara dyrare än ersättning för koldioxidupptagningen.
Men jag uppskattar tanken. Vem vet, det kanske redan finns ett ekonomiskt sätt att göra dessa mätningar i skog idag?
Jag får helt enkelt göra mer research!

TS
Användarvisningsbild

EmilYN  
Lars Lundqvist SLU skrev:Apropå mygg och kameler så är de årliga, globala utsläppen av fossilt kol en kamel som är 20 ggr större än den mygga som utgörs av det kol som finns i den årliga, globala avverkningen av industriellt virke. Även om 100% av det virke som årligen avverkas i hela världen blev hus så skulle det i praktiken inte påverka klimatet. Hela idén om lagring av kol i skog som kompensation för utsläpp av fossilt kol är ren Greenwash.

Håller inte riktigt med.
Lagring av kol i skog är vetenskaplig fakta.
Att påstå att skog är någon slags silverkula som kommer lösa hela klimatkrisen är felaktigt, men jag ser inte ut hur mer skog och fler träd ute i världen skulle vara "Greenwashing".

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#787825 Mer skog får du om du planterar träd på mark där det idag inte växer skog. Det är något som IPCC också lyfter fram, men det rör sig inte om några stora arealer globalt sett.

Men hur tänker du att lagring av kol i skog som klimatåtgärd skulle fungera? Allt skogsbruk bygger på att man lagrar kol i trädstammar som sedan avverkas och där 80% inom något eller några år återgår till kretsloppet som koldioxid och resterande 20% tar lite längre tid på sig, från några år till några decennier. Skogsägaren får betalt för de träd som avverkas. Det är själva grundprincipen för skogsbruk.

Så var skulle kollagring som klimatåtgärd komma in? Jag tänker på de totala mängder kol det handlar om. Vad kan skogsbruket rent konkret bidra med tänker du? I Gigaton?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
EmilYN skrev:
skogshare skrev:Det enda rättvisande bör givetvis vara att det är den årliga tillväxten(koldioxidupptagningen) på respektive fastighet som ska ligga till grund för en eventuell klimatersättning -om en sådan löpande redovisning är möjlig. Då regleras dessutom ersättningen automatiskt vid avverkning.

Den årliga tillväxten för en skog är väldigt svår att beräkna automatiskt. Det som sker idag är att ett gäng experter skickas ut för att göra mätningarna och detta kan vara dyrare än ersättning för koldioxidupptagningen.
Men jag uppskattar tanken. Vem vet, det kanske redan finns ett ekonomiskt sätt att göra dessa mätningar i skog idag?
Jag får helt enkelt göra mer research!

Laserskannat virkesförråd kan ses på nätet. Men tror det inte är inte (ännu) tillräcktligt nogrann.. 🌲 🌲 🌳 https://www.metsakeskus.fi/sv/skogs-och ... 45c62a387f

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787827 Vem bryr sig? Om skogsägaren får kosing och kolköparen får reklam så är alla nöjda.

Torleif  
#787837 I Finland har forskarna konstaterat att hård drivet och hårt gallrat skogsbruk av modernt snitt där det mesta blir massaved som blir kortlivade produkter är uselt som kolsänka.
Ett bidrag för att öka kolsänkan kunde innebära ett bidrag för att förlänga omloppstiderna och låta en större andel av träden bli fullmogna stockträd. Fast då får man omedelbart den mäktiga massaindustrin på halsen.

Användarvisningsbild

skogshare  
Torleif skrev:I Finland har forskarna konstaterat att hård drivet och hårt gallrat skogsbruk av modernt snitt där det mesta blir massaved som blir kortlivade produkter är uselt som kolsänka.
Ett bidrag för att öka kolsänkan kunde innebära ett bidrag för att förlänga omloppstiderna och låta en större andel av träden bli fullmogna stockträd. Fast då får man omedelbart den mäktiga massaindustrin på halsen.

@Torleif, den mäktiga massaindustrin kommer säkert inte förbli så mäktig om den inte snabbt anpassar sig till den nya tidens krav och villkor, men då kommer den ju å andra sida inte ha mycket pappersmassa kvar. Andra och betydligt mer långlivade produktslag måste snabbutvecklas.

Användarvisningsbild

Hodal  
skogshare skrev:
Torleif skrev:I Finland har forskarna konstaterat att hård drivet och hårt gallrat skogsbruk av modernt snitt där det mesta blir massaved som blir kortlivade produkter är uselt som kolsänka.

@Torleif, den mäktiga massaindustrin kommer säkert inte förbli så mäktig om den inte snabbt anpassar sig till den nya tidens krav och villkor, men då kommer den ju å andra sida inte ha mycket pappersmassa kvar. Andra och betydligt mer långlivade produktslag måste snabbutvecklas.

Kraven handlar om att producera det som efterfrågas, långlivat eller ej. Massaindustrin kommer att göra massa så länge det finns efterfrågan på massa, och det är svårt att se en minskning av konsumtionen av kartong, toalettpapper, hushållspapper, blöjor etc. Dessa produkter lär inte ersättas av några långlivade alternativ.

Användarvisningsbild

skogshare  
Hodal skrev:Kraven handlar om att producera det som efterfrågas, långlivat eller ej. Massaindustrin kommer att göra massa så länge det finns efterfrågan på massa, och det är svårt att se en minskning av konsumtionen av kartong, toalettpapper, hushållspapper, blöjor etc. Dessa produkter lär inte ersättas av några långlivade alternativ.

@Hodal, bara ett stort bortfall bland de papperskvaliteter, som du inte nämner, skulle göra en väsentlig skillnad. Sedan är frågan om Sverige ur kostnadssynpunkt är rätt land att tillverka lågvärdiga papperskvaliteter i.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787888 Absolut är det det. Med Europas lägsta virkespriser och billig el i vart fram till nu så har det varit idealiskt.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#787889 Priser styrs till största delen av utbud och efterfrågan, och utbud av råvaror styrs i hög grad av tillgången på råvarorna. Var finns Europas största tillgång på vedråvara tror ni?
Den här kartan över Europas skogar säger en del…

1673338656_c5f20ff0-25f2-4066-9625-e7b7572ca8bb.jpeg

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#787892 Kartan visar väl mer hur skogstäckningen ser ut och inte så mycket av volym eller produktion. D v s en fjällgranskog i Västerboten ser lika grön ut som en granskog i Bayern? Tyskland har ett lika stort eller t o m högre stående virkesförråd som Sverige idag men det ser ju inte så ut på den kartan.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#787894 Här finns för övrigt en artikel med många intressanta Europakartor över hur skogstillstånd och tillväxt ser ut:
https://iskogen.se/skogsbruk/eu-skogska ... 1-sverige/

Bl annat den här kartan över virkesförråd/ha i olika delar:

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).