SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2025

78 inlägg 27426 visningar 21 följer Svara, dela mm...   

Re: Virkespriser 2025

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869389 Visst sjutton kan man sätta in pengar och köpa insatsemissioner. Köpa insatser över insatskravet är det däremot större problem med.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
#869390 Syvende och sist handlar det om vad marknaden är villig att betala för slutprodukten.

Det skall bli intressant att följa hur Mellanskog och dess medlemmar fortsättningsvis handskas med numera helägda Setra som gjort niosiffriga förluser två år i rad.

Som en känd råvaruanalytiker uttryckte sig i december.
- Skogsägarna kan inte gapa över mer än industrin lyckas svälja.

Elis76 skrev:Syvende och sist handlar det om vad marknaden är villig att betala för slutprodukten.

Det skall bli intressant att följa hur Mellanskog och dess medlemmar fortsättningsvis handskas med numera helägda Setra som gjort niosiffriga förluser två år i rad.

Som en känd råvaruanalytiker uttryckte sig i december.
- Skogsägarna kan inte gapa över mer än industrin lyckas svälja.

I så fall har Svenska bolag en sämre marknad att agera på än våra konkurrentländer.

Lejby24  
#869395 samma slutkunder har vi i Norrland som södra Sverige så få ihop den matematiken att vi får massavedspris för timret mot vad dom får söderut
dessutom får vi inte betalt för barken som industrin har väldigt stor nytta av
med tanke på groten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:Visst sjutton kan man sätta in pengar och köpa insatsemissioner. Köpa insatser över insatskravet är det däremot större problem med.

Inte hos Södra, sen i höstas.

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... to-pausad/

Användarvisningsbild

Elis76  
Lejby24 skrev:samma slutkunder har vi i Norrland som södra Sverige så få ihop den matematiken att vi får massavedspris för timret mot vad dom får söderut
dessutom får vi inte betalt för barken som industrin har väldigt stor nytta av
med tanke på groten

Vi har en mycket klenare medelstam i N:a Sverige och mycket längre transportsträckor. Stundtals är drivningsförhållandena svåra med tanke på myrar, ofullständig tjäle, djup snö o.s.v.

Den låga medelstammen inverkar även negativt på produktionen i sågverken.

För ett par år sedan hade Norra 2 miljoner fastkubikmeter rotstående lager som man inte kom åt.

Lejby24  
#869402 nej det där stämmer inte dom har lika långt till industrin söderut åk genom Småland så förstår ni
OK medelstammen är mindre men industrin vill inte heller få grovt
det har inte med det o göra dom betalar inte mer än dom behöver
SCA gjorde 10 miljarder i vinst hur gick det till
en viss skillnad kan jag förstå men det här är inte sunt
HAKKA PÄÄLLE jo vi kommer från Finland 1595 Tossavainen Loos Fågelsjö

Användarvisningsbild

Elis76  
#869403 SCA:s resultat för helåret 2023 landade på 3.625 MSEK.

https://www.sca.com/siteassets/media/press-releases-and-reports/documents/2024/20240229-sca-publicerar-arsredovisning-for-2023-sv-0-4762608.pdf

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:Vi har en mycket klenare medelstam i N:a Sverige och mycket längre transportsträckor. Stundtals är drivningsförhållandena svåra med tanke på myrar, ofullständig tjäle, djup snö o.s.v.

Den låga medelstammen inverkar även negativt på produktionen i sågverken.

Det som påverkas mest av medelstammen är avverkningskostnaden och den betalar skogsägaren!

I Götaland betalas klentimmer och kubb från 12-13 cm ub enligt Södras prislistor runt 925-940 kr/m3fub. Med premier inräknade eller direktförsäljning till något av klentimmersågverken, så är vi lätt uppe över 1000 kr/m3fub för kubben. Motsvarande pris för klent timmer enligt Norra Skog är 362 kr/m3fub för grantimmer klass ett 12 cm ub. Norra Skog betalar som jämförelse enligt prlista 542 kr/m3fub för prima grantimmer klass 1, 20 cm ub, Alltså ungefär hälften mot vad skogsägarna i Götaland får förde klena kubbsortimenten.

Att skylla på klen medelstam eller långa avstånd är bara att vidareförmedla industrins argument för att köpa billigt virke. Det stora problemet i norr är bristande konkurrens på virkesmarknaden och att Norra inte har lönsamhet nog i industrin att få upp timmerpriserna eller att de har frihet nog att kunna sälja undan virke till köpare som betalar bättre.

Lejby24  
#869423 mycket bra och förklarande/avslöjande inlägg TACK
Om det är så att man inte kan eller VILL betala så ska man inte vara en skogsägarförening och ingen skall VILJA vara medlem där
Det får vara nog med o stå med mössan i hand, det är vi skogsägare som bestämmer över våra skogar och våran uppgift är att värna våran ekonomi

bgsentr  
#869429 De som vet hur man bedriver sågverk betalar numera 1300:- fub för kubb🤩

Bond.J  
#869454 Jag vet bakvägen att det finns industrier som är beroende av föreningsvirke, som tvingats att tacka nej till virke från köpare som betalat skogsägaren mer än föreningen gör. Annars får de inte behålla leveranserna från föreningen. På vilket sätt höjer det priset till skogsägaren? Finns helt säkert bolag som gör likadant!

Sedan ska vi ha fullständigt klart för oss att om bolagen med sina revirpinkade områden hade fått verka utan konkurrens från exempelvis föreningarna, och mindre aktörer på virkesmarknaden så hade priserna varit ännu lägre.

Så hur ska man tänka när man ska sälja? Jo, vill man bygga ett starkt prisgolv ska man stötta de effektiva industrierna med billigt virke, då blir de kvar länge som köpare. Vill man höja pristaket ska man bjuda ut virket till den som bjuder högst just nu oavsett vem som köper det. Över tid är både golv och tak viktiga!
Ineffektiv industri eller köpare med oseriösa eller dåliga organisationer bör man dock aldrig stötta! Men det är inte olagligt att göra dåliga affärer med sina egna pengar.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869458 Jag har en färsk siffra för leveransvirke från Örebro län som jag väl får vara nöjd med:
Sågtimmer gran (längd 48,1 diam 24,2) 1230 kr/fub
Massaved barr: 710 kr/fub

Har inte sågtimmer tidigare angetts som m3/to ?

(själva avverkningen gick på trivselkontot för den som tänker påpeka)

Användarvisningsbild

Elis76  
Bond.J skrev:Sedan ska vi ha fullständigt klart för oss att om bolagen med sina revirpinkade områden hade fått verka utan konkurrens från exempelvis föreningarna, och mindre aktörer på virkesmarknaden så hade priserna varit ännu lägre.

Exakt, och det är det som de allra flesta inte förstår, tyvärr måste jag tillägga.

Mangan skrev:
busholle skrev:Visst sjutton kan man sätta in pengar och köpa insatsemissioner. Köpa insatser över insatskravet är det däremot större problem med.

Inte hos Södra, sen i höstas.

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... to-pausad/

Då lär de få problem med nya styrelseledamöter men det drabbar ju inte de som redan sitter där.

Tack för att du uppmärksammade det åt mig, det gjorde att jag lade en köporder för det lösa kapitalet jag hade istället för att få det utbetalt.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).