tis 12 mar 2024, 20:23#836492Tralsmo skrev:Ja får inte riktigt ihop ditt inlägg Elis76.
Nåväl.
Ja talade me en kollega i helgen (entreprenör).
Vi diskuterade ett mindre sågverks företag härnere i götaland som även har massabruk.
Enligt denne som verkar va hyfsat insatt så va de viktigaste att de blev mycke spån i sågningen
Sant eller inte?
Jag skall försökan förtydliga. Det jag skriver gäller primärt Norra Sverige.
Under 2023 bromsade de Svenska massabruken sin produktion med c:a -14,3% kopplat till den Svenska konjunkturen. Några exempel:
- Förpackningspapper med -22,3%
- Mjukpapper med -2,4%
- Förpackningsmaterial med -14,2%
etc.
etc.
Jag utelämnar produktionsminskningen i ton.
Kopplat till trådskaparen vill jag påstå att det troligtvis bidrar det till lägre massavedspriser i Norrbotten för tillfället. När bruken bromsar pga lågkonjunkturen så byggs det upp stora lager av massaved, särskilt i Norra Sverige. Man har inte kunnat sälja råvaran på sätt som man velat pga. låg lönsamhet. Norra har exempelvis rotstående lager om 4 M3fub. Tilläggas kan att priset för avsalumassa har vänt upp sedan början av Q4-2023.
Övergripande skulle man kunna säga att kylan i Januari gav produktionsstopp i de Norrländskas skogarna. Tillsammans med produktionsökningen i bruken bidrar det till att lagren av massaved börjat minska i Norra Sverige. Metsäs bruk i Kemi bidrar även till att lagren av massaved börjar minska.
Vad gäller sågverken så har lågkonjunkturen även drabbat dem med röda siffror som följd. Den Svenska sågverksproduktionen 2023 minskade med 4-8% beroende på region. Lönsamheten är fortsatt låg för sågverken där man betalar mer för råvaran (sågtimret) än man får ut av den färdiga produkten. Dock finns det indikationer om prishöjningar för sågade trävaror under första halvåret 2024.
Trots minskad produktion i sågverk och massabruk är det ändå brist på råvara som håller massaveds och timmerpriserna uppe. Som orsak skulle man kunna ange: importstopp från Ryssland, färre avverkningsanmälan och visad naturhänsyn, brist på skogsmaskinsförare, ökad andel gallring, torr försommar och blöt sommar/höst.
Om konjunkturen tar fart och de rotstrående lagren minskar, borde skogsägare i Norra Sverige förhoppningsvis kunna se höjda priser på sin råvara framgent. För att sågtimmerprishöjningar skall kunna genomföras, behöver sågverken i så fall föra över prishöjningen till slutkunderna med högre priser på den sågade/hyvlade slutprodukten som följd.
Genomsnittlig avverkningskostnad i Norraland verkar ha legat på 170 kronor/m3fub under 2023. Sänkningar av reduktionsplikten på bränsle torde bidra till att avverkningskostnaden blir lägre under 2024.
Usus magister est optimus