Skogsekonomi

Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

43 inlägg 9181 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

Robur Clivus  
Robur Clivus skrev:Personligen snurrar jag kring tre val, Amerikansk tvåårig obligation, ETF URA eller ETF GDXJ, men ska man vinna i den här tråden behöver man tur och lite hävstång så jag går på GDXJ till dagens kurs 31,73 USD https://www.vaneck.com/us/en/investment ... /overview/
Dollar/SEK 10:96. Bubblare är ändå vete termin eller Valmet/Deere 90-talare, lastartraktor med låga timmar.

Då är det väl dag dags för avstämning i denna tråd och se hur vi ligger till.

Mitt val föll på GDXJ,
inköpskurs 31,73 USD x 10,96 SEK/USD = 347,76 sek
Pris nu 51,745 USD x 10,54 SEK/USD = 545,39 sek

Avkastning: 56,8 %

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858874 Jag kollade mitt fondkonto nu med ett gäng blandade fonder i.... och värde 6/10 23 mot 24 ger ungefär en avkastning på 15,6% inte någon jättevinst, men lite bättre än bankräntan är det ju.

Oj, jag råkade glömma att jag var och plockade ut lite med, så ca 22% upp är mer rätt....

aho  
#858876 Lysakonto med 80% aktier och 20% räntor.
21.4% på tolv månader.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Robur Clivus skrev:Mitt val föll på GDXJ,
inköpskurs 31,73 USD x 10,96 SEK/USD = 347,76 sek
Pris nu 51,745 USD x 10,54 SEK/USD = 545,39 sek
Avkastning: 56,8 %

Grattis, du vann. Inspirerande tråd detta gör gärna om det.

LesterCGarreth  
#858900 Jag föreslog fysiskt guld, och det är upp ca 40% i sek räknat. Dollarn tallar mot guldet, och vi svenskar får se våran valuta tappa mot dollarn i sin tur.

Robur Clivus  
rokon skrev:Jag ser detta såsom en tävling med en avstämning om ett år, var och en måste fatta och ta ansvar för sina egna investeringsbeslut!

Mitt val (fiktivt) Köp av 166.666st aktier för 100.000kr till stängningskursen i fredags på 0,6 kronor.
Aktien är noterat på First North Serstech (SERT.ST)
Senaste slutkurs: 0.60 (0.00), 6 okt 2023
Deras Huvudkontor ligger i Lund, där även forskning är förlagd, tillverkning av hårdvara sker i Skellefteå.
De är verksam inom Explosives
Raman spectroscopy is highly sensitive to the chemicals used in explosives and their precursors, making Raman the preferred choice for bomb squads and law enforcement around the world.

Serstech’s solutions have been designed and developed with the everyday challenges of the bomb technician in mind. The instruments can be operated even with heavy gloves and ChemDash provides all the information and tools needed for further analysis and reporting.
To ensure maximum performance and precision, Serstech develops its own libraries together with partners around the world. All libraries have been created with Serstech’s own instruments, ensuring perfect compatibility and precision.

Serstech works closely with Swedish Defence Research Agency, FOI, which manufactures explosives for Serstech. Serstech’s chemists spend a few days every quarter at FOI’s facilities to add new explosives, precursors and other relevant substances to its libraries. The libraries are enriched by Serstech staff and always include CAS numbers, GHS symbols and other information relevant for the operator in the field.

Serstech holds a permit from the Swedish authorities to manufacture and export substances classified as war material, such as military explosives. Serstech’s explosives library includes military and civilian explosives as well as IEDs and precursors.
Källa Serstech hemsida
https://serstech.com/company/board-and-management/

Serstech handhållna Raman instrument används även för att diagnosticera Narkotiska ämnen, senast så fick de en order på ~10 miljoner från Singapore som även kungjordes. Singapore för en mycket restriktiv narkotikapolitik!
https://youtu.be/fRd4JTUTyng?si=2G5hMEN8PnsEFoBB

Det ser ut som rokon vann med ovanstående val, den aktien noterade in på 0,98 sek den 8 Oktober i år, vilket ger en avkastning på 63%, aktien gick ut hårt och formtoppade i somras, men krigade sig kvar till en vinst! Grattis Rokon

TS

Robur Clivus  
LesterCGarreth skrev:Jag föreslog fysiskt guld, och det är upp ca 40% i sek räknat. Dollarn tallar mot guldet, och vi svenskar får se våran valuta tappa mot dollarn i sin tur.

Min högst personliga åsikt är att LesterCGarreth vann på knock out inom kategorin bäst riskjusterade avkastning med sitt val, definerat enligt Basel 3 och tier 1 asset, Grattis!

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#858943 Mitt val
var(fiktivt) Köp av 166.666st aktier för 100.000kr till stängningskursen vid start
Stängningskurs den 17/10 2024 blev 0,915 och en uppgång på 52,5 %
Låg dock och toppade på 1,86 som högst på dagen den 13/7 med ~202,5% uppgång men sedan fallit rejält då ej några större ordrar presenterats hittills under Q3 (gränsen 2,5 miljoner gäller för ordrar som skall medelas) Vi har länge varnats för att kvartalen kan skilja ordentligt vad gäller resultaten då de mesta av försäljningarna gäller till statliga eller delstatliga myndigheter, och drogbekämpning, kemiska stridsmedel samt farliga utsläpp av kemikalier eller politiska förgiftninsmord borde ligga högre på agendan kan man tycka. Serstech har mycket bra lösning på att upptäcka små kvantiteter av17000-18000 ämnen på endast något antal sekunder. Men politiska övervägningar och budgetar ger ojämn orderingång.
Senast redigerad av rokon fre 18 okt 2024, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Robur Clivus  
#858945 Ska vi köra en ny tävling i ny tråd eller tycker ni det är fel fokus för detta forum?

TS

Bosse1  
#858951 Men köör, följer men för feg att satsa he he 👍

Robur Clivus  
Robur Clivus skrev:
LesterCGarreth skrev:Jag föreslog fysiskt guld, och det är upp ca 40% i sek räknat. Dollarn tallar mot guldet, och vi svenskar får se våran valuta tappa mot dollarn i sin tur.

Min högst personliga åsikt är att LesterCGarreth vann på knock out inom kategorin bäst riskjusterade avkastning med sitt val, definerat enligt Basel 3 och tier 1 asset, Grattis!

Med tillägget, jag börjar bli riktigt nervös med guldets utveckling, något stort är på väg, alla förhållanden mellan bonds, aktier osv är skeva, dags för bunkern!

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#858955 Jag skrev på ett kontrakt idag på en 30m2 fiskestuga i Luleå ytterskärgård gott om strömmingsskötar och dito med mindre maskor för siklöja. Ni vet de vars rom här har rätt att kallas Kalix löjrom. Allt i mycket gott skick. Arrendetomt, för er som inte förstår så tänker jag inte förklara men det finns en vits med sådant arrende. I alla fall i yttre skärgården och kulturmiljön utan utmärkta tomter, och folk kan röra sig fritt. En vits är att arrendeavgiften då kan hållas lågt. Men det kan beroende på förhållandet, ej på själva stugan, utan mer på ägarens situation finnas fler fördelar.Men det håller jag för mig själv.
Jag är varken orolig eller nervös!
Vad gäller Robur Clivus frågeställning om fler tävlingar i ämnet placeringar så är det nog inte så intressant för mig att fortsätta med det. Jag planerar mer på att avveckla sådant engagemang samt minimera (ur mitt perspektiv) mina tillgångar. Skogskiftet ser jag till att där sker generationsväxling nästa år.
Inga bekymmer och enkla deklarationer blir riktmärken. Har lite ytterligare snittsling kvar att utföra på en avdelning på 21,5 ha 53 årig skog (den jag lät helikoptergödsla för sisådär 14 år sedan) som skall nolla ut ett underskott jag har, detta betalar fiskestugan. (Bra priser nu)

Såg först nu vad du skrev kl 18:31 Robur Clivus, tack för det!

Användarvisningsbild

rokon  
Robur Clivus skrev:
rokon skrev:Det ser ut som rokon vann med ovanstående val, den aktien noterade in på 0,98 sek den 8 Oktober i år, vilket ger en avkastning på 63%, aktien gick ut hårt och formtoppade i somras, men krigade sig kvar till en vinst! Grattis Rokon

Mitt val (fiktivt) Köp av 166.666st aktier för 100.000kr till stängningskursen i fredags på 0,6 kronor.
Deras Huvudkontor ligger i Lund, där även forskning är förlagd, tillverkning av hårdvara sker i Skellefteå.
De är verksam inom Explosives
Raman spectroscopy is highly sensitive to the chemicals used in explosives and their precursors, making Raman the preferred choice for bomb squads and law enforcement around the world.

Serstech’s solutions have been designed and developed with the everyday challenges of the bomb technician in mind. The instruments can be operated even with heavy gloves and ChemDash provides all the information and tools needed for further analysis and reporting.
To ensure maximum performance and precision, Serstech develops its own libraries together with partners around the world. All libraries have been created with Serstech’s own instruments, ensuring perfect compatibility and precision.

Serstech works closely with Swedish Defence Research Agency, FOI, which manufactures explosives for Serstech. Serstech’s chemists spend a few days every quarter at FOI’s facilities to add new explosives, precursors and other relevant substances to its libraries. The libraries are enriched by Serstech staff and always include CAS numbers, GHS symbols and other information relevant for the operator in the field.

Serstech holds a permit from the Swedish authorities to manufacture and export substances classified as war material, such as military explosives. Serstech’s explosives library includes military and civilian explosives as well as IEDs and precursors.
Källa Serstech hemsida
https://serstech.com/company/board-and-management/

Serstech handhållna Raman instrument används även för att diagnosticera Narkotiska ämnen, senast så fick de en order på ~10 miljoner från Singapore som även kungjordes. Singapore för en mycket restriktiv narkotikapolitik!
https://youtu.be/fRd4JTUTyng?si=2G5hMEN8PnsEFoBB

Det ser ut som rokon vann med ovanstående val, den aktien noterade in på 0,98 sek den 8 Oktober i år, vilket ger en avkastning på 63%, aktien gick ut hårt och formtoppade i somras, men krigade sig kvar till en vinst! Grattis Rokon

Tack, det är en volatil aktie, mest beroende på att slutkunderna mest är från olika myndigheter och ordrar kommer klumpvis. Men allt nu är endast ett skrapande på ytan av det egentliga behovet av företagets förstklassiga produkt, där konkurenterna står sig slätt! Och företaget är skuldfritt!
NU senast en ny order från Chile;

" Serstech Secures 9.7 MSEK Orders from Chilean Partner Aerotech

igår kl. 18:50 ∙ Global Newswire

Serstech has today received two orders totaling 9.7 MSEK from its Chilean partner, Aerotech. The orders include the Serstech Arx mkII and ChemDash software, with delivery and invoicing scheduled for the fourth quarter of 2024.

The final recipients of these orders are the Carabineros and the Investigations Police of Chile (PDI). PDI is the nation's primary civilian police force specializing in criminal investigations, intelligence operations, and counterterrorism, with a particular focus on areas such as drug trafficking and organized crime.

These orders represent the fourth and fifth in 2024 from Chilean law enforcement through Aerotech, underscoring the growing demand for Serstech's solutions in the region."

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).