Bosse1 skrev:Ja det var hårda tider då ,så nån ska man skylla. Men det var det för de flesta, även bönderna.
Hodal skrev:Bosse1 skrev:Ja det var hårda tider då ,så nån ska man skylla. Men det var det för de flesta, även bönderna.
Det var hårt för alla, men bönderna hade det i allmänhet inte lika illa som skogsarbetarna, eftersom de hade djur som gav mat och vissa intäkter, förutom att Hälsingebönderna det handlar om ofta hade hundratals hektar skog. Det gubben i filmen säger är väl att bönderna inte var intresserade av att hjälpa till med försörjning åt skogsarbetarna, inte att det var böndernas fel att det var fattigt. Och jag förstår att bönderna inte var intresserade av att bedriva välgörenhet med de ringa medel de hade, särskilt inte som detta var i en tid med mycket stora motsättningar mellan olika samhällsgrupper. Sverige hade 1917 hungerkravaller och socialistiska demonstrationer med tiotusentals arbetare som deltog, så bönderna hade skäl skäl att vara lite skeptiska till arbetarna.
Jag kan rekommendera boken Vår irländska fråga av Jonas Stadling, skriven 1894. Den beskriver hur misären ökade när samhället i norra Sveriges skogs- och fjällbygder övergick från självhushållning till skogsarbete. Det skapades då en arbetarklass som inte fanns förut, och när dessa arbetare var utarbetade hade de till skillnad från bönderna ingen som tog hand om dem, utan hamnade på fattighuset. Det är en mycket läsvärd skildring av denna tid, och man förstår att Lyxfällan inte är något nytt fenomen.
isteskog skrev:Hodal skrev:Bosse1 skrev:Ja det var hårda tider då ,så nån ska man skylla. Men det var det för de flesta, även bönderna.
Det var hårt för alla, men bönderna hade det i allmänhet inte lika illa som skogsarbetarna, eftersom de hade djur som gav mat och vissa intäkter, förutom att Hälsingebönderna det handlar om ofta hade hundratals hektar skog. Det gubben i filmen säger är väl att bönderna inte var intresserade av att hjälpa till med försörjning åt skogsarbetarna, inte att det var böndernas fel att det var fattigt. Och jag förstår att bönderna inte var intresserade av att bedriva välgörenhet med de ringa medel de hade, särskilt inte som detta var i en tid med mycket stora motsättningar mellan olika samhällsgrupper. Sverige hade 1917 hungerkravaller och socialistiska demonstrationer med tiotusentals arbetare som deltog, så bönderna hade skäl skäl att vara lite skeptiska till arbetarna.
Jag kan rekommendera boken Vår irländska fråga av Jonas Stadling, skriven 1894. Den beskriver hur misären ökade när samhället i norra Sveriges skogs- och fjällbygder övergick från självhushållning till skogsarbete. Det skapades då en arbetarklass som inte fanns förut, och när dessa arbetare var utarbetade hade de till skillnad från bönderna ingen som tog hand om dem, utan hamnade på fattighuset. Det är en mycket läsvärd skildring av denna tid, och man förstår att Lyxfällan inte är något nytt fenomen.
Vår Irländska fråga handlar mycket om hur skogsägarna (bönderna) mer eller mindre blev avlurade sin skog. Mest i inlandet skedde det och det är där bolagen har sina stora arealer idag ...... 🤬
JörgenO skrev:Till Isteskog o Hordaland. Jag sökte på boktiteln ”vår irländska fråga” och då dök den här tråden upp som också berör ämnet (även om jag kanske inte var 100% seriös eller påläst)
JörgenO - Hallwylska palatset