tor 05 jul 2018, 07:39#516907
Jole skrev:Hur funkar det att knacka berg och sten med hydraulhammare på en minigrävare?
Med min lilla erfarhet, skulle jag säga att det beror helt på typen av berg/sten.
Jag har en minigrävare i den stora enden av skalan, en 5,5t maskin med 350kg hammare.
Er det lite glipar eller skivar i berget går det hyffsat bra, men er det kompakt "gråstein" som vi säger här i Norge så går det jädrans trögt på berg och stora stenar(typ 2x2m stolek), mindre stenar brukar spräcka fint i flere biter direkt.
Det går ju trögt even med stora maskiner, typ 20 tonnare, så hammare er ingen snarväg om det er kompakt berg eller mycket stora stenare, då er bara borra och spränga som gjelder.
Er kanon om det bara er små partier som ska bort, som en liten utstickare med berg man vil ha bort, eller göra en dike lite djupare, men til större saker er det sprängning som gjelder.
Men som sagt så går det ganska snabbt om berget er lite skivat/sprickor från naturens sida.
Men en hammare funkar inte som alternativ til sprängning, tyvärr, men bra til mindre jobb.
Och glöm inte att det sliter ekstra båda mekaniskt och hydrauliskt på grävaren att köra med hammare.
Vel, detta er mina fem öre til frågan din.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc