Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen

56 inlägg 55927 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grävmaskin i skogen

magnusbygg  
#477763 Ni som använder grävmaskin i skogen att gallra med, eller dika med, eller kanske båda!
Är det enbart bandare som funkar, eller hur är det med en hjulare?
Kanske lagt inlägget i fel grupp, men då får ni flytta det, så det hamnar rätt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

Jim_90  
#477883 Har noll koll men sånhär lösning vore intressant :-bd


Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

axwell  
#477905
Jim_90 skrev:Har noll koll men sånhär lösning vore intressant :-bd


Tänker först skriva vad föraren av en Volvo EC160 sa om terrängegenskaper för dom maskinerna " Den äldre 4wd var helt värdelös, den nya är bättre men ändå riktigt dålig i terräng. Man tar sig dit man ska men det tar tid att krångla sig fram."

Den här i klippet ovan borde väl klara viss terräng.

Traktorgrävarna tar sig ju fram hyggligt men har ju inte grävmaskinens runtomsvängande. Å andra sidan har ju Huddig, Lännen och dom andra tungviktarna rejäla frontlastare

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

magnusbygg  
#477981 Jag har en byggfirma, och då skulle det vara fint med en hjulare. Så man kan tuffa iväg på vägen, utan att behöva hyra in transport hela tiden!
Samtidigt har jag både diken och en hel del gudrunhyggen som så småningom ska gallras.
Med gummilarver får man väl i alla fall köra på vägen med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478003 Gummilarv eller gummiplattor är helt ok på vägen.
Men egen transportvagn är ju det bästa.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478015 5 t maskin och en enkel trailer till traktor

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478016 Går även att klättra upp och ner på tippkärra

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

totte  
#478070 Enligt en entreprenör som jag känner så har hjulgrävare generellt sett riktigt usel framkomlighet.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

tallen100  
#478076 Ja en vanlig hjulgrävare ska vara på hård mark med hyfsad terräng, den har dålig framkomlighet blir valt o.s.v. så tror inte den platsar på särskilt många ställen i skogen, vid sidan av vägen förstås.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

Tosca  
#478092 Hjulgrävare saknar som regel diffspärrar, samt har relativt högt marktryck vilket försvårar framkomligheten.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#478114 En 5,5t maskin blev det för min del. (för att få så ny maskin som möjlig för pengarna, men samtidig stor nog.)
Funkar kanon för det jag ska ha den til, och transporteras enkelt med "liten" traktor och släp.
"Problemet" er att jag dratt på mig så mycket redskap att jag inte enns får med alt på en ekstra tippvagn. :mrgreen:
Att köra "i skogen" görs numera nästan bara för att gräva traktorväg först, då det inte finns terräng kvar som det er möjligt att köra direkt i (ovasett grävmaskin).
Här finns tyvärr inga " Svenska åkermarker" att köra på. :wink:

80cm grävskopa med Cat tänder.
60 cm grävskopa med skär.
30cm smalkopa med skär.
Gallerskopa 70cm
155cm rake/soldeskopa
130cm tiltskopa
Ripper
Pigghammare
Naarva stegmaster med jibb
Pallyft
120cm slagklippare(type ATV)
KTS proffsgrip
++++++
Som tur er så behovs inte alla dessa prylar på samma jobb. :d

(maskinen har dessutan fått stålband sen dessa bilder togs).

1508835385_p1020193.jpg


1508832904_foto0028.jpg


1508832904_foto0027.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#516667 Nu er det dags att börja underhålla traktorvägarna som fått lite stryk under hösten/vintaren., före jag går vidare och gräver nya vägar.
Det er jättesvårt att hitta platser med bra masse til detta underhåll, men här jag hittat något som går att använda.
(Det er nästan bara jord och fjell annars.)
Dock blir det en bit att transportera det, samt att det er för trångt att trassla med något släp, så min kompis kör i mellan med traktor och skopa.
Er nu ca 500m att köra enkel väg.
På bilden har jag precis grävt loss lite masse så han har något att börja med.

1530530784_img_20180702_115538.jpg

1530530781_img_20180702_115549.jpg

1530530783_img_20180702_115557.jpg

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

Jole  
#516896 Hur funkar det att knacka berg och sten med hydraulhammare på en minigrävare?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#516907
Jole skrev:Hur funkar det att knacka berg och sten med hydraulhammare på en minigrävare?

Med min lilla erfarhet, skulle jag säga att det beror helt på typen av berg/sten.
Jag har en minigrävare i den stora enden av skalan, en 5,5t maskin med 350kg hammare.
Er det lite glipar eller skivar i berget går det hyffsat bra, men er det kompakt "gråstein" som vi säger här i Norge så går det jädrans trögt på berg och stora stenar(typ 2x2m stolek), mindre stenar brukar spräcka fint i flere biter direkt.
Det går ju trögt even med stora maskiner, typ 20 tonnare, så hammare er ingen snarväg om det er kompakt berg eller mycket stora stenare, då er bara borra och spränga som gjelder.
Er kanon om det bara er små partier som ska bort, som en liten utstickare med berg man vil ha bort, eller göra en dike lite djupare, men til större saker er det sprängning som gjelder.
Men som sagt så går det ganska snabbt om berget er lite skivat/sprickor från naturens sida.
Men en hammare funkar inte som alternativ til sprängning, tyvärr, men bra til mindre jobb.
Och glöm inte att det sliter ekstra båda mekaniskt och hydrauliskt på grävaren att köra med hammare.
Vel, detta er mina fem öre til frågan din.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

Jole  
#517076
stegmaster skrev:
Jole skrev:Hur funkar det att knacka berg och sten med hydraulhammare på en minigrävare?

Med min lilla erfarhet, skulle jag säga att det beror helt på typen av berg/sten.
Jag har en minigrävare i den stora enden av skalan, en 5,5t maskin med 350kg hammare.
Er det lite glipar eller skivar i berget går det hyffsat bra, men er det kompakt "gråstein" som vi säger här i Norge så går det jädrans trögt på berg och stora stenar(typ 2x2m stolek), mindre stenar brukar spräcka fint i flere biter direkt.
Det går ju trögt even med stora maskiner, typ 20 tonnare, så hammare er ingen snarväg om det er kompakt berg eller mycket stora stenare, då er bara borra och spränga som gjelder.
Er kanon om det bara er små partier som ska bort, som en liten utstickare med berg man vil ha bort, eller göra en dike lite djupare, men til större saker er det sprängning som gjelder.
Men som sagt så går det ganska snabbt om berget er lite skivat/sprickor från naturens sida.
Men en hammare funkar inte som alternativ til sprängning, tyvärr, men bra til mindre jobb.
Och glöm inte att det sliter ekstra båda mekaniskt och hydrauliskt på grävaren att köra med hammare.
Vel, detta er mina fem öre til frågan din.


Tack för svaret!
Jag vet inte om hammare är nåt jag har användning för ännu. Vi skaffade grävare för att göra ungefär samma grejer som du. Fixa till lite enkla skotarvägar och lite blandade gårdsprojekt. Ingen större entreprenadkörning planerad. Snigeldynamit och kilar duger nog än så länge men det kanske ser annorlunda ut om ett par år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).